برج خنک کننده صنعتی

برج خنک کننده صنعتی سیستم موثر در حذف گرمای ناخواسته از یک مکان به مکان دیگر با استفاده ازآب به عنوان رسانه انتقال حرارت هستند . خنک کننده ها به شکلی طراحی و پیکر بندی شده اند که حیاتی ترین عملکرد برج های خنک کننده را مقرون صرفه برآورد کنند . به طور کل به دستگاهی که در جهت خنک سازی سیال در چرخه صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد برج خنک کن صنعتی نامیده می شود .

نحوه کارکرد برج خنک کننده صنعتی

درحالی که همه تولید کنندگان مختلف از طرح های مختلف استفاده می کنند اما اساس کار برج خنک کننده تبخیر بخشی از آب مصرفی و کشش هوای مکانیکی است . برج خنک کننده صنعتی ساخته شده از اجزاء جانبی و اجزاء داخلی مونتاژ شده در محل است .یک برج خنک کننده ، گرما رابا یک فرآیند خارج می کند و از طریق فرآیند تبخیر آن را به جو دفع می کند. این تغییرات( تغییر حالت مایع به گاز ) مقادیر زیادی انرژی جذب می کند .

آب گرم از بیرون به واسط فرآیند ماشین آلات پمپ می شود که در آن گرما را حذف می کند جایی که در داخل برج خنک کننده برای افزایش سطح بر روی پکینگ برج خنک کننده مختل می شود یک فن برقی هوا را درون برج به حرکت در می آورد و باعث تبخیر قسمت کوچکی از آب می شود و باقی مانده آب در برج خنک کن ، خنک می شود .

تصویر شرح نحوه کارکرد برج خنک کننده صنعتی - تهویه آبسازه VTI

کولینگ تاور صنعتی و خانگی چه تفاوتی دارند؟

تصویر برج خنک کننده گالوانیزه - تهویه آبسازه VTI

 برج خنک کن صنعتی و خنک کننده خانگی بطور کلی از لحاظ ظاهری با یکدیگر فرقی ندارند ، هر دو با مهندسی مشابه و با هدف فرآیند خنک سازی طراحی و تولید شده اند .

تفاوت اصلی این دو در ساختار بدنه  و استفاده از اجزاء داخلی آنها می باشد .

در کولینگ تاور های صنعتی می بایست ضخامت بدنه را نسبت به بدنه برج خنک کننده خانگی  افزایش داد زیرا آب و یا بخارات موجود در برج صنعتی گاها به میزانی بالا میرود که سبب تغییر فرم بدنه شده و به مرور زمان با فشاری که سیستم انتقال قدرت و فن به برج وارد میکند سبب فرو پاشی سازه می شود .

همچنین آهن کشی در خنک کن صنعتی حائزه اهمیت بوده چرا که در مورد برج خنک کننده صنعتی به دلیل بالا بودن سختی آب و همچنین مواد خورنده مانند اسید ها همیشه در خطر جدی قرار دارند و اتصالات گالوانیزه و یا استیل  موثر ترین راه کار برای حذف خورندگی و مقاومت در برابر اسیدهای موجود است .

می توان با انتخاب مناسب الکتروموتور با IP55 برای مصارف صنعتی به پیشنهاد ما الکتروموتور زیمنس یا پوسته چدن است بهره مند شد .

باید دقت داشت که انتخاب پکینگ و استفاده از لوله های فشار قوی در بخش پاشش آب به درستی صورت پذیرد .

پکینگ پی وی سی PVC  در برابر رسوب و گرما بسیار آسیب پذیر بوده و به هیچ عنوان در فرآیند دستگاه های کولینگ تاور صنعتی پیشنهاد نمی شود . چرا که در برابر آب و یا سیال با دمایی بالا تر از 65 درجه سانتیگراد نمی تواند مقاومت کند و هم از نظر ظاهری و نیز ساختاری دچار آسیب شده و فرم خود را از دست میدهد و به درون خود فرو می ریزد وباعث کاهش راندمان در برج می شود همچنین در برابر رسوبات بسیار شکننده است و مقاومت کمتر نسبت به  پکینگ نت اسپلش PP  دارد.

مشخصات فنی برج خنک کننده صنعتی

  • سیستم پوششی خارجی بدنه برج خنک کننده فایبرگلاس کاملا از متریال مقاوم در برابر اشعه می باشد .
  • دارای پکینگ برج خنک کننده که موجب تبادل حرارت است و مقاوم در برابر خوردگی و شکنندگی بوده .
  • پروانه فایبرگلاس با سازه ساخته شده برای تحمل بار استاتیکی و دینامیکی عوامل لرزه ای ، رانش باد و برف و غیره محاسبه می شود .
  • الکتروموتور با IP55 یا پوسته چدن
  • نازل ها (نازل برج خنک کننده) ضد اسید و مقاوم در برابر حرارت هایی با دمای بالا
  • لوله های فشار قوی و استاندارد
  • آهن کشی و شاسی و پیچ و مهره های گالوانیزه یا استیل
  • کویل مسی در برج خنک کننده مدار بسته جلوگیری از اتلاف آب و مناسب مناطق کویری و کم آب

انواع برج خنک کن صنعتی

تصویر انواع برج خنک کننده صنعتی - تهویه آبسازه
تصویر انواع برج خنک کننده صنعتی – تهویه آبسازه
 

خنک کننده صنعتی به چهار دسته از نظر جنس طبقه بندی می شود :

تصویر انواع کولینگ تاور صنعتی - تهویه آبسازه
تصویر انواع کولینگ تاور صنعتی – تهویه آبسازه
  • برج خنک کن صنعتی مدارباز
  • برج خنک کن صنعتی مداربسته
  • برج خنک کننده صنعتی بتنی (هذلولی )

هر کدام دارای خوصیات خاص خود هستند و ویژگی های منحصر به فردی دارند .

برج خنک کن صنعتی مداربسته

کولینگ تاور صنعتی مداربسته به دلیل مکانیزمی که دارد از اتلاف آب جلوگیری می کند و عمدتا در مناطق کویری کشور که کم آب و با هوای گرم مواجه هستیم گزینه ای ایده ال محسوب می شود و همچنین در ظرفیت های سنگین صنعتی قابل اجرا می باشد . نحوه عملکرد خنک کننده مداربسته صنعتی به این صورت است که آب داغ با گذر از مسیر لوله کشی به درون دستگاه وارد می شود و داخل کویل مسی یا لوله های فین دار جریان می یابد با این روش هیچ گونه تماس مستقیم بین آب و هوا و محیط برقرار نمی شود . سپس مکش هوا به وسیله فن از بیرون به درون برج مکیده می شود جریان هوای خنک مکیده شده به سطح خارجی کویل و لوله ها برخورد می کند انتقال حرارت بین آب و هوا از طریق لوله ها باعث خنک شدن آب و گرم شدن هوا می گردد. بدین گونه که تبادل حرارت در برج خنک کننده مداربسته به صورت غیر مستقیم است و تبادل غیر تبخیری دلیل می شود تا هدر رفت آب به میزان کمتری برسد .

برج خنک کننده صنعتی مدار باز

خنک کننده صنعتی مدار باز در دو نوع برج خنک کننده مکعبی و برج خنک کننده مخروطی طراحی و ساخته می شود . سیستم برج خنک کن صنعتی مدار باز  از شیوه  تبخیری و مستقیم برای خنک سازی  بهره می گیرد و به همین دلیل است که راندمان در کولینگ تاور مدار باز بسیار بالا و قدرتمند است اما از مصرف آب بالایی برخوردار است نحوه عملکرد بدین گونه است که :

آب گرم از بالا و به وسیله ی پمپ وارد برج خنک کننده مدار باز شده سپس بر روی پر کن یا همان پکینگ پاشش میکند و با تشکیل سطح نازک سریع تر خنک می شود ، هوای تازه و خنک توسط فن که در بالای کولینگ و قسمت فن استک تعبیه شده وارد کولینگ تاور می شود و بر روی سطوح خنک کننده به گردش در می آید و با برخورد با آب گرم فرآیند تبادل حرارت تبخیری با آب صورت می گیرد و نهایتا آب سرد در بیسین جمع آوری می شود، همواره مقداری از آب بر اثر تبخیر به شکل بخار هدر می رود .در اینجاست که استفاده از قطره گیر برج خنک کننده الزامی می شود زیرا با نصب آن بر روی برج مدارباز صنعتی از هدر رفتن بخشی از آب جلوگیری می شود.

برج خنک کن صنعتی بتنی

نوعی دیگر از برج خنک کننده است که دارای بدنه ای مقاوم که سازه اصلی آن از بتن ساخته می شود و دارای عمر طولانی نسبت به سایر کولینگ تاور ها است ، برج بتنی در مکانی مشخص ساخته می شود و امکان جا به جایی وجود ندارد برج های بتنی در مقیاس بسیار بزرگ ساخته می شود  دارای شکل هذلولی و  ارتفاع آنها گاها تا 150 متر میرسد به دلیل اینکه ساخت کولینگ تاور نیاز به مصالح زیادی دارد بسیار پر هزینه است. این مدل برج خنک کننده  در طی زمان  به دلیل خوردگی یا ترک احتیاج به تعمیرات برج خنک کننده و باز سازی مداوم دارد  بیشترین کاربرد آنها در صنایع پتروشیمی و نیروگاهی و پالایشگاه می باشد .  برج خنک کن صنعتی بتنی با نام  برج خنک کننده نیروگاه نیز شناخته می شود . 

برج خنک کننده نیروگاه

خنک کن نیروگاه جهت خنک کاری فرآیند یا بخشی از دستگاههای فعال در یک نیروگاه به کار می رود . با توجه به اینکه نیروگاه نیاز به آب خنک و گسترده دارد معمولا از کولینگ تاور های صنعتی بتنی استفاده می شود از آنجایی که نیروگاه دارای حساسیت و الزامات است این نوع کولینگ تاور باید در تمام طول مدت عملکرد و فعالیتش  پایدار باشد .

تصویر برج خنک کننده نیروگاه - تهویه آبسازه VTI

قطعات برج خنک کننده صنعتی

برج خنک کننده صنعتی با قرار گرفتن اجزاء داخلی و اجزائ خارجی کنار هم یا بر روی هم تشکیل می شود که عبارتند از :

بدنه فایبرگلاس ، تشت برج خنک کننده صنعتی یا بیسین ، استراکچر ،فن و پره های فن ،آب پخش کن ، لوور یا ورودی هوای خنک ، الکتروموتور برج خنک کننده صنعتی ، سطوح خنک کننده یا پکینگ مدیا ، المیناتور

چرا برج خنک کننده صنعتی مورد نیاز است ؟

زیرا آب موجود در دستگاههای صنعتی با طی فرآیند تولید گرمای زیادی به وجود می آورند که باید خنک شوند  و یا دارای آب بسیار آلوده و با سختی بالا هستند و  همچینین کارخانه جاتی که در مناطق کم آب و گرم تاسیس می شوند باید از برج های خنک کننده صنعتی استفاده کنند .

کاربرد برج خنک کننده صنعتی

همانطور که میدانید برج خنک کننده کاربرد گوناگونی در صنایع مختلف دارد که عبارتند از :

  • برج خنک کننده می تواند به نیروگاه های بسیار بزرگ خدمت کند به ویژه تولید نفت و گاز ، مواد شیمیایی و برق ، کارخانه کاغذ سازی ، بتن ، فولاد ، کارخانه جات موادغذایی ، تزریق پلاستیک قابل استفاده برای تمام آب های صنعتی مصالح مختلف با توجه به نیاز پروژه تامین می شود .
  • برج صنعتی عملکرد عالی با حداکثر زمان کارکرد برای کاربردهای آب کثیف ارائه می دهد. سری خنک کننده صنعتی دارای فناوری پیشرفته ای برای تمیزی عالی ، بهترین مقاومت در برابر خوردگی و مطمئن ترین سیستم فن محوری است .
  • برج خنک کننده صنعتی نسبت به دیگر خنک کننده ها از تناژ بزرگتری برخودار هستند و عضو اصلی و جدا ناپذیر صنعت به شمار می آیند. از برج های خنک کننده صنعتی می توان برای از بین بردن گرما از منابع مختلف مانند : ماشین های صنعتی یا فرآیند گرما زا 96 درجه فارنهایت عمدتاً پالایشگاه ها و نیروگاه ها هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد .
  • همچنین از کولینگ تاور صنعتی برای تنظیم دمای کوره القایی و فرآیند خنک سازی تابلو و بوته و بخشهای مختلف کوره القایی استفاده می گردد .
    • استفاده اصلی از خنک کن های صنعتی حذف دمای گرم جذب شده در گردش است . از آنجایی که آب خنک کننده فقط سرتاسر می تواند استفاده شود . برخی از نیروگاه های زغال سنگ و نیروگاه های هسته ای واقع در مناطق ساحلی از آب اقیانوس استفاده می کنند اما حتی در آنجا خروجی آب تخلیه دریایی نیاز به طرحی بسیار دقیق برای جلوگیری از مشکلات زیست محیطی دارد.
    • پالایشگاه های نفت همچنین از سیستم های خنک کننده بسیار بزرگ استفاده می کنند. یک پالایشگاه بزرگ که معمولا 80000 تن نفت خام پردازش می کند ، حدوداً دو بار آن (160000متر مکعب در ساعت) آب را از طریق سیستم خنک کننده خود به گردش در می آورد .
    • در صنعت تزریق پلاستیک مواد مذاب داخل قالب تزریق پلاستیک پس از تماس با سطح داخل حرارت خود را از دست می دهد که موجب گرم شدن دستگاه تزریق پلاستیک یا قسمت های دیگر می شود این گرما باید به روش مناسبی دفع شود یکی از راه های خنک سازی دستگاه ترزیق پلاستیک استفاده از برج خنک کننده تزریق پلاستیک است .

فوندانسیون برج خنک کننده صنعتی

ابتدا باید فوندانسیون توسط طراحان و مهندسین سازنده برج خنک کننده صنعتی طراحی شود. سپس با رعایت استاندارد پی کنی انجام گیرد باید سطح زیرین برج از سازه فلزی یا بتنی با عیار بالایی استفاده شود و تمام پایه ها دارای تراز باشند و طبق نقشه دستگاه را با توجه به مسیر لوله ها نصب نمایید. پس از نصب پایه های فوندانسیون را به نگهدارند های برج متصل کنید .

خرید برج خنک کننده صنعتی

چناچه برای خنک سازی دستگاه های تزریق پلاستیک ، کوره القایی ، استرودل و غیر نیاز به کولینگ تاور خنک کننده صنعتی دارید جهت سفارش ، خرید ، مشاوره و استعلام قیمت برج خنک کننده صنعتی با شماره های قرار گرفته در سایت شرکت با ما تماس حاصل فرمایید .

کاربرد کولینگ تاور صنعتی در کارخانه های شیمیایی

کولینگ تاور صنعتی در کارخانه‌های شیمیایی نقش مهمی در فرآیندهای خنک کردن دارد . این تاور ها برای حذف حرارت اضافی از فرآیندهای تولید و پردازش مواد شیمیایی استفاده می‌شوند . برخی از کاربردهای کولینگ تاور صنعتی در کارخانه‌های شیمیایی عبارتند از :
۱- خنک کردن تجهیزات و فرآیندها : در صنایع شیمیایی ، بسیاری از فرآیندها و تجهیزات نیاز به خنک شدن دارند. این ممکن است شامل خنک کردن جریان‌های آب ، گازها یا حتی مایعات فرآیندی باشد. کولینگ تاور صنعتی این وظیفه را با انتقال حرارت به هوا یا آب انجام می‌دهد .

۲- سیستم‌های تبرید : در برخی فرآیندهای شیمیایی نیاز به سیستم‌های تبرید داریم تا دمای مواد را در محدوده مشخصی نگه داریم . کولینگ تاور به عنوان یکی از اجزای این سیستم‌ها عمل می‌کند .

۳- پالایشگاه‌ها : در صنایع پالایش نفت و شیمیایی، کاربردهای زیادی برای خنک کردن و حذف حرارت وجود دارد . کولینگ تاور در اینجا به عنوان یک واحد مهم برای کنترل دما و حفظ کارایی تجهیزات مختلف استفاده می‌شود .
۴- تسکین آب : برخی از فرآیندهای شیمیایی نیاز به مقدار زیادی آب برای خنک کردن دارند. کولینگ تاور به عنوان بخشی از سیستم بازیافت آب که در بسیاری از کارخانه‌های شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد ، موجب صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود .

کولینگ تاور صنعتی در این صنایع باعث افزایش کارایی ، صرفه‌جویی در انرژی ، و کاهش تاثیرات منفی بر محیط زیست می‌شود .

کولینگ تاور صنعتی مدار باز است یا مداربسته؟

کولینگ تاور های صنعتی ممکن است در دو نوع مدار باز و مداربسته عرضه شوند ، هر کدام از این نوع‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند . انتخاب بین مدار باز و مداربسته بستگی به نیازهای شرکت و شرایط محیطی دارد .

کولینگ تاور مدار باز به صورتی عمل می‌کند که هوای خارجی به طور مستقیم در تماس با آب سرد در تاور قرار می‌گیرد . این نوع تاورها اکثراً در مناطق با هوای سرد و خشک استفاده می‌شوند و نیاز به سیستم‌های تهویه دارند تا هوا به درستی در داخل تاور جریان یابد .

کولینگ تاور مداربسته در آن جریان هوای خارجی به صورت مستقیم با آب سرد در تماس نیست . آب سرد در یک یا چند مبدل حرارتی جریان داده می‌شود که به‌صورت مجزا از هوای خارجی تولید گرما را جذب می‌کنند . این نوع برج ها بیشتر در مناطق با هوای گرم و رطوبت بالا استفاده می‌شوند و برای کاهش آلودگی و نیاز به صیانت کمتر مناسب هستند .

هر نوع برج مزایا و معایب خود را دارد و انتخاب نوع مناسب بستگی به عوامل مختلفی از جمله شرایط محیطی ، نیازهای حرارتی و سیستم تهویه دارد .

فن برج خنک کننده صنعتی ABS

سری ABS برای فن برج خنک کننده صنعتی و تحقیق و توسعه محصول از یک مجموعه کامل طراحی شده است ، با یک قالب ABS ، استحکام بالا این نوع فن سبب مقاومت در برابر خوردگی می شود و همچنین دارای صدای کم ، راندمان بالا ، ظاهر خوب ، نصب آسان و غیره موجب استقبال انبوه کاربران قرار گرفته است زیرا این محصول موجود در بازار فن خوش ساخت ، مجهز به مشخصات مختلف برای انتخاب کاربران است. که در بین تولید کنندگان برج خنک کننده  با نام پروانه پلی آمید یا پروانه مولتی وینگ شناخته می شوند .

این سری از فن ها را می توان به طور گسترده با برج خنک کننده 10 الی 80 تن مطابقت داد تا نیازهای خنک کننده برج خنک کننده را برآورده کند .

حذف کننده آب رانش برج خنک کننده

حذف کننده رانش آب تضمین می کند که روند گردش آب در شرایط عالی است . عملکرد آن به صرفه جویی در مصرف آب محدود نمی شود ، بلکه به جلوگیری از انتشار آب آلوده به مواد شیمیایی در محیط زیست نیز می پردازد. این قطعه با نام قطره گیر برج خنک کننده یا حذف کننده دریفت شناخته می شود و نیز بسته به نوع کولینگ تاور از متریال پی وی سی یا پلی پروپیلن استفاده می شود .

نصب حذف کننده دریفت آب در برج خنک کننده FRP دارای مزایای متعددی به خصوص در واحدهای تولیدی بزرگ می باشد.  مزایا نه تنها برای مالک مفید است ، بلکه به بهبود محیط نیز کمک می کند.  بیایید به برخی از مزایای کلیدی نگاه کنیم :

  1. می تواند از یخ زدگی مزارع و جاده های مجاور جلوگیری کند .
  2. اجزای الکتریکی و سیستم های لوله کشی را می توان با جلوگیری از خوردگی در شرایط مناسب نگه داشت .
  3. این می تواند از اتصال کوتاه اغلب ناشی از آسیب قطعات الکتریکی جلوگیری کند .
  4. قطره گیر برج خنک کننده پی وی سی حذف کننده رانش آب می تواند تا حد زیادی تخلیه مواد شیمیایی مضر را به محیط زیست کاهش دهد .

شرکت تهویه آبسازه با برند تجاری VTI ( تولید کننده برج خنک کننده ) آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان در زمینه ی مشاوره خرید و تعمیرات انواع برج های خنک کننده و قطعات برج خنک کننده میباشد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتساپ
تلگرام
ایمیل

6 دیدگاه دربارهٔ «برج خنک کننده صنعتی»

  1. شرکت فلات قاره

    سلام مهندس خواستم بدونم برج خنک کننده صنعتی چه فرقی با مدلهای دیگه دارن و اینکع شما برج خنک کننده بتنی هم تولید دارین

    1. سلام و وقتتون بخیر.توی مقاله ای که توی همین صفحه منتشر شده بصورت کامل راجب برج خنک کننده صنعتی توضیح جامع دادیم. برای برج خنک کننده بتنی هم با مشاوران تلفنیمون تماس بگیرید راهنماییتون میکنند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا