برج خنک کننده تزریق پلاستیک

در این مقاله قصد داریم بطور کلی در رابطه با انتخاب چیلر آب خنک یا برج خنک کننده تزریق پلاستیک بپردازیم .

درکل تمام سیستم تزریق پلاستیک اعم از گرانول ، تزریق ، اکسترودر ….برای خنک سازی غالب و پمپ روغن نیاز به خنک کننده دارند . بهترین روش برای سرد کردن و بالا بردن راندمان تولید استفاده از آب خنک در چرخه تولید است .

برج خنک کننده تزریق پلاستیک معمولا به دو شکل (گرد و مکعبی ) برج خنک کننده مخروطی و برج خنک کننده مکعبی (برج خنک کننده فایبرگلاس) قابل دسترسی هستند . تزریق پلاستیک یکی از فرآیندهای مهم تولید وساخت در کشور است و کولینگ تاور وظیفه خنک کردن قالب و روغن این سیستم را برعهده دارد . در هنگام تولید و تزریق پلاستیک برج خنک کن دائم آب خنک میکند و آن را در اطراف مبدلهای روغن به گردش در می آورد و این کار سبب تسهیل در تولید قطعه ی پلاستیکی می شود .

دمای مطلوب برج خنک کننده تزریق پلاستیک

تصویر برج خنک کننده دستگاه تزریق پلاستیک - تهویه آبسازه
تصویر برج خنک کننده دستگاه تزریق پلاستیک – تهویه آبسازه

برج خنک کننده تزریق پلاستیک فارق از اینکه چه مدلی و یا چه نوعی باشد باید عنوان کرد که بهترین دمای آب سرد مورد نیازآن عددی حدود 25 الی 30 درجه سانتیگراد مطلوب ترین و در عین حال آیده ال ترین دما جهت تزریق می باشد (این عدد صرفا بدین جهت است که کمتر از آن باعث دفورمگی و بیشتر از آن نیز سبب تغییر حالت در قطعه ی تزریق می شود ) .

عدد مذکور را براحتی می توان از برج خنک کننده دریافت نمود و نیازی به هزینه بالا و خریداری چیلرهای گازی و تراکمی در چرخه تولید نمیباشد ، به این صورت که ما در اکثر قالب موارد سنتی اقدام به خنک سازی سیستم تزریق پلاستیک می نمایند شاهد استفاده از تنها یک کولر خانگی جهت سرد سازی چرخه هستیم .

درباره برج خنک کننده خانگی بیشتر بدانید.

بهترین انتخاب

یکی از بهترین انتخابهای شما در جهت خرید کولینگ تاور و بالا بردن عمر قالب تزریق پلاستیک و مصرف بهینه آب و.. استفاده از برج خنک کننده مدار بسته برای دستگاه تزریق پلاستیک است . چرا که در این نوع بخصوص شاهد قرارگیری قطعه ای بنام کویل مسی  بوده وسبب حذف صد در صد رسوبات ناشی از تبخیر می باشد لذا فاکتور مهمی در جهت افزایش طول عمر دستگاه تزریق شما و همچنین قالب های جانبی است..

چرا از برج خنک کننده در خنک کاری دستگاه تزریق پلاستیک استفاده می شود ؟

برج خنک کننده در خنک کاری دستگاه تزریق پلاستیک استفاده می شود زیرا در فرآیند تزریق پلاستیک ، دمای مواد اولیه بسیار مهم است . زمانی که مواد پلاستیکی ذوب شده و به قالب تزریق می‌شوند ، دمای صحیح و استحکام مناسب آنها می تواند کیفیت و دقت قطعات پلاستیکی (قطعات برج خنک کننده) را تحت تاثیر قرار دهد. برج خنک کننده به عنوان یک سیستم خنک کننده از دستگاه تزریق برای کنترل دما استفاده می شود تا دمای مواد پلاستیکی را به حد مطلوبی کاهش داده و کیفیت قطعات تولیدی را بهبود بخشد .

انواع رسوبات

رسوب موجود در چرخه سرد سازی که قالبا از تبخیر آب بوجود آمده فارغ از نوع (سیلسی ، آهکی و فلزات سنگین ) باعث خوردگی و آسیب جدی در دراز مدت به سیستم تزریق شما میگردد. چیلر های مداربسته با بهره گیری از آب مقطر بجای آب معمولی شهری ، حرکت و همچنین چرخش در یک مداربسته بدون حتی ذره ای واکنش با اجسام و نوع فلزیا پی وی سی هشمندانه ترین انتخاب برای شما است .البته ناگفته نماند هزینه تمام شده بطورکلی در سیستم مداربسته نسبت به مدارباز فرق بیشتری دارد .لذا در دراز مدت قطعا برای تولید کننده بجهت عمر بالای قالب و … برگشت سرمایه قطعی را به همراه خواهد داشت .

انتخاب مناسب خنک کننده تزریق پلاستیک

تصویر برج خنک کننده دستگاه تزریق پلاستیک - تهویه آبسازه

برای انتخاب ظرفیت مناسب باید اعلام کنیم که یکی از مهمترین بخش ها همین عمر است چرا که شما نباید ظرفیت مورد نظر را بیشتر از نیاز دستگاهتان انتخاب کنید چون نتیجه عکس داده و باعث افت راندمان خواهد شد .

مثال : انتخاب ظرفیت مناسب

ظرفیت برج خنک کننده را با شاخصی بنام تن تبرید میتوان مشخص نمود و همچنین ظرفیت دستگاه تزریق را نیز با گرم یا تن مشخص مینمایند .

عمدتا در بزرگترین مدل تزریق سایز لوله ورودی و خروجی سیستم از 2 اینچ تجاوز نمیکند پس باید در نظرداشت انتخاب ظرفیت مناسب عمری بدیهی است چرا که در زمان کار سیال در چرخه باید متناسب با ظرفیت برج باشد . در غیر اینصورت عملکرد صحیحی نخواهد داشت .

برای مثال باید عنوان کنیم که یک برج به ظرفیت 40 تن تبرید بطور میانگین به 10 متر مکعب در ساعت آب جهت خنک سازی نیاز دارد . درصورت ورود آب کمتر از میزان مشخص به دستگاه نازل برج خنک کننده  طراحی شده پاشش خوبی نداشته و تمام سطح پکینگ مدیا (پکینگ برج خنک کننده) داخل برج را خیس نمیکند و موجب افت راندمان می شود .

 پس باید در نظر داشت هرچقدر میزان کولینگ تاور افزایش یابد به هیچ وجه باعث خنکی بیشتر در آب نمیشود ، فقط ظرفیت برج خنک کننده رابطه مستقیم آن با تناژ دستگاه و میزان ورودی آب است و نه دمای خروجی آن بطوری که یک سیستم خنک کن با ظرفیت ده تن توان خنک سازی سه متر مکعب آب را دارد و یک کولینگ با ظرفیت 500 تن توان خنک سازی 50 مترمکعب آب را دارد . ولی هر دو آنها یک دمای مشخص را که در هر سیکل حدود 8 درجه است از آب گرم گرفته و نتیجه خروجی هر دو آنها یکسان است .

حداکثر میزان خنک سازی آب

در جریان خنک سازی به دو آیتم نیازمندیم :

1- دمای مرطوب هوا که در داخل کشور ما در گرمترین روزهای سال با دمای هوای خشک 40 درجه عددی است 23 الی 26 درجه سانتیگراد.

2- رطوبت موجود در هوا که هرچه بالاتر باشد به سبب عدم تبخیر در هوای مرطوب شاهد افت راندمان است .

پیشنهاد ما برای گزینه دوم استفاده از برج های خنک کننده ی مداربسته دارای کویل مسی در شهرهای شمالی و جنوبی کشور می باشد. در این مدل به واسطه ی تماس حداکثری غیرمستقیم سیال در مداری بسته و غیر قابل نفوذ با جریان هوا عمل خنک سازی انجام می شود .

در هوای مرطوب تبخیر آب به سختی امکان پذیر بوده و همین عمر باعث میگردد برجهای مداربسته با کویل مسی بهترین انتخاب باشد .

ویژگی های برج خنک کننده دستگاه تزریق پلاستیک چیست ؟

 برج خنک کننده در خنک کاری دستگاه تزریق پلاستیک از ویژگی‌های زیر برخوردار است :
1. انتقال حرارت : برج خنک کن قادر است حرارت تولید شده در دستگاه تزریق را به صورت موثری انتقال دهد و دمای مواد پلاستیکی را کاهش دهد .
2. کارایی بالا : برج خنک کننده باید دارای کارایی بالا و توانایی خنک کردن سریع دستگاه تزریق باشد تا زمان تولید قطعات کاهش یابد .
3. قابلیت تنظیم دما : سیستم خنک کننده باید قابلیت تنظیم دمای خروجی آب را داشته باشد تا دمای مواد پلاستیکی به صورت دقیق کنترل شود .
4. مقاومت در برابر خوردگی : برج  بیشتر در معرض تماس با آب است ، بنابراین باید مقاومت خوبی در برابر خوردگی داشته باشد .
5. اندازه مناسب : برج خنک کننده بیشتر باید اندازه مناسبی داشته باشد تا بتواند دمای مواد پلاستیکی را به صورت کامل کنترل کند .

این ویژگی‌ها از جمله مواردی است که کولینگ تاور برای خنک کاری دستگاه تزریق پلاستیک باید داشته باشد .

قیمت برج خنک کننده تزریق پلاستیک

تصویر برج خنک کننده تزریق پلاستیک - تهویه آبسازه
تصویر برج خنک کننده تزریق پلاستیک – تهویه آبسازه

در ارتباط با قیمت برج خنک کننده دستگاه تزریق پلاستیک باید عنوان کرد که بالاترین ظرفیت مورد نیاز در صنعت تزریق پلاستیک 150 الی 200 تن تبرید می باشد این تناژ برای بالای 4000 الی 5000 تن دستگاه است و قیمتی البته بسته به متریال و نوع موتور در حدود 65 الی 80 میلیون تومان را باید در نظر گرفت .

در مورد برج خنک کننده تزریق پلاستیک کوچک هم که نیاز به برج 10 الی 20 تن تبرید دارد 17 الی 20 میلیون تومان هزینه چیلر آب خنک می باشد  در مجموع قیمت ها با نوسان همراه بوده و نوع جنس مصرفی داخل برج رابطه ی مستقیم با قیمت تمام شده نیز دارد که لازم است در موقع خرید حتما قیمت بروز گرفته شود و فاکتور معتبر دریافت کنید .

محل قرار گرفتن برج خنک کننده تزریق پلاستیک

در مورد محل قرار گیری برج آب خنک دستگاه تزریق باید مطلع باشید داخل سالن هم امکان جایگذاری میباشد ، فقط باید بطور حتمی هوایی خروجی بالای دستگاه را با کانالی از جنس ورق فایبرگلاس و یا گالوانیزه بصورت زاویه 45 درجه ببیرون هدایت کرد . چرا که اگر زاویه 90 درجه باشد در روند خروج هوا تداخل ایجاد شده و باعث برگشت هوا به سمت دستگاه می شود . باید توجه داشت که هوا خروجی از بالای دستگاه بسیار مرطوب و گرم و در صورت برگشت به سالن باعث شرجی شدن هوا و همچنین غیر قابل تنفس بودن آن برای کاربر نیز می گردد .

برج بهتر است یا چیلر آب سرد دستگاه تزریق پلاستیک؟

قطعه زمان تزریق بسیار داغ است و دمایی که مطلوب آن است حدود 25 تا 30 درجه سانتیگراد است و اگر کمتر از آن باشد باعث شوک در قطعه تزریقی شده و سبب چروکیدگی و یا دفورمگی در قطعه خواهد شد  . استفاده از برج خنک کننده یا چیلر برای خنک کردن دستگاه تزریق پلاستیک به میزانی وابسته است که چه نوع دستگاه تزریق پلاستیک و چه تعدادی از آنها در حال استفاده است . هر دو روش مزایا و معایب خود را دارند که بیایید به بررسی آنها بپردازیم :

برج خنک کننده: این نوع سیستم ها برای خنک کردن آب به کار می روند که سپس از آن برای خنک کردن دستگاه تزریق پلاستیک استفاده می شود . برج خنک کننده صنعتی معمولاً قدرت مصرف برق کمتری نسبت به چیلرها دارند و همچنین هزینه نگهداری و عملکرد آنها نیز کمتر است .

چیلر آب سرد : چیلرها از یک سیستم فشار بالا برای خنک کردن آب استفاده می کنند و معمولاً برای خنک کردن دستگاه های تزریق پلاستیک بزرگتر استفاده می شوند . چیلرها اغلب نسبت به برج خنک کننده ها قدرت مصرف برق بیشتری دارند .

 در ارتباط با انتخاب برج یا چیلر نیز در این مطلب باید عنوان کنیم چیلر اولا دستگاهی نسبت به برج خنک کن بسیار گران و با هزینه نگهداری بالا می باشد که به هیچ عنوان مورد نیاز تزریق پلاستیک نیست به دلیل اینکه دمایی که چیلر ایجاد میکند در حدود 15 درجه سانتی گراد به پایین است و در عمل باعث دفورمگی قطعه تزریقی می شود  .
بنابراین ، تصمیم بین استفاده از برج خنک کننده یا چیلر برای خنک کردن دستگاه تزریق پلاستیک باید بر اساس نیازهای خاص شما ، میزان مصرف برق ، هزینه نگهداری و اندازه دستگاه تزریق پلاستیک گرفته شود  .

در نتیجه بهترین انتخاب برای سیستم های تزریق پلاستیک اعم از گرانول اکسترودر و … برج های خنک کننده با ظرفیت مناسب است که دمایی مطلوب را به صورت دائم و 24 ساعت شبانه روز قادر است به شما ارائه دهد .

چطور ظرفیت برج خنک کننده برای دستگاه تزریق پلاستیک مشخص کنیم ؟

 برای محاسبه ظرفیت برج خنک کننده برای دستگاه تزریق پلاستیک ، ابتدا باید مقدار حرارتی که باید از دستگاه تزریق پلاستیک جذب شود را محاسبه کنیم . این مقدار حرارتی وابسته به اندازه و سرعت تزریق پلاستیک ، نوع مواد استفاده شده و دمای مورد نیاز برای خنک کردن پلاستیک است.
سپس باید مقدار جریان آب خنک کننده که به برج خنک کننده وارد می‌شود و مقدار تغییر دما که باید در برج داشته باشیم را محاسبه کنیم . این مقادیر به ما کمک می‌کند تا اندازه و نوع برج خنک کننده را برای دستگاه تزریق پلاستیک مشخص کنیم .
در نهایت ، برای محاسبه ظرفیت برج خنک کننده برای دستگاه تزریق پلاستیک ، باید به دقت مقادیر حرارتی و جریان آب را با استانداردهای صنعتی مقایسه کرده و بر اساس آن‌ها اندازه‌گیری نهایی را انجام دهیم.

برج مداربسته بهتر است یا مدارباز ؟

در مورد اینکه چه نوع برجی مناسب دستگاه تزریق پلاستیک شماست باید عنوان کنیم که اگر حساس هستید و به عمر قالب ها و دستگاه تزریقتان اهمیت میدهید به سمت برج های مداربسته گام بر دارید ولا اینکه قیمت بالاتری دارند چرا که به هیچ عنوان به سیستم شما آسیبی نمی رساند و به موجب آب مقطر موجود در خود چه بسا که باعث افزایش عمر نیز شود و مهم تر از همه به هیچ وجه رسوب پذیر نمی باشد .

در مورد شهر های مناطق مرطوب نیز این مدل مناسب ترین گزینه است و بهترین عملکرد را نسبت به برج خنک کننده مدار باز دارا می باشد .

در شهرهایی با هوای خشک گزینه مناسب و رایج و کمترین هزینه وبالاترین عملکرد برج های مدار باز هستند که هر آنچه شما نیاز دارید ارائه خواهد کرد . آب سرد و مداوم با کمترین هزینه نگهداری در دراز مدت و بقول معروف بی آزار و شما را از داشتن استخر و یا مخازن بزرگ آب و… رهایی می بخشد و به شما این اطمینان را می دهدکه به هیچ عنوان شما را در میان راه تنها نخواهد گذاشت و یار همیشگی دستگاه شما خواهد بود .

شرکت تهویه آبسازه به عنوان تولید کننده برج خنک کننده مفتخر است که تمام تلاش خود را در جهت مشاوره در خرید برج خنک کننده و همچنین تعمیرات برج خنک کننده شما عزیزان انجام دهد.

در صورت نیاز به مشاوره میتوانید از طریق صفحه ی تماس با ما اقدام به ارتباط باما کنید.

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتساپ
تلگرام
ایمیل

8 دیدگاه دربارهٔ «برج خنک کننده تزریق پلاستیک»

  1. شرکت تزریق فام

    سلام عرض ادب برای دو دستگاه تزریق پلاستیک ۳۸۰ تن چه ظرفیت برج خنک کننده باید تهیه کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام و وقتتون بخیر.برای مشاوره و راهنمایی مناسب بهتره با پشتیبانی تلفنیمون تماس بگیرید تا بهترین گزینه ی مورد نیازتون رو بهتون پیشنهاد بدن

  2. شرکت سبز پلاست

    سلام
    برای ۵ تا دستکاه تزریق پلاستیک با ظرفیت حدود ۲۷۰۰ تن چه نوع برج خنک کننده باید تهیه کنیم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  3. شرکت ارکا گستر

    مهندس برای دستگاه تزریق پلاستیک چیلر بهتره یا برج خنک کننده ما دمایی حدود ۲۵ درجه لازم داریم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا