پکینگ برج خنک کننده

پکینگ برج خنک کننده پک هایی با اشکال هندسی و در ابعاد مختلف طراحی و اجرا می شوند که وظیفه انتقال حرارت از آب به هوا را برعهده دارد و جزء اصلی ساختار برج خنک کننده محسوب می شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره ی پکینگ کولینگ تاور ، شرکت تهویه آبسازه (تولید کننده برج خنک کننده) برای شما مقاله ای در نظر گرفته که مطالعه ی آن خالی از لطف نیست.

پکینگ برج خنک کننده حفظ عملکرد بالا در برج خنک کننده شما

وقتی صحبت از انتقال حرارت و به طور خاص تر، خنک کردن آب می شود ، کارآمدترین راه از طریق فرآیند خنک سازی تبخیری است . این یک روش خنک‌کننده است که هزاران سال است که انسان‌ها از آن استفاده می‌کرده‌اند(تاریخچه برج خنک کننده) . که برای گرفتن باد و عبور دادن آن از روی آب قنات از شفت باد بر روی سقف خود استفاده می کرده اند . سپس این هوای خنک شده به داخل ساختمان ها تخلیه می شد و منشأ خنک سازی راحت را فراهم می کرد. امروزه در خنک کننده تبخیری دقیقاً از همان اصول استفاده می شود ، اما از پیشرفته ترین های فناوری در مواد و طراحی برای بهبود بیشتر این روش کارآمد خنک سازی استفاده می کند. این مقاله بر روی پکینگ برج های خنک کننده و به طور خاص تر و اهمیت لایه انتقال حرارت پکینگ برج خنک کننده تمرکز دارد.

اصل عملکرد و قرارگیری پکینگ در برج خنک کننده چگونه است ؟

پکینگ برج خنک کننده که به آن بسته انتقال حرارت یا پک پر کن نیز گفته می‌شود. سطح بزرگی را برای خنک‌سازی تبخیری فراهم می‌کند. اصل عملکرد پرکننده برج خنک کننده این است که تا آنجا که ممکن است سطح آب در تماس با هوا باشد، این پرکن در زیر لوله توزیع آب و بالای حوضچه برج خنک کننده قرار میگیرد . بسته به طراحی برج ، هوا یا از لایه بسته‌بندی عبور می‌کند (فشار اجباری) یا از طریق آن کشیده می‌شود. با عبور هوا از روی لایه آب، خنک شدن تبخیری صورت می گیرد و آب خنک می شود .

متریال پکینگ برج خنک کننده

در گذشته، پکینگ برج خنک کننده با استفاده از چوب ساخته می‌شد، اما امروزه این پرکن ها به صورت شبکه‌ای (اسپلش مدیا یا فیلم ) که  لایه‌هایی غیر تنظیمی و با اشکال هندسی گوناگون طراحی و اجرا می شوند. متداول ترین ماده برای تولید پکینگ پی وی سی یا پلی پروپیلن می باشد. مهم ترین کارایی آن سبک وزن بودن وکارایی آسان است که سبب شده تعویض و حذف رسوبات آن برای تمیز کردن و نگهداری برج به راحتی صورت پذیرد ،کاهش اندازه پر کن به اندازه مورد نیاز برج خنک کننده یکی دیگر از مزایای این نوع پکینگ ها می باشد .

پکینگ برج خنک کننده کراس فلو

پکینگ در برابر فرسایش بسیار مقاوم است، این شبکه ها از بابت تعداد زیاد ،نقطه و نحوه اتصال دارای ساختار خود نگهدارنده است . و به دلیل ویژگی ذاتی در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش، شیمیایی و باکتریایی مقاوم می باشد و عمر طولانی را ارائه می دهد .

آیا انواع مختلفی از پکینگ برج خنک کننده وجود دارد؟

بله پکینگ ها در همه اشکال و اندازه های مختلف وجود دارد و مهم است که بدانید چه زمانی و کجا از هر نوع استفاده کنید. این امر در هنگام تعویض پکینگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است، که در طول عمر معمولی هر برج خنک کننده اجتناب ناپذیر خواهد بود .

انواع پکینگ برج خنک کننده

پکینگ در برج خنک کننده باعث می شود که سطح آب گرم با هوا بسیار بلند تر باشد به طوری که آب به سرعت خنک می شود .  نوع و کیفیت آن مشخص می کند که آیا یک برج خنک کننده می تواند به طور مستقیم آب یا سیال را خنک کند یا خیر.

دو نوع پکینگ متداول وجود دارد :

  1. پکینگ فیلمی (پخش کننده فیلم PVC)
  2. پکینگ اسپلش (اسپلش پرPP)

پکینگ فیلمی

یک پرکننده برج خنک کن از نوع فیلمی بوده که دارای حذف کننده رانش سلولی بسیار کارآمد است و  در قالب های حرارتی قالب گیری می شود . قابل استفاده و جایگذاری در برج خنک کننده با جریان متقاطع است و ساخته شده با صفحه های هندسی مورب  از متریال PVC یاPP  با ضخامت 400 و 600 و 300 میکرون طراحی و اجرا می شود .

با توجه به گام پکینگ صفحات مورب با فواصلی معین بر روی هم چیده می شوند این فواصل در حدود 12 تا 22 میلیمتر هستند و از ورقهایی با جنس پی وی سی PVC ، پلی پروپیلن  PP  که پر کاربرد ترین در ساخت  مدل پکینگ لانه زنبوری می باشد .

تصویر پکینگ فیلمی برج خنک کننده - تهویه آبسازه

برای عملکرد بهینه این نوع پکینگ باید از آبهایی با کیفیت استفاده شود زیرا رسوب پذیری، پرکن فیلمی در آب های سخت بسیار بالا است. البته پکینگ خنک کن فیلمی قابلیت برش کاری به در خواست مشتری را دارد و باید گفت پکینگ فیلم ها بیشترین کاربرد را در برج خنک کننده مخروطی به خود اختصاص داده است .  این پکینگ در سه نوع  پکینگ لانه زنبوری ، پکینگ رولی ، پکینگ شانه تخم مرغی قابل تولید است .

عملکرد پکینگ لانه زنبوری

آب را با گذر از سطح پکینگ به صورت لایه نازک پخش می کند ( به این خاطر است که با نام پکینگ فیلمی از آن یاد می شود ) و سپس روی سطوح عمودی بزرگ جریان می یابد و حداکثر قرار گرفتن در معرض جریان هوا را افزایش میدهد و به این دلیل تبخیر بیشتری صورت می گیرد در نتیجه راندمان کاری بالا می رود و خنک سازی آب یا سیال انجام می شود.

فرم ورقهای پی وی سی  به صورت چین دار و زنبوری بوده تا در مسیر آب اغتشاش ایجاد کند و با هوا تماس بیشتری برقرار کند و سیال خنک شده به داخل تشتک برج ریخته و در آنجا جمع می شود و با الکترو پمپ به چرخه بر می گردد.

به دلیل اینکه هنگام پاشش در برج خنک کننده مدور هیچ گونه قطره قطره شدنی وجود ندارد باید توزیع آب از اسپرینکلر های هد به طور یکنواخت باشد اگر قسمتی از پرکن ها خشک بماند موجب فرار هوا شده و شاهد کاهش راندمان کولینگ تاور خواهیم بود .

 راندمان خنک کنندگی این نوع پر کن در هر فوت مکعب سطح آب بسیار بیشتر از پرکننده های نوع پاشش است.

نحوه اتصال پکینگ پی وی سی

پکینگ لانه زنبوری از ورق های پی وی سی با ضخامت ( 300 ،400،600 ) میکرون تشکیل شده است که با قالب گیری حرارتی به شکل هندسی در می آیند و از روی هم قرار گرفتن هر ورق  پی وی سی  و اتصال آنها به وسیله چسب سیکلوهگزانول یا جوشکاری گرم یک بلوک 120 *30 *30 تشکیل می شود.

مزایای پکینگ لانه زنبوری

  • از مواد ضد شعله تشکیل شده است که عملکرد حرارتی پرکننده ها را به طور متوسط بهبود می بخشد .
  • عمر طولانی مدت دارد که هزینه را کاهش میبخشد.
  • نصب آسان که هر بلوک به بلوک در داخل برج خنک کننده قرار می گیرد.
  • طراحی شده برای جایگزینی قطره گیر برج خنک کننده و لوور هوا .

