انواع برج خنک کننده

در این مقاله قصد داریم انواع برج خنک کننده ، قطعات ، نحوه خرید ، قیمت و کاربرد آنها را برای شما شرح دهیم.

برج خنک کننده یا کولینگ تاور (cooling tower) دستگاهی بسیار کار آمد است که در جهت حذف حرارت یا دمای زائد اضافی از سیال که عمدتا آب یا آب مقطر می باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

برج های خنک کننده را عمدتا برای سرد سازی سیال سرویس و رساندن دمای آنها به عدد قابل قبول از تبخیر استفاده می کنند و دمای آب را تا نقطه حباب مرطوب هوا پایین می آورند که آن عدد در کشورما از23 تا 26 درجه سلسیوس متغیر می باشد .

البته قابل ذکر است که نحوه کار و خنک کاری سیال در برج های خنک کن با جریان بسته این عدد صرفا تا دمایی نزدیک به حباب خشک هوا امکان دارد .

بیشترین کاربرد کولینگ تاور ها در نیروگاههای هسته ای یا برق آبی یا نیروگاه های حرارتی و در مقیاس کوچک تر در سیستم های تهویه مطبوع چیلر های آب خنک یا اچ وی ای سی دارد مورد استفاده قرار میگیرند .

فهرست

برج خنک کننده از نظر ابعاد و اندازه

  1. برج خنک کننده با ابعاد کوچک برج خنک کننده خانگی و پشت بامی هستند که در سیستم های تهویه مطبوع کاربرد دارند. خنک کننده چیلر های جذبی و چیلرهای تراکمی هستند . در گذشته بیشتر از نوع برج خنک کننده ابارا یا برج خنک کننده ساراول استفاده می شد . اما امروزه از نوع برج خنک کننده مخروطی و برج خنک کننده مکعبی با متریال فایبرگلاس استفاده می شود .
  2. برج های خنک کننده با ابعاد نسبتا بزرگ که بیشترین کاربرد را درصنعت دارند و شامل انواع دستگاه های تزریق پلاستیک ،کوره القایی ،صنایع غذایی و بسته بندی هستند .این برج ها با نام کاربری برج خنک کننده تزریق پلاستیک ، برج خنک کننده کوره القایی ، چیلر آب سرد شناخته می شوند .
  3. برج های خنک کننده بزرگ و عظیم الجثه که عمدتا از سازه های بتنی یا فلزی هستند و ارتفاعی بالغ بر 180متر و دارای عرضی حدودا 80 متر می باشند و در نیروگاههای هسته ای و پترو پالایشگاهی کاربرد دارد .

تصویر کولینگ بتنی - تهویه آبسازه
نمونه تصویر کولینگ تاور بتنی
تمامی انواع برج های خنک کننده سیستم توزیع و پخش آب گرم دارند که به وسیله نازل برج خنک کننده و یا آبگردان ها (اسپرینکلر) به صورت یکنواخت برروی سطوح از جنس پی وی سی  PVC و یا پلی پروپیلن و به شکل شبکه های در هم تنیده و منظم که پکینگ یا پرکن نامیده می شود ، سرازیر شده و سپس با عبور جریان هوای مناسب از میان شبکه ها با یکدیگر مخلوط شده و از سطحی به سطح دیگر با نیروی ثقل ممکن میگردد.

سیستم پاشش آب در برج ها یکی از مهمترین بخش های تاثیر گذار در خنک کنندگی سیال می باشد به طوری که هر قدرفشار آب خروجی از نازل ها بیشتر و پاشش منظم تر باشد قطرات آب به صورت پودر در آمده و جریان تبخیر وکاهش دما به بهترین شکل امکان پذیر می گردد.

 

قطعات برج خنک کننده

کولینگ تاور یک سیستم پیچیده است که دارای برخی قطعات برج خنک کننده اصلی و جانبی که شامل پکینگ ، فن محوری ، الکتروموتور ، کاهش دور ، نازل ،قطره گیر و … می باشد .

تصویر قطعات جانبی برج خنک کننده - تهویه آبسازه

اجزای برج خنک کننده

اجزای برج خنک کننده شامل موارد زیر میشوند :

  • الکتروموتور

گشتاور چرخش فن با تولید انرژی مکانیکی از طریق دریافت الکتریسیته و تبدیل آن به نیروی مکانیکی امکان پذیر را فراهم میکند .

تصویر الکتروموتور - تهویه آبسازه VTI

  • فن محوری برج خنک کننده

 

تولید کننده هوا و جابه جا کننده آن در طی زمان مشخص

به طور کلی فن های مورد استفاده در کولینگ تاور ها به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. فن فایبرگلاس یا FRP که در نوع خود مقاوم ترین گونه از نظر استقامت استاتیکی ودینامیکی بوده و همچنین در برابر انواع اسید ها مقاومت دارند.
  2. فن محوری پلی آمید که از متریال ABS  و از نظر وزن جزء سبک ترین ها و از حیث مقاومت هم بهترین در نوع خود می باشد و تا قطر 120 سانت موجود هستند.
  3. فن محوری آلومینیوم یا آکسیال و یا فولاد که از قطر120 سانت تا 6 متر قابل اجرا هستند وبیشترین کاربرد را در مناطق گرم و نیروگاهی دارند مورد استفاده قرار میگیرند.

تصویر انواع فن محوری برج خنک کننده - تهویه آبسازه VTI

  • محیط پروانه

محافظ فن وجلوگیری از ورود شیع خارجی به پروانه و سرعت دهنده به جریان هوا.

تصویر فن محوری برج خنک کننده - تهویه آبسازه

  • شاسی موتور

نگهدارنده ی الکتروموتور و پروانه محوری.

  • سیستم انتقال قدرت تسمه ای

کاهش دهنده سرعت الکتروموتور به سرعت مناسب جهت پروانه بسته به سایز آن.

  • پکینگ برج خنک کننده

عضو اصلی فراهم کننده سطح تبادل حرارت بین جریان آب و هوا جهت عمل تبخیر انتقال گرماست. پکینگ برج خنک کن در واقع سطح بر خورد آب و هوا را تامین میکند و هنگام بخورد آب با سطح پکینگ و عبور از شیارهای شبکه پد به لایه نازک تبدیل می شود و عبور و برخورد هوا را ارتقاع می بخشد .

تصویر پکینگ فیلمی پی وی سی برج خنک کننده - تهویه آبسازه

مهم ترین کاربرد پکینگ ها در کولینگ تاور بالا بردن سطح تماس ما بین آب یا سیال و هوا می باشد .

همچنین سرعت ریزش آب را کاهش داده تا بهترین تبادل انرژی صورت پذیرد به طور کلی اصلی ترین وظیفه خنک سازی به وسیله تبخیر بخشی از آب است و نقش بسیار مهم و موثری در برج خنک کن را ایفا می کند.  

پکینگها در دو دسته قرار میگیرند.

  • پکینگ اسپلش : متریال پلی پروپیلن PP

این نوع پکینگ که با اشکال مختلف طراحی و تولید می شود. امروزه بهترین در نوع خود بوده و ویژگی های فوق العاده نظیر : ضد رسوب ، آنتی یو وی، عدم دفورمگی ، عدم خوردگی و تحمل دمایی 85 درجه سانتیگراد را به خود اختصاص داده است .

  • پکینگ فیلمی : متریال پی وی سی PVC

این مدل که بعد از پد های چوبی طراحی و ساخته شده بهترین گزینه برای جایگزینی پد چوبی شناخته شد و با طرح های انواع طراحی و تولید گردید پکینگ فیلمی یا پکینگ لانه زنبوری ساخت شده از متریال پی وی سی هم بصورت بلوکی و هم رولی یا کیلویی طراحی می شوند .

تصویر پکینگ فیلمی - PVC

  • کویل

مبدل های حرارتی هستند که درون برج مداربسته بکار می روند و از کویل مسی ، کویل گالوانیزه درزدار ، کویل گالوانیزه بدون درز و کویل آلومینیوم و بصورت سفارشی کویل استنسل استیل در دسترس هستند .

تصویر کویل برج خنک کننده - تهویه آبسازه VTI

  • نازل کولینگ تاور

وسیله توزیع آب ورودی گرم به برج و به طبع آن عملیات پاشش.

  • پنل

دیوارهای اصلی کولینگ تاور متصل به ستونی و تشتک برج .

  • آب پخش کن یا اسپرینکلر

نوع نازل محسوب می شود و بصورت چرخش دورار در برج خنک کن مخروطی کارایی دارد .

تصویر اسپرینکلر یا آب پخش کن برج خنک کننده - تهویه آبسازه VTI

  • لوله انشعابات داخلی

یا همان لوله آرم هستند که توزیع آب گرم را بصورت یکنواخت به داخل برج برعهده دارد .

  • بست کمربندی

وسیله اتصال نازل به لوله های آرم در خنک کننده را برعهده دارد.

  • قطره گیر برج خنک کننده

چکه گیرها حذف کننده هایی هستند که با قرار گرفتن برای روی نازل ها مانع هدر رفت آب و جلوگیری از خرابی سیستم انتقال قدرت و الکتروموتور می شود . مهمترین وظیفه قطره گیر برج خنک کننده جلوگیری از خروج ذرات آب معلق در کابین برج و کاهش ورودی آب مکاپ و صرفه جویی در مصرف سیال است . قطره گیر یا المیناتور ، مهم ترین قطعه همایتگر پکینگ به شمار می آید و بالاتر از پکینگ ها در مجاورت با جریان هوا قرار داده می شود تا هدر رفتن قطرات آب را کاهش دهند .

تصویر قطره گیر تیغه ای برج خنک کننده - تهویه آبسازه VTI

قطره گیر یا چکه گیر در دو دسته قرار دارند :

  1. قطره گیر لانه زنبوری با متریال پی وی سی PVC یا متریال پلی پروپیلن PPقطره گیر لانه زنبوری با شکل هندسی مکعب مستطیل از دو جنس PVC، PP و با ابعاد 120 در 30 در 15 در دسترس است.

قطره گیر لانه زنبوری - تهویه آبسازه VTI

  1. قطره گیر تیغه ای از جنس پی وی سی PVC یا متریال پلی پروپیلن PP که در شرایط خاص مورد استفاده قرار میگیرد.
    • حوضچه یا تشتک برج خنک کننده

     قسمت زیرین خنک کننده قرار میگیرد ، آب بعد از فرآیند سرد سازی در آن جمع آوری شده و به وسیله پمپ متصل حوضچه دوباره در چرخه مدار تزریق می شود.

    • فن استک یا گلویی برج خنک کن

    گلویی وظیفه نگهداری از سیستم انتقال قدرت را برعهده دارد وهوای گرمی که از سیال به داخل خنک کننده نفوذ کرده را به واسطه شکل ظاهری و سیستم اجرایی اش به بیرون از خنک کننده هدایت می نماید .

    تصویر فن استک کولینگ تاور - تهویه آبسازه

    • لوور یا کرکره هوا

    ورودی هوای محیط اطراف به داخل برج برعهده دارد .

    • فلوتر

    تنظیم کننده ی جریان آب ورودی به کولینگ تاور یا به اصطلاح همان شناور.

    • فلنچ ورودی

    اتصال ورودی آب گرم به خنک کننده.

    • فلنچ خروجی

    محل خروج آب خنک شده از سیستم.

    • شیر تخلیه

    محل خروج زیر آب.

    • فلنچ سرریز

    محل خروج آب اضافه.

    • شاسی و نردبان خنک کن

    در خنک کن مهارکننده و نگهدارنده موتور جهت چرخش پروانه برج خنک کننده می باشد .نردبان نیز دسترسی به بالای برج را به راحتی امکان پذیر می نماید .

    اجزای جانبی برج خنک کننده

    • پمپ آب: یک سیکل بسته بوده که وظیفه ای پاشش آب به سطح پکینگ و سیستم کویل مداربسته را در یک چرخه بسته و مکرر برعهده دارد.
    • تابلو برق: عهده دار کنترل میزان مصرف برق و تنظیم کننده ی تغییر فرکانس به عملکرد مناسب موتور و جلوگیری از وارد آمدن شک های جانبی از چرخه مدار نوسانات کلی به سیستم الکتروموتور جزء حیته ی وظایف تابلو برق می توان نام برد .
    • فندانسیون جا گذاری: این بخش عموما بر عهده ی کار فرما بوده بنا به اختزاع محیط و میزان عملکرد و نوع برج متغیر می باشد و می توان از نوع بتونی و فلزی و یا نیز ترکیب هر دو نوع بهره مند شد .
    • سختی گیر آب مکاب: مهم ترین وظیفه ای سختی گیر آب مکاب یا جبرانی حذف و دفع تمامی فلزات سنگین رسوبات معلق درآب و تمامی املاح مضر که باعث گرفتگی سیستم پاشش و چرخش آب یا سیال در برج را برعهده دارد .
    • سایت گلس: عموما قطعه ای با کاربری بسیار ساده ولی در عین حال بسیار مهم را برعهده دارد که می توان آن را سهولت دسترسی مکرر و دائم در ارتباط با بازبینی چرخش و پاشش آب یا سیال را در خنک کننده مهیا میکند.

    لازم به ذکر هست که ما این مطالب رو از منابع مختلفی از جمله ویکی پدیا برای شما عزیزان جمع آوری کردیم.

     

    تاریخچه برج خنک کننده

    تاریخچه برج خنک کن به قرن نوزدهم در روزهای آغازین علم صنعت و موتورهای بخار برمی گردد.

    چگالنده سیال آب که با در برگرفتن دمای بخار که از خروجی توربین به آن رسیده می شود ، بخار را به حالت مایع تبدیل کرده ، در اینجا افت فشار بخار خروجی باعث کاهش عملکرد سیستم می شد این امر موجب شد سیستم نیازمند دستگاه خنک کاری شده که با برج خنک کننده قابل ارتقاع است ، در صورتی که از کولینگ تاور استفاده نشود سبب کاهش راندمان ، مصرف آب و هزینه های جبران نشدنی می شود و نیزسبب آسیب و خرابی دستگاه ها می گردد.

    تاریخچه کولینگ تاور - تصویر کولینگ تاور بتنی - تهویه آبسازه

    نحوه کار برج خنک کننده

    این دستگاه ها سیستم پاشش و توزیع آبگرم دارند ، که آب را یکنواخت روی شبکه مشبکی شکل می پاشد که آن را پکینگ می نامند. آب سرازیر شده با هوایی که از داخل شبکه جریان دارد مخلوط می شود به صورت قطره از یک پرکن به سطح پرکن دیگر می ریزد .

    هر چند مقدار انتقال حرارت به طور محسوس بوده اما تقریبا اثر خنک کنندگی براساس تبخیر قسمتی از آب اسپری شده در برج خنک کن صورت می پذیرد . بخار با کمک دمنده که جریان هوا ایجاد میکند از برج خارج می شود .

    سیتم توزیع آب در برج خنک کن - تهویه آبسازه

    انواع برج خنک کننده

    • برج خنک کننده مدار باز مرطوب یا تر

    از تغییر تبخیر آب و تماس بین جریان آب و هوا باعث خنک کاری سیال می شود به طور کلی برج خنک کننده مدار باز آب یا سیالات از طریق لوله های آرم به داخل برج هدایت شده و بلافاصله بعد از تماس با هوا پاشش بر روی پکینگ برج خنک کننده خنک می شود .به دلیل رطوبت ایجاد شده در کولینگ تاور حاصل از این فرآیند به این نوع خنک کننده ، کولینگ تاور مرطوب گفته می شود .

    • برج خنک کننده مدار بسته

    برج خنک کننده مدار بسته در یک حلقه بسته به خنک کاری آب و یا سیالات می پردازد به طوری که آب ورودی به کولینگ تاور بعد از پاشش برروی پکینگ ها ، بر روی کویل های مسی که جعبه ای شکل بوده و با لوله های مارپیچی تشکیل شده و آب گرم در آن جریان دارد پاشیده می شود .این فرآیند سبب خنک شدن سیال درون کویل می شود سیال خنک شده به وسیله پمپ به دستگاه برگردانده می شود. این چرخه دائمی است .

    به طور کلی کولینگ تاور مدار بسته در دو نوع اصلی برج خنک کننده مدار بسته خشک و برج خنک کننده مدار بسته هیبریدی دسته بندی می شوند.

     برج خنک کننده خشک

    کولینگ تاور خشک یا درای کولر ها نوعی از برج خنک کننده مدار بسته به شمار می آیند. جریان آب در گردش این خنک کننده ها غیر مستقیم بوده و داخل کویلهای مسی جریان دارد و به طور غیرمستقیم تنها به وسیله جریان هوا خنک می گردد .

     برج خنک کننده هیبریدی

    هنگامی که برج خنک کن خشک و برج خنک کن مرطوب کنار هم قرار میگیرند و با هم ترکیب می شوند  برج خنک کننده هیبریدی را تشکیل می دهند و معمولا قسمت خشک بالا و قسمت مرطوب در پایین طراحی می شود .

    به این صورت از مزایای دو روش بهره مند خواهیم شد.

    برج خنک کننده مدار بسته هیبریدی - تهویه آبسازه VTI

    ساختار برج خنک کننده مدار بسته

    به طور کلی خنک کننده مدار بسته شباهت ظاهری یکسان و با ابعاد مشابه و تن تبرید مشخصی با مدل خنک کننده مدار باز ساخته و طراحی می شود ، با این تفاوت که در برج خنک کننده مدار بسته یک جعبه تشکیل شده از لوله های مسی یا سفارش درخواستی از لوله های استیل طراحی و ساخته می شود.

    این سیستم حلقوی به خنک شدن بیشتر آب یا سیالات کمک می کند مدل مدار بسته در مقایسه به مدل مدار باز راندمان بالایی دارد و معمولا در صنعت پتروشیمی و صنایع فولاد کاربرد بیشتری دارد .

    مزایای برج خنک کننده مدار بسته :

    • راندمان بیشتر نسبت به مدار باز
    • کاهش هزینه تعمیرات
    • قابلیت سرمای خشک در فصل سرد
    • خنک کاری سیال سیکل داخلی بدون آلودگی

    انواع برج خنک کننده بر اساس شکل ظاهری

    1. کولینگ تاور مخروطی (مدور) از قدیمی ترین طرح های برج خنک کننده به شمار می آید که دارای سیستم آب پاش دورانی  بوده که با نام اسپرینکلر برج خنک کننده از آن یاد می شود و با شکل استوانه ای و با ارتفاع کم نسبت به خنک کننده مکعبی از مشخصات قابل تشخیص این نوع سیستم خنک کننده محسوب می شود و به منظور خنک کاری کندانسور چیلر های ساختمانی بیشتر قابل استفاده است .
    2. کولینگ تاور مدار باز مکعبی امروزه پر کاربردترین نوع برج خنک کننده با شکل مکعبی (مربع یا مستطیل)بوده این نوع خنک کن دارای سیستم آب پاش ثابت و سیستم مکش هوای القایی است هزینه اولیه آن نسبت به گرد بیشتر می باشد .با این تفاوت که هزینه کمتری را هنگام تعمیر و نگهداری برج خنک کن به خود اختصاص داده است .

    تصویر برج خنک کننده مخروطی و مکعبی - تهویه آبسازه VTI

    متریال یا جنس ساختار برج خنک کننده

    ساختار بدنه کولینگ تاورها از نظر جنس یا متریال شامل چهار نوع  می باشند که عبارتند از :

    • برج خنک کننده فایبرگلاس

    برج خنک کننده فایبرگلاس از متریال فایبر گلاس ساخته می‌شود. فایبر گلاس یک جنس مصنوعی با نام کامپوزیت است که از ترکیبی از الیاف شیشه‌ای تقویت شده و رزین پلی استر تشکیل شده است. این متریال بسیار مقاوم، سبک و ضد زنگ است و برای ساخت سازه‌های صنعتی و ساختمانی که در معرض شرایط محیطی سخت قرار دارند، بسیار مناسب است. به علاوه، فایبر گلاس دارای خواص عایق الکتریکی و حرارتی مناسبی است که بیشترین کاربرد آن در صنایع خنک کننده و تأسیسات صنعتی است. دارای بیشترین بازدهی می باشد . کولینگ تاور فایبر گلاس یک سازه‌ی صنعتی است که در دو تیپ مکعبی و مدور تولید و عرضه می گردد و بعنوان یک سیستم خنک کننده برای خنک کردن آب استفاده می‌شود. این تاورها برای افزایش بازدهی سیستم‌های خنک کننده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. برج خنک کننده فایبر گلاس دارای ساختاری متشکل از یک بدنه اصلی از فایبر گلاس است که شامل تعدادی پنل و پایه‌های پشتیبانی می‌باشد. این بدنه اصلی دارای سطح بیرونی خاصی است که به منظور افزایش تبادل حرارت و خنک کنندگی بهینه طراحی شده است. درون برج، سیستم لوله‌های آب خنک کننده و فن‌های خنک کننده نصب شده‌اند که آب گرم را از طریق تبادل حرارت با هوا خنک می‌کنند. این ساختار به منظور افزایش بازدهی و کارایی خنک کننده طراحی شده است و از مواد مقاوم و با کیفیت برای استحکام و دوام بالا استفاده می‌شود.

    تصویر برج خنک کننده فایبرگلاس - تهویه آبسازه VTI

    • برج خنک کننده گالوانیزه

    کولینگ تاور گالوانیزه نوع دیگر کولینگ تاور است که برای مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی، با یک لایه‌ی محافظ گالوانیزه پوشش داده شده است. این پوشش گالوانیزه از رویه‌ی فولادی که با روش گالوانیزه‌ سازی پوشش داده شده است تشکیل شده است. این نوع برج خنک کن به دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی، برای محیط‌ هایی که دارای رطوبت و شرایط محیطی سخت هستند، مناسب است.

    • دلایل رد کولینگ تاور گالوانیزه ممکن است شامل موارد زیر باشد:
      1. ایجاد سر و صدا به دلیل انعکاس صدا درون بدنه و نوع سیستم هوادهی
      2. هزینه نگهداری و تعمیرات برج خنک کن
      3. ایجاد رسوب و خوردگی بدنه بدلیل وجود زنگال
      4. جذب گرمای خورشید که به همین دلیل برج های فلزی دارای  کمترین بازدهی هستند.
      5. بدلیل سنگینی بدنه عدم جا به جایی و حمل به مکان دیگر
      6. دسترسی دشوار به داخل برج و تجهیزات برج هنگام تعمیر

    تصویر برج خنک کننده گالوانیزه - تهویه آبسازه VTI

    • برج خنک کننده بتنی

    برج خنک کننده بتنی یک سازه صنعتی است که برای خنک کردن آب یا سایر مایعات در فرآیندهای صنعتی استفاده می‌شود. این برج‌ها سازه های عظیم الجثه است از بتن ساخته شده‌اند که یک جنس ساختاری محکم و مقاوم بوده و می‌تواند با شرایط محیطی سخت و تغییرات دما مقابله کند. بتن به عنوان یک ماده سازه‌ای مناسب برای ساخت برج‌های خنک کننده به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار، حرارت و عوامل محیطی استفاده می‌شود.

    • دلایل رد کولینگ تاور بتنی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    1.وزن: کولینگ تاور بتنی به دلیل وزن بالای خود نیاز به سازه‌های پشتیبانی قوی دارد که ممکن است هزینه و زمان بیشتری را مستلزم کند.
    2. نیاز به فضای بیشتر: برج خنک کننده بتنی نیاز به فضای بیشتری دارد که ممکن است در محیط‌های محدود، مشکل ساز باشد.
    3.نیاز به نگهداری و تعمیرات بیشتر: کولینگ تاور بتنی به دلیل استفاده از مواد ساختاری مختلف، نیاز به نگهداری و تعمیرات بیشتری دارد که ممکن است هزینه‌های اضافی را به همراه داشته باشد.
    4. عمر مفید کمتر: برج خنک کننده بتنی ممکن است دارای عمر مفید کمتری نسبت به برج‌های خنک کننده با ساختارهای دیگر باشد که نیاز به تعویض و بازسازی زودتری داشته باشد.

    1. حمل و جا به جایی و تغییر محل نصب امکان ندارد.
    2. رشد باکتری و جلبک داخل تشت برج سیمانی به مرور زمان رخ میدهد .
    تصویر برج خنک کننده بتنی - تهویه آبسازه
    تصویر برج خنک کننده بتنی – تهویه آبسازه

    برج خنک کننده بر اساس نوع جریان هوای ورودی

    کولینگ تاور هابر اساس نوع جریان هوای ورودی به دو دسته تقسیم بندی میشوند که در بخش پایین به دسته بندی و توضیح این دو دسته پرداخته ایم.

    برج خنک کننده جریان مخالف یا کانتر فلو

    کولینگ تاور کانتر فلو در این نوع برج های ضد جریان هوا و آب مخالف همدیگر حرکت میکنند آب به طرف پایین و هوا به طرف بالا حرکت می کند.

    برج خنک کننده جریان متقاطع یا کراس فلو

    برج خنک کننده کراس فلو در این نوع خنک کن هوا و آب در زاویه قائم حرکت میکنند یعنی در هنگام فرآیند از یک دیگر عبور میکنند.

     

      انواع کولینگ تاور

      • خنک کن های گالوانیزه طرح مکعبی (فن حلزونی یا سانتریفیوژ)
      • برج خنک کن های مخروطی یا مدور فایبرگلاس

      • برج های ابارا طرح ژاپن کراس فلو (مخصوص مناطق حاره ای )
      • خنک کننده های کانترفلو (جریان مخالف)

      برج های خنک کن از لحاظ اینکه جریان مکنده یا دمنده هوا طبیعی باشد یا مکانیکی و نیز کولینگ تاورها را بر اساس نوع کشش و جهت جریان آب و هوا می توان دسته بندی کرد که در ادامه به شرح نوع آن و مشخصات کولینگ تاور می پردازیم :

      برج های خنک کننده جریان مکانیکی

      برج های خنک کننده جریان مکانیکی در این نوع کولینگ تاور از فن یا دمنده برای گردش هوا به داخل کولینگ استفاده می شود . دیگر قسمت ها مشابه پیش نویس طبیعی هستند. از نوع رایج فن ها همان فن های گریز از مرکز هستند که در برج های کششی مکانیکی مورد استفاده قرار میگیرند . این برج ها می توان بیشتر به جریان اجباری  طبقه بندی کرد . در این برج ها فن در قسمت پایین قرار دارد و هوای داخل خنک کن را تحت فشار قرار می دهد . هوابه سمت بالا حرکت می کند و آب گرم را خنک میکند. در خنک کننده های مکانیکی از انرژی موتور و پروانه در جهت عبور بهتر هوا استفاده می شود در این نوع به واسطه فشاری که پروانه ایجاد می نماید راندمان بسیار افزایش دارد.

       از طرفی باعث ایجاد صدا و گاهی در صورت بالانس نبود فن لرزش نیز به همراه دارد .

      برج خنک کننده جریان طبیعی

      برج خنک کننده جریان طبیعی ساده ترین نوع خنک کننده است که بدون فن و هیچ عامل خارجی جریان هوا به طور طبیعی انجام می شود . این برج خنک کن دارای نازل برای پاشش آب گرم حوضچه برای جمع آوری آب سرد ، پکینگ برای جابه جایی گرما و قطره گیر حذف کننده رانش و جلوگیری از هدر رفت آب است . کاربرد بی نظیر در نیروگاه های هسته ای و نیروگاه های بخار که نیاز به خنک کردن بی نهایت آب داغ هستند را دارد.در این مدل کولینگ تاور با افزایش ارتفاع از 4 به 6 متر و رها سازی آب ازبالاترین مقطع و عبور طبیعی جریان هوا باعث از دست دادن دما وعملیات خنک سازی سیال صورت می پذیرد . لذا در این روش سیستم از راندمان پایین تری برخوردار است و نیز هزینه  بیشتری جهت ساخت به همراه دارد .

      برج خنک کننده جریان القایی

      کولینگ تاور جریان القایی در این نوع برج ، پروانه در بالا قرار دارد و هوا را از پایین به سمت بالا میکشد. هوا از پایین مکیده می شود و فن برای خنک شدن آب گرم هوا را به داخل القا می کند.  عملکرد این خنک کننده مشابه بادکش های طبیعی است با این تفاوت که در آن از سیستم فن برای انتقال هوا به داخل برج کمک میگیرند .

      مزایا

      نسبت به برج خنک کن طبیعی کاربرد بیشتری دارد .

      سرعت سرمایش در این خنک کن بسیار بیشتر است.

      ازاندازه کوچکتری نسبت به برج های کششی طبیعی برخور دار می باشد.

      معایب

      هزینه نگهداری و مصرف برق بالایی دارد.

        برج خنک کننده جریان اجباری

        برج خنک کننده جریان اجباری یک نوع تجهیزات صنعتی است که برای خنک کردن آب یا سایر مایعات در فرآیندهای صنعتی و تجاری استفاده می‌شود. در این نوع کولینگ تاور ، هوای خنک به صورت اجباری از طریق یک فن به داخل برج هدایت می‌شود تا با تماس با آب گرم، حرارت آب را از بین ببرد و آب را خنک کند.
        برج خنک کننده جریان اجباری معمولاً برای فرآیندهایی که نیاز به خنک کاری زیادی دارند و یا در محیط‌ هایی با دمای بالا استفاده می‌شود. این نوع کولینگ تاور به دلیل قدرت خنک کنندگی بالا و کارایی مناسب، در صنایع مختلف از جمله صنایع نفت و گاز، صنایع شیمیایی، نیروگاه‌ها و سایر صنایع استفاده می‌شود.

        برج خنک کننده خانگی

        برج خنک کننده خانگی در سیستم تهویه مطبوع به کار گرفته شده در ساختمانهای مسکونی و اداری مورد استفاده قرار می گیرد . معمولا با متریال فایبرگلاس و گالوانیزه ساخته می شود و از وزن سبک و اندازه های کوچک نسبت به برج خنک کننده صنعتی برخوردار می شوند و نیز دربرابر شرایط محیطی از مقاومت بالایی برخوردار هستند. این نوع با توجه به اندازه و سایز و جنس و نوع کاربرد متفاوت است . کاربرد برج خانگی به صورت زیر است .

        • چیلر جذبی
        • چیلر تراکمی

        برج خنک کننده در چه مواردی استفاده می شود ؟

        هرگاه در کارخانه جات و تجهیزات ماشین آلات صنعتی نیاز به خنک کاری این سیستم باشد و این دستگاهها توانایی خنک کاری را نداشته باشند ، از برج خنک کننده استفاده می شود . برای هر دستگاه بر اساس میزان خنک کاری و دبی و سازگاری با محیط زیست برج خنک کننده طراحی و تولید میگردد.

        دبی برج خنک کننده

        منظور از دبی برج خنک کننده چیست؟ دبی کولینگ تاور به میزان جریان آب یا مایعی که از طریق برج خنک کننده عبور می‌کند، اشاره دارد. این مقدار به واحد حجم بر ثانیه یا بر ساعت اندازه گرفته می‌شود و نشان‌دهنده میزان آب یا مایعی است که باید توسط برج خنک کننده پمپاژ شود تا حرارت آن به خوبی از طریق تبادل حرارتی با هوا انتقال یابد و خنک شود.
        در واقع ، دبی برج خنک کننده نشان دهنده میزان آب یا مایعی است که باید به صورت مداوم از طریق برج عبور کند تا حرارت آن از بین برود و برای فرآیند خنک کردن مورد نیاز تأمین شود. انتخاب دبی مناسب برای کولینگ تاور بسیار مهم است تا عملکرد بهینه و کارایی بالا این تجهیزات حفظ شود.

        بهترین نوع برج خنک کننده

        با توجه به نیاز و اهداف تاسیسات شما نوع دستگاه خنک کن مناسب را می توان مشخص کرد .

        ممکن است برج های هایپربولیک را در نظر بگیرید که بسیار عظیم الجثه هستند و بیشترین کار برد را در مجموعه ذوب فولاد و آهن ، صنعت پتروشیمی ، پالایشگاه نفت  و نیروگاههای حرارتی دارند . این تجهیزات برای صنایع بزرگ و سنگین مورد استفاده است و کارایی نسبی آنها به طول عمرشان کمک می کند ، اما امکان دارد جای کافی برای چنین سازه ای بزرگ نداشته باشید .

        و یا اینکه یک برج خنک کن جریان متقاطع را در نظر بگیرید، اگر در یک منطقه سرد با یخبندان مکرر هستید . این انتخاب باعث می شود برج جریان متقاطع شما در طول عملکرد با آب و هوا مبارزه کند . برجی که برای شما توصیه می شود باید براساس تاسیسات خاص شما و جایی که استفاده می کنید طراحی و ساخته شود . برای انتخاب و نگهداری برج خنک کننده ایده آل به کارشناسان اعتماد کنید.

        فرقی ندارد برای  اولین بار است که برج  خود را نصب می کنید یا اینکه برج فعلی خود را تعویض می کنید ، نیازی نیست بدون نظارت متخصص این تصمیم را بگیرید. متخصصان تهویه آبسازه خوشحال می شوند که به شما کمک کنند تا برج مناسب برای نیازهای خود را پیدا کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر یا تعیین قرار ملاقات برای شروع ، تماس بگیرید.

        خلاصه

        کولینگ تاور ها سازه های بزرگی هستند که برای خنک کردن آب گرم  یا سیالات داغ ، تجهیزات صنعتی بکارکرفته می شوند. آنها به عنوان جریان طبیعی کشش مکانیکی کشش اجباری کشش القایی جریان متقابل و جریان متقاطع طبقه بندی می شوند .

        نقش آب در خنک سازی در کولینگ تاور

        آب یک واسطه است که در کولینگ تاور مورد استفاده می گیرد و به ازای هر لیتر آب تبخیر شده گرما به اتمسفر آزاد می کند .

        از 75 درصد تا 95 درصد گرمای تولید شده از فرآیند تجهیزات صنعتی یا ساختمانها از طریق تبخیر آب و تنها 5 تا 25 درصد از طریق همرفت حذف می شوند .

        زمانی که با آب سروکار داریم انتقال حرارت از طریق تبخیر صورت می پذیرد . برج خنک کن طوری طراحی شده که اتصال هوا و آب به روشی کار آمد و مصلحتی در انتقال حرارت موثر باشد . مفهموم دمای حباب مرطوب در نظر گرفته شده به عنوان پایین ترین دمای آب که در آن گرما می تواند از طریق تبخیر حذف شود ، تعریف می شود . هرچه دمای مرطوب کمتر باشد رطوبت نسبی کمتر است و برج خنک کننده در حذف حرارت کار آمدتر می باشد .

        آیا برج خنک کننده استوک (کارکرده) ارزش خرید دارد ؟

        بله کولینگ تاور دست دوم مانند تجهیزات دیگر به صورت دست دوم یا همان استوک خرید و فروش می شود و کارایی دارد . اما باید در خرید خود دقت داشت و به نکات زیر توجه کرد :

        • باید در نظر داشت بدنه به علت تابش نور خورشید و قطعات و اتصالات به علت جریان آب در آنها معمولا دچار خوردگی و ضعف و پوسیدگی می شوند .
        • قبل از اقدام به خرید از محل نصب قبلی و نوع کاربری مطلع شوید .
        • درست است که خرید کولینگ تاور دست دوم مقرون به صرفه بوده اما هزینه نگهداری و تعمیرات برج خنک کننده سرسام آور است .

        ظرفیت برج خنک کننده

        برج های خنک کننده بسته به شرایط مصرف و میزان آبی که خنک شود انتخاب شده ، از ظرفیت برج خنک کننده 150 تن تبرید به بالا در دسته کولینگ تاورهای صنعتی قرار میگیرند . نیروگاه پتروشیمی جزء صنایعی هستند که بطور معمول برج های خنک کننده 400 تن تبرید به بالا در این صنعت کاربرد بیشتری دارند چرا که سطح وسیعی از آب جهت خنک سازی نیروگاه مورد استفاده است .

        چیلر های استفاده شده در منازل مسکونی و ساختمانهای ادارای تجاری جهت تهویه مطبوع هوا یکی از آن دسته مثالهای قطعی در مورد انتخاب ظرفیت برج آب خنک است یک چیلر آب خنک با ظرفیتی بالغ 200 تن در کنار خودش نیاز به یک برج 250 تن تبرید دارد لذا برای چیلرها باید ظرفیت برج را 20 در صد افزایش داد و سپس قابل تایید است . دمایی که کولینگ تاور از آب میگیرد کمک شایانی به عملکرد صحیح چیلر دارد . دستگاه چیلر آب خنک به تنهایی توان سرد سازی سیال از 60 درجه به زیر 10 درجه را ندارد و اینجاست که کولینگ تاور به کمک می آید و دما را تا حد مطلوب پایین می آورد و سپس به چیلر داده و الباقی کار با دستگاه خنک کننده بواسطه ی گاز مورد است .

        بدنه های فایبرگلاس در برج آب خنک در بزرگترین حالت امکان تولید تا تناژ 1200 تن تبرید را فراهم می کند در واقع دستگاه بسیار غول پیکری می باشد ، طولی برابر با 10 متر ، عرضی بالغ بر 8 متر و ارتفاعی در حدود 5.5 متر شامل می شود ، این مدل خود خانه دو طبقه محسوب می شود .

        البته کار اینجا تمام نشده و ظرفیت برج ها تا بی نهایت قابل گسترش است .

        نیروگاه برق معمولی در شهر تهران در دل خود برجی دارد به طول 150 متر ، عرض 40 متر و ارتفاع حدودا 12 متر یک ابر سازه در صنعت کولینگ تاور است .

        قیمت برج خنک کننده

        مصرف کننده بصورت ذاتی همیشه دوستدار قبل از اقدام خرید یک محصول مانند خدمات تهویه مطبوع از هزینه اطلاع داشته باشد و با احساس بهتری قدم بر دارد .

        قیمت برج خنک کننده بدلیل تنوع بسیار زیادی که در تناژ های گوناگون دارد و مهم تر از آن نوسان داشتن بازار اعلام قیمت کولینگ تاور کاری دشوار است . علاوه بر گسترده بودن ظرفیت های تولید عواملی مانند : ضخامت بدنه فایبرگلاس ، نوع الکتروموتور ، مدل پروانه (آکسیال ،فایبرگلاس ، آلومینیوم ، پلی آمید ) ، متریال پکینگ برج خنک کننده (لانه زنبوری ، گام 19 پی وی سی ، نت اسپلش ، رندوم اسپلش و یا لانه زنبوری پلی پرو پیلن ) و نوع جنس شاسی و ساپورت های نگهدارنده هم در قیمت تمام شده تاثیر گذار بوده  . از این رو پیشنهاد ما برای شما استعلام قیمت در هنگام نهایی شدن قسط خرید و دوم پیشفاکتور معتبر با جزئیات کامل و جامع است .

        در صورت استعلام از شرکت معتبر قطعا تمام این موارد را خواهید داشت بدون حتی در خواست مشتری تامین کننده موظف بوده پیش فاکتور خدمت شما ارائه دهد .

        تصویر برج خنک کننده - تهویه آبسازه VTI

        فواید خرید از تهویه آب سازه  

        بطور قطع خرید از تولید کننده هوشمندانه ترین عملکرد مصرف کننده است شرکت تهویه آب سازه با هدف ارائه بهترین خدمات در عرصه تهویه مطبوع صنعتی سالهاست که فعالیت خود را آغاز نموده یکی از تولیدات انحصاری و پر فروش نیز در این زمینه انواع پکینگ برج خنک کن می باشد .

         صنایع بالا دستی و مادر همیشه از کولینگ تاور صنعتی بهره مند بوده و این مدل برج با هدف خنک کردن آبهای بسیار آلوده و درحجم بالا طراحی و تولید می گردند . بهترین گزینه برای پکینگ برجهای صنعتی نت اسپلش یا گرید اسپلش می باشد .

        شرکت تهویه آبسازه علاوه بر توانایی در تولید انواع پکینگ کولینگ تاور و قطعات جانبی برج با افتخار بزرگترین سایزهای برج مکعبی فایبرگلاس و کولینگ صنعتی بزرگ با متریال بتن سابقه درخشانی نیز دارد . اینجا نیز باید اعلام کنیم تمام ظرفیت های کوره القایی جدیدا به محصولات تولیدی شرکت ما افزوده شده .

        کوره های القایی فارغ از کیلووات و حجم تولید بصورت قطعی از برج خنک کننده مداربسته جهت خنک سازی دستگاه نیاز است . برج مداربسته بواسطه داشتن کویل مسی و بهره مند بودن از آب مقطر بجای آب بی کیفیت و چرخش در یک مداربسته بدور از هیچ گونه تماس با هوای خارجی رسوب ناپذیر است . رسوب در مدار کوره های القایی برای بالا بودن درجه حرارت باعث سوراخ شدن لوله های مسی جداره کوره شما می شود .

        شرکت تهویه آبسازه (تولید کننده برج خنک کننده) آماده ارائه انواع مشاوره در جهت خرید و راه اندازی پروژهای شما بصورت کاملا رایگان و در طول ایام هفته آماده ارائه خدمات است .

        نتیجه

        در این مقاله به کولینگ تاور چیست ؟ اجزای اصلی ، اصل کارایی ، انواع و کاربرد آن با یک نمودار مشخص پرداختیم امیدواریم این اطلاعات بیشتر تردید های شما را در مورد خنک کردن سیالات بر طرف کرده باشد .

        این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
        فیسبوک
        توییتر
        لینکدین
        واتساپ
        تلگرام
        ایمیل

        21 دیدگاه دربارهٔ «انواع برج خنک کننده»

        1. سلام عرض ادب
          خواستم تشکر کنم بابت برج خنک کننده که خریدم شرکت تهویه ابسازه با مدیریت مهندس مرادی واقعا نسبت به مشتری خیلی وجدان کاری دارن و من راضی بودم

        2. شرکت نوین سازه برتر غرب

          با سلام
          برای گردش اب ۵۰ متر مکعب در ساعت و اختلاف دمایی ۲۰ درجه چه نوع برج خنک کننده پیشنهاد میدین ممنون میشم راهنمایی کنید

          1. خوشحالیم که مطالب مورد پسند شما بوده عارف عزیز.اگه در رابطه با خرید برج خنک کننده مسئله ای داشتید میتونید از مشاوره های تلفنی رایگان ما استفاده کنید.

          1. سلام و وقتتون بخیر.
            برای استعلام دقیق لحظه ای قیمت برج خنک کننده بهتره با کارشناس های ما که شماره هاشون رو توی وبسایت درج کردیم تماس بگیرید که بهترین پیشنهاد رو با توجه به نیازتون و قیمت روز اعلام کنند.پاینده باشید

        3. سلام خسته نباشید
          خواستم بدونم برای بازدید برج خنک کننده ما میشه تشریف بیارید کارخونه ما
          و اینکه شما تولید کننده برج خنک کننده هستین

        4. شرکت زیست شیمی

          سلام
          خواستم بدونم شما برج خنک کننده ابارا هم تولید میکنید ما نیاز به برج خنک کننده ابارا ۷۰۰ تنی داریم ممنون میشم راهنمایی کنید

          1. سلام و وقتتون بخیر.
            بله شما از شرکت تهویه آبسازه میتونید درخواست انواع مختلف برج خنک کننده رو داشته باشید و با کمترین قیمت و در سریع ترین زمان کولینگ تاور خودتون رو دریافت کنید.
            برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان تلفنی ما تماس بگیرید راهنماییتون میکنند.

        5. بیمارستان شهید مبینی سبزوار

          خواستم بدونم شما برای راه اندازی کلیه سیستم خنک کنده برای بیمارستان هم کارشناس دارید ما نیاز به چیلر هوا ساز و برج خنک کننده داریم

          1. سلام و عرض ادب.
            بله کارشناس حضوری و تلفنی تهویه آبسازه همیشه در خدمت شما هستند.
            برای اطلاع از شرایط کارشناسی جهت تهیه برج خنک کننده میتونید از طریق شماره های موجود در وبسایت تماس بگیرید و هماهنگ بشید.

        6. شرکت دارو پخش

          سلام عرض ادب ما یه دستگاه برج خنک کننده ۵۰۰ تن دو سلول یا سه سلول نیاز داریم و حتما باید متریال مصرفی استیل باشه و کلا از بهترین اجناس باشه کولینگ تاور قدیمی ما گالوانیزه بوده و دیگه پوسیده

          1. سلام و عرض ادب.خب چرا معطل میکنید؟
            شرکت تهویه آبسازه برای همین اینجاست:)))
            برای اینکه بتونید بهترین خدمات رو دریافت کنید کافیه فقط یه تماس با مشاوران تلفنیمون داشته باشید و بهترین برج خنک کننده مناسب با کسب و کارتون رو براتون فراهم میکنیم:)

        7. شرکت عتیق تجارت برادران نورزاد

          سلام روز بخیر مهندس فریاد عزیز خواستم از شرکت عتیق تجارت برادران نورزاد بابت خرید کولینگ تاور ۶۰۰ تن دوسلول و همکاری و همچنین قیمت قابل قبول نهایت تشکر رو از مجموعه تهویه آبسازه داشته باشم

        8. هیئت مدیره شهرک اکباتان

          مهندس فریاد برای بازسازی برج خنک کننده گالوانیزه شهرک اکباتان کی تشریف میارید ؟؟

        دیدگاهتان را بنویسید

        نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

        پیمایش به بالا