کاربرد پکینگ پی وی سی

پکینگ پی وی سی (PVC) بیشتر در برج خنک کننده مدور مدار باز و برج مکعبی (برج خنک کننده فایبرگلاس) مورد استفاده قرار میگیرد . به طور کلی برای سایر برج های خنک کننده جریان متقاطع با پرهای استاندارد و کیفیت بالا برای دستیابی به راندمان بالای برج خنک کننده قابل استفاده است.

پکینگ فیلمی ( PVC )از نظر ظاهری

پکینگ لانه زنبوری فیلمی پی وی سی

پکینگ فیلمی PVC  یا پکینگ پی وی سی یک نوع پوشال است که از ماده‌ی پلاستیک PVC ساخته شده است. این نوع پرکن معمولاً برای استفاده در کولینگ تاور های صنعتی و برخی از برنامه‌های صنعتی و فناوری اطلاق می‌شود. PVC به عنوان یک ماده‌ی پلاستیکی با دوام ، انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، مقاومت در برابر اسید و باز ، و قیمت مناسب برای استفاده صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی از برنامه‌های صنعتی مانند صنایع شیمیایی، نفت، گاز و آب و فاضلاب، پکینگ PVC به عنوان یک ترمینال غیرفلزی و ضدخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع پکینگ فیلمی به شکل مکعب مستطیل تولید می شود که واحد شمارنده این پوشال ها  بلوک است . ابعاد استاندارد هر بلوک 120*30*30  می باشد.

پکینگ رولی پی وی سی

بعد از تولید ورق های فیلمی به اندازه در خواستی به شکل دایره یا همان رول در آمده و با تسمه بهم متصل می شوند . واحد شمارنده این نوع پکینگ کیلوگرم است .

برای کمتر کردن گام و برای بالا بردن راندمان این فیلینگ با فشرده کردن هرچه بیشتر رول پکینگ گام و حد فاصل لایه ها کم می شود و سبب می شود راندمان بیشتر داشته باشیم . واحد شمارنده این نوع پکینگ کیلوگرم است .ارتفاع پکینگ هاترول 30 سانتیمتر به طول 200 سانتیمتر برای برج های مخروطی با قطر 2 متر در نظر گرفته می شود اما برای برج های مخروطی با مقیاس بزرگتر با قرار دادن چند رول کنار هم استفاده می شود .

تصویر پکینگ رولی پی وی سی برج خنک کننده - تهویه آبسازه

پکینگ شانه تخم مرغی

 این پکینگ متشکل از شورون ها می باشد که به وسیله ی پین و به واسطه چسب و فشار به هم متصل می شوند و بیشتر مناسب برج های جریان متقاطع یا کراس فلو می باشند.

پکینگ شانه تخم مرغی تولید شده از ورق پی وی سی است و این پرکن متشکل از شورون ها می باشد که به وسیله ی پین و به واسطه چسب و فشار به هم متصل می شوند و بیشتر مناسب برج های جریان متقاطع یا کراس فلو می باشند. پکینگ شانه تخم مرغی قطره گیر دار در برج خنک کننده ابارا بکار گرفته می شوند. شکل شانه تخم مرغی اجازه می‌دهد تا سطح اختلاط هوا و آب افزایش یابد و انتقال حرارت بهبود یابد.

تصویر پکینگ شانه تخم مرغی برج خنک کننده - تهویه آبسازه

از مزایا و معایب پکینگ شانه تخم مرغی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایا
1. افزایش کارایی تبادل حرارت: افزایش سطح تماس بین هوا و آب بهبود تبادل حرارت را فراهم می‌کند.
2. کاهش مصرف آب: با بهبود تبادل حرارت ، نیاز به آب خنک کننده کمتر می‌شود.
3. سازگاری با محیط زیست: پکینگ شانه تخم مرغی معمولاً از مواد مانند پلاستیک با بازدهی بالا ساخته می‌شود و می‌تواند مقاومت در برابر خوردگی داشته باشد.
4. ساختار سبک: این نوع پکینگ به طور کلی سبک‌تر از سایر سیستم‌های پکینگ مانند پکینگ فلزی است.

معایب
1. ممکن است نیاز به تعویض و نگهداری دوره‌ای داشته باشد.
2. برخی مدل‌ها با دارا بودن درصدی غیر استاندارد از مواد بازیافتی ممکن است به طور نسبی آسیب پذیرتر باشند و نیاز به تعویض در صورت آسیب دیدگی داشته باشند.
3. انتخاب مواد مورد استفاده برای پکینگ مهم است ، باید مواد مقاوم در برابر شرایط محیطی مورد نیاز را انتخاب کرد.

انتخاب جنس پکینگ شانه تخم مرغی و دیگر پکینگ ها بسته به نیازها و شرایط مخصوص هر پروژه و سیستم کولینگ تاور انجام می‌شود.

پکینگ اسپلش

نوعی پرکن برج خنک کننده با طیف وسیعی از کاربرد است. طراحی ساختار شبکه ویژه با نسب آسان تبیعه شده می تواند آب اسپری را برای دستیابی به عملکرد انتقال حرارت بالاتر ، بیشتر پراکنده کند و با کیفیت بالا با تحمل دمای بالا از مواد پلی پروپیلن است و مقاوم در برابر مواد شیمیایی عمر مفید کولینگ تاور را افزایش می دهند . به ویژه برای برج خنک کننده صنعتی ، مانند پردازش فاضلاب ، کارخانه شیمیایی ، صنعت نساجی و آب کثیف مانند( آب حاوی سیلت ، فیبر ، روغن و غیره) شرایط پردازش و همچنین به طور گسترده در تجهیزات بویایی مزرعه استفاده می شود .

تصویر پکینگ اسپلش برج خنک کننده - تهویه آبسازه

نحوه اتصال پکینگ اسپلش

این ورق اسپری آب پلی پروپیلن با قالب گیری تزریقی ساخته شده است. با بر روی هم قرار گرفتن هر شبکه و اتصال آنها به وسیله پین و تسمه هایی که در داخل شبکه تعبیه شده به هم متصل می شوند . در نهایت  یک بلوک 100*30 *30 را تشکیل می دهند. فیلینگ (پکینگ) بیشتر در مواقعی استفاده می شود که سختی آب بسیار باشد و نیز در کولینگ تاورهای صنعتی بتنی بکارگرفته می شوند .

مشخصات پکینگ اسپلش

  • جنس: پلی پروپیلن
  • رنگ : سیاه و سفید
  • مساحت سطح ویژه : 125 متر مربع بر متر مکعب
  • فرآیند :قالب گیری تزریقی
  • اتصال : پین دار با تسمه ای داخلی
  • عملکرد مداوم :300 پی پی ام
  • عملکرد کوتاه مدت 500 پی پی ام

ساختار پکینگ اسپلش

پکینگ اسپلش که بیشتر با نام نت اسپلش از آن یاد می شود ساختار شبکه ای بدون گرفتگی و تمیز کردن آسان است این پرکننده ویژگی های پکینگ قطره ای و پکینگ فیلمی را با هم ترکیب می کند و با پراکندگی بیشتر آب اسپری ، توزیع آب را بهبود می بخشد ، به طوری که راندمان انتقال حرارت بالاتری را حاصل می شود .  

تصویر ساختار پکینگ نت اسپلش - تهویه آبسازه VTI

کاربرد پکینگ اسپلش

  • برج های خنک کننده ضد جریان
  • کارخانه های آلومینیوم
  • برج های تونل باد
  • کارخانه های پتروشیمی
  • کارخانه های آهن و فولاد
  • برج های تصفیه گاز خروجی
  • بسته بندی شبکه ای برای تصفیه فاضلاب خانه های بزرگ
  • سکوهای دوز فیلتر صفحات پوششی خندق
  • تجهیزات بوزدایی مزرعه بزرگ
  • گیاهان کود فسفاته
  • استخرهای تصفیه فاضلاب سرباره چمنی محل انتظار

مزایای پکینگ اسپلش

  • گوناگونی در انواع از نظر شکل و اندازه
  • تحمل دمایی 85 درجه سانتیگراد
  • نگهداری آسان
  • تمیزکردن آسان با کمک جت کارواش
  • ضد رسوب (آنتی کلاگ )
  • به صرفه بودن از جهت عمرطولانی
  • ضد اسید بودن (قابلیت اسید شویی)

پکینگ اسپلش ( پلی پرو پیلن )از نظر ظاهری

  • پکینگ نت اسپلش

پکینگ نت اسپلش با شکل مکعب مستطیل است که در بیشتر برج خنک کننده مدار باز و برج خنک کننده مدار بسته کارایی دارد و به صورت بلوک مکعب مستطیل با ابعاد استاندارد 100*30*30 تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان بلوکهای ضد رسوب تولید می شوند. این پرکن قابلیت ضدرسوب و همچنین انتقال حرارت بالا را دارا بوده و پس از پاشش آب توسط نازل ها موجب انتقال حرارت بین آب و هوا می شود. نسبت سطح ویژه ی کمتری از فیلینگ فیلمی یا همان لانه زنبوری ها را دارد.

  • پکینگ رندوم اسپلش

(پالرینگ ،استکانی ، استوانه ای ) اینها نام های دیگر این نوع پکینگ بوده که ساختارای شبیه به استوانه دارد و بیشترین مصرف را در اسکرابر ها دارد و به صورت متخلخل در خنک کن ریخته می شود. پکینگ پالرینگ به صورت شفاف و مات قابل سفارش هستند ، گرید شفاف فاقد مواد بازیافتی است اما گرید مات دارای درصدی ناخالصی بوده و در سایز 1 و 2 و 3 اینچ تولید می شود .
ضخامت پکینگ رندوم اسپلش به وزن پلکه ها داخل پکینگ بستگی دارد. بسته به نوع پکینگ (مانند پلاستیکی، کاغذی و …) و تعداد و حجم پلکه ها ، ضخامت پکینگ ممکن است متفاوت باشد.

تصویر پکینگ رندوم اسپلش برج خنک کننده - تهویه آبسازه

  • پکینگ توربو اسپلش

ترکیب دو نوع پکینگ اسپلش و فیلمی است به دلیل شکل منحصرش در برج خنک کننده صنعتی و فوق صنعتی که دارای آب بی کیفیت و بسیار کثیف هستند کارایی دارد. همانطور که گفته شد ، پکینگ (Packing) یکی از اجزاء اصلی در برج های خنک کننده است که به منظور افزایش مساحت تماس بین هوا و آب و در نتیجه افزایش کارایی فرآیند خنک کننده استفاده می‌شود. پکینگ‌ها ممکن است از مواد مختلفی ساخته شوند و طراحی‌های مختلفی داشته باشند.
توربو اسپلش (Turbo Splash) نوعی از پکینگ است که طراحی خاصی دارد و به منظور افزایش تبادل حرارتی بین آب و هوا در برج های خنک کننده به کار می‌رود. ترکیب دو نوع پکینگ اسپلش و  فیلمی است به دلیل شکل منحصرش و توانایی عبورهوا از دو جهت عمودی و عرضی جایگزین عالی برای پکینگ شانه تخم مرغی در برج خنک کن ابارا بوده و نیز در برج خنک کننده صنعتی و برج خنک کننده نیروگاه (بتنی ) که دارای آب بی کیفیت و بسیار کثیف هستند کارایی دارد. این پکینگ‌ها با ساختار و شکل خاصی طراحی شده‌اند تا بهره برداری از حداکثر مساحت تماس آب و هوا و افزایش تبادل حرارتی را امکان‌پذیر سازند.
مدیا توربو دارای مقاومت زیاد در برابر دفورمه شدن ؛ ایجاد دمای بالا و دارای خنک کنندگی منحصر به فرد و همچنین کاهنده هزینه های اسید شویی و تعمیرات برج خنک کننده است .
از طرفی ، استفاده از توربو اسپلش به عنوان یک پکینگ می‌تواند باعث کاهش مقاومت جریان آب و هوا در برج شود ، در نتیجه می‌توان با کمترین میزان انرژی مورد نیاز برای پمپاژ ، کارایی کولینگ تاور صنعتی را به حداکثر رساند.

پکینگ توربو اسپلش برج خنک کننده - تهویه آبسازه

  • پکینگ توپی اسپلش

پکینگ توپی یا بیوبال در برج خنک کننده دارای تخلخل بوده و سطح ویژه ای بین 110 تا250 مترمربع در مترمکعب دارد . پکینگ توپی از جنس پلی پروپیلن تولید می شود تا مدیای توپی دارای مقاومت کاریی بین 80 تا 85 درجه سانتیگراد و در برابر بازها و مواد شیمیایی و اسیدی مقاومت بسیاری داشته باشد و در قسمت میانی آن از اسفنج استفاده می کنند تا بر روی آب معلق بماند . پکینگ توپی در برج خنک کننده دارای تخلخل بوده و سطح ویژه ای بین 110 تا250 متر مربع در مترمکعب دارد. پکینگ کروی شکل بیشتر در برج خنک کن جریان طبیعی ، برج خنک کننده جریان متقاطع و مراکز پرورش ماهی ، تفکیک سیال و سیستم برج های اسکرابر و تصفیه پسماند و بیولوژیکی و نیز گاز زدایی ، ازت زدایی آب کاربرد دارد .

تصویر پکینگ توپی اسپلش برج خنک کننده - تهویه آبسازه

  • پکینگ گرید اسپلش

پکینگ مدیا grid splash تشکیل شده از شبکه های اسپلش هستند که از به صورت مستطیل ها کوچک کنار هم قرار گرفته است این طرح به گونه ایست که اجازه ته نشین شدن و رسوب گذاری را به آلاینده و املاح کوجود در آب نمیدهد و ساختار ضد رسوبی این نوع سبب شده بیشترین کارایی را در نیروگاه ها و کولینگ تاور های بتنی را دارند و طراحی ویژه آن به گونه ای است . فیلینگ های گرید اسپلش دارای بیشترین سطح تبخیر می شود . فیلینگ مشبک بلوکی علاوه بر اینکه برای آبهای سخت بکارگرفته میشود برای آلودگی های مطلق هم کاربرد دارد .

تصویر پکینگ گرید اسپلش برج خنک کننده - تهویه آبسازه

  • پکینگ تیوپ اسپلش

تیوپ اسپلش یا پکینگ اسپلش لوله ای در کولینگ تاور طرح ابارا مورد استفاده قرار می گیرد. پکینگ تیوب اسپلش همانند تمامی پکینگ ها عمل می کند به این صورت که پس از پاشش آب به وسیله افشانک ها یا همان نازل برج خنک کننده بر روی پکینگ از آن عبور کرده و به قطرات ریز و بسیار کوچک تبدیل می شود و بارد و بدل شدن گرما میان آب و هوا در برج خنک کن فرآیند سرد شدن صورت میگیرد .

پکینگ تیوپ اسپلش - تهویه آبسازه VTI

پکینگ برج خنک کننده چه تاثیری بر آب خروجی دارد ؟

عملکرد انتقال حرارت پکینگ بهتر از صفحه های چوبی است . فرآیند خنک سازی آب ارتباط نزدیکی درعملکرد گردش هوا و توزیع آب دارد که پکینگ برج خنک کن مستقیما بر این عملکرد برتری دارد .

چرا باید پکینگ خنک کن را رسوب زدایی کنیم ؟

پس از پایان فصل کاری برای راندمان بهتر و جلوگیری از انباشته شدن رسوب بهترین است برج خنک کن رسوب زدایی شود زیرا انباشته شدن رسوب در زمان طولانی عملکرد دستگاه خنک کن را کاهش می دهد و هنگام رسوب زدایی کار دشوار تر خواهد بود .

چرا باید پکینگ برج را تعویض کنیم؟

گرفتگی محفظه های نفوذ آب در پکینگ و انباشه شدن رسوب بر روی پکینگ باعث کاهش راندمان کولینگ شده و ظرفیت تبرید دستگاه خنک کن را کاهش میدهد همچنین ته نشین کردن خورده های پکینگ بر اثر رسوب در دراز مدت باعث گرفتگی خروجی ها و یا وارد شدن آن به چرخه مصرف می شود و آب یا سیال خروجی آلوده می شود .

اهمیت پکینگ برج خنک کننده

اجزای حیاتی در کاربردهای صنعتی برج های خنک کننده هستند . مثلا کولینگ تاورها در تولید برق ، پردازشهای شیمیایی و سیستم های تهویه مطبوع کارایی دارند و برای تنظیم دمای آب گرم تولید می شوند و توسط فرآیندهای صنعتی با پخش گرما در جو کمک به خنک شدن می کنند. پس در نتیجه عملکرد درست و راندمان حداکثریت سیستم ها برای همه ی کارفرمایان ، مهندسین اهمیت بسزایی دارد برای رسیدن به این حداکثریت باید به خاصترین و مناسب ترین قطعات اصلی مانند پکینگ در تولید کولینگ تاور مورد نظر توجه شود .

همانطور که میدانید بازدهی هر برج به میزان خنک شدن آب و دمای آب سرد خروجی سنجیده می شود . پکینگ اصلی ترین قطعه در تبادل حرارت بشمار می آید . در سیستم های خنک کننده دو عوامل ایجاد خنک شدن سیالات ، افزایش سطح ویژه و افزایش زمان تماس بین دو سیال آب و هوا در نظر گرفته می شود . شمازمانی به اهمیت پکینگ پی میبرید که رسوب گرفتگی ، نقص و یا خرابی ایجاد شود . وقتی پکینگ دچار رسوب شود سطح تماس خنک کننده کم می شود ، در نتیجه دمای آب خروجی زیاد می شود .

کاربرد پکینگ

پکینگ علاوه بر اینکه در برج خنک کننده کارایی دارد ، هنگامی که بخواهیم اسید را در اسکرابر خنک سازی کنیم نیز استفاده می شود. گاها در چربی گیر ها و تصفیه خانه ها شاهد استفاده پکینگ بوده ایم زمانی که بخواهیم ذرات و چربی و میکروارگانیسم ها را حذف کنیم ، پکینگ راه حل مناسبی است . پکینگ در برج و اسکرابر با هدف خنک سازی مورد استفاده قرار میگیرد که ممکن است سیال خنک شوند آب یا اسید باشد .

پکینگ برج تقطیر چیست ؟

پکینگ برج تقطیر قطعات یا ذراتی هستند که در برج تقطیر بکار گرفته می شود تا به وسیله سطح تماس بین گاز بالارونده و مایع سرریز شوند بازدهی برج تقطیر را بالا ببرند . این پکینگ ها معمولا از فلز ، سرامیک و همچنین پلاستیک ساخته می شوند. ما بطور گسترده شاهد استفاده از پکینگ های رندوم در صنعت تقطیر هستیم . پکینگ رندوم ، راشینگ رینگ متداول مدل مصرفی در برج های تقطیر هستند . پکینگ پالرینگ برای دماهای زیر 110 درجه سانتیگراد کاربرد دارند که از مواد پلیمر و ترموپلاستیک ساخته می شوند و برای دماهای بالا پکینگ رندوم که از مواد استنسل استیل یا کربن استیل طراحی و تولید می شود استفاده می کنند و زمانی که هم دمای بالا باشد و هم مواد شیمیایی خورنده در فرآیند موجود باشد از پالرینگ و راشینگ رینگ های تولید شده با سرامیک استفاده میکنند.

پکینگ پی وی سی (PVC) – بهترین انتخاب در خرید

یکی از اجزای ضروری در کولینگ تاورها پکینگ است. پکینگ در به حداکثر رساندن انتقال حرارت کمک می کند ، پکینگ پی وی سی بدلیل مقرون بصرفه بودن و دوام بیشتر از محبوبیت بیشتری بین تولید کنندگان برج خنک کننده برخوردار است. و نیز با وجود ابعاد کوچکی که دارد ، موجب سطح تماس بسیار گسترده تری می شود ، بیشتر مورد مصرف قرار میگیرد . برای تمامی برج های جریان مخالف از پکینگ لانه زنبوری فیلمی استفاده میکنند . همچنین در نیمی از برج های جریان متقاطع از پکینگ پی وی سی استفاده می شود . 

تعریف گام در پکینگ فیلمی PVC

تصویر گام پکینگ برج خنک کننده - تهویه آبسازه VTI

گام در پکینگ یعنی نصف فاصله حداکثر بین دو ورق پکینگ لانه زنبوری که بر حسب میلیمتر محاسبه می شود . پکینگ لانه زنبوری دارای گام(CF) 12 ،14 ، 19 ، 23 ، 27 است .

تصویر پکینگ گام 14 - تهویه آبسازه VTI
تصویر پکینگ گام 14

پکینگ فیلمی گام CF12 سطح مفید و راندمان بالایی را ارائه می دهد این پر کن برای آبهایی با سختی پایین مورد کاربری قرار میگیرد .

پکینگ فیلمی گام CF19 در بازار متداول ترین فیلینگ برج خنک کن است و معمولا برای آب های شهری و نسبتا سبک کارایی دارد و اگر سختی آب بالا باشد دچار گرفتگی می شود .

پکینگ گام  CF25/CF23 آب هایی که سختی آنها بیشتر است مورد استفاده قرار میگیرد ، ولی از تبخیر کمتری برخوردار بوده. اما پیشنهاد ما برای آبها با سختی بیشتر و آب چاه استفاده از پکینگ نت اسپلش است ، زیرا اسپلش هم عمر طولانی تری دارد هم ضد رسوب بوده و نیز هنگام نگهداری راحت تر تمیز می شود .

معایب پکینگ پی وی سی PVC

در حالی که پرکن پی وی سی دارای مزیت هایی است همچنان دارای معایب نیز میباشد :

  • حساس در برابر رسوب : پرکن PVC مستعد رسوب است ، رسوبات بازدهی انتقال حرارت را در طول زمان عملکرد کاهش می دهند . رسوب زدایی منجر به وجود آمدن باکتریها می شود که برای اپراتورهای برج خنک کن خطرناک است .
  • عملکرد محدود در برابر حرارت : این نوع پر کن در مقایسه با دیگر پر کن های جا به جا کننده حرارت مانند سرامیکی و فلزی از محدودیت حرارتی برخوردار است .

فیلینگ گرید اسپلش

گرید اسپلش ازخانواده اسپلش ها می باشد و معمولا برای آب ها بسیار آلوده که به همراه خود مواد غیر انحلال دارند استفاده می شوند این فیتینگ ها به دو روش نصب میشوند . روش اول بصورت آمیزان (معلق ) که نیاز به ساپورت را حذف میکند اما هنگام تعویض و کار دشوار خواهد بود . روش دوم استفاده از پکینگ اسپلش است این روش نصب راحتی دارد اما به ساپورت نیاز داریم تا بر روی هم بصورت بلوک قرار بگیرند .

پکینگ برج خنک کننده ابارا

در برج خنک کننده ابارا پکینگ بصورت ورق های موجدار طراحی شده است از جنس PVC ساخته می شود که دارای گام و مشخصات منحصر به فرد می باشد ، این ورقها بطور آویزان استفاده می شوند ، راندمان جا به جایی دما بین آب و هوا را به حداکثریت می رساند و نیز سرعت جریان آب را کم می کند . این پر کن ها را هنگام نگهداری و تعمیر برج خنک کننده ، تمیز کردن آسان و سریع است همچنین می توان مدل آنها را تغییر داد .

پکینگ برج خنک کننده ابارا - تهویه آبسازه VTI

عوامل موثر در قیمت گذاری پکینگ برج خنک کننده

  • متریال هر نوع پکینگ رابطه مستقیم با قیمت گذاری دارد . پکینگ ها از سه نوع فلز ، سرامیک و پلاستیک طراحی و تولید می شوند .
  • نوع پکینگ مورد استفاده : پکینگ ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند هدف از استفاده از پرکن ایجاد سطح تماس و کاهش افت فشار است .
  • ظرفیت کاری و تعداد : هر سیستم به تعدادی پکینگ نیاز دارد و نسبت به ظرفیت کاری سیستم انتخاب می شود .
  • اندازه و ضخامت پکینگ : هر پکینگ دارای اندازه و ابعاد مختلف و همچنین ضخامت گوناگون است .

قیمت پکینگ برج خنک کننده ابارا

مجموعه تهویه آبسازه به عنوان سازنده برج خنک کننده سعی دارد بهترین و با کیفیت ترین انواع قطعات برج خنک کننده را در تولیدات خود مصرف نماید و با افتخار کالاهایی با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت را به شما خریداران عزیز ارائه می نماییم .

اکنون می توانید برای استعلام قیمت پکینگ برج خنک کننده و یا در زمینه تولید برج خنک کننده با کارشناسان تهویه آبسازه تماس حاصل فرمایید .

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتساپ
تلگرام
ایمیل

2 دیدگاه دربارهٔ «پکینگ برج خنک کننده»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا