برج خنک کننده فایبرگلاس

برج خنک کننده فابیرگلاس در واقع نوعی از برج خنک کننده محسوب می شود که پوشش بدنه ، دیوارها و پنجرهای ورودی هوا و بیسین آن از متریال فایبرگلاس ساخته می شود. همانطور که میدانید کولینگ تاور ها دستگاه خنک کن مایعات هستند که دمای مایعات را تا حد مورد نیاز کارفرما فراهم میکند. برج فایبرگلاس دارای کاربرد بسیار زیادی است چرا که در برابر نورخورشید و عدم تجزیه از مقاومت بالایی برخوردار است. عمده کاربرد این خنک کن ها در ساختمانهای تجاری ، اداری و مجتمع های مسکونی می باشد.

فایبرگلاس چیست ؟

امروزه با توسعه فناوری و دانش مهندسی انواع برج خنک کن فایبرگلاس طراحی و تولید شده از مصرف آب بسیار کمی برخوردار است. فایبرگلاس همان کامپوزیت است که با ترکیب چند ماده مختلف پلیمری با شیشه ساخته می شود. فایبرگلاس FRP از ترکیب رزین و الیاف شیشه تشکیل می شود و بدلیل ساختارش بسیار مقاوم است.

نحوه عملکرد برج خنک کننده فایبرگلاس

 

آب هدایت شده از تجهیزات صنعتی ، بوسیله لوله های متصل به فلنچ های ورودی به داخل دستگاه خنک کن وارد می شود و از طریق نازل های متصل به بست کمربندی و لوله های آرم بصورت پودری بر روی پکینگ پاشش می کند و آب به واسطه برخورد با سطح ورق های پکینگ تبدیل لایه های نازک شده و دما از دست میدهد و هوای خنک که از سمت پایین توسط لوورها به کمک فن محوری متصل به فن استک که در بالای قرار دارد وارد برج شده بطور عمودی با آب تماس پیدا می کند ، که  باعث خنک شدن سیال می گردد. در این بین درصدی از آب تبخیر می شود ، این تبخیر بخار بوجود می آورد که باعث پدید آمدن رطوبت هوا شده رطوبت بوجود آمده در کولینگ تاور ، سبب کاهش دمای آب به میزان قابل توجهی می شود. آب خنک شده در بیسین جمع آوری شده به چرخه مصرف برمی گردد.

 قیمت برج خنک کننده فایبرگلاس

قیمت برج خنک کننده فایبرگلاس نسبت به مدلهای گالوانیزه ، بتنی مناسب تر و کم هزینه تر بوده است .

عوامل موثری در تعیین قیمت این نوع برج خنک کن ها تاثیر گذار هستند همچون متریال بکار گرفته شده در پکینگ ها کیفیت رزین و میزان صیقلی بودن قالبها یکنواخت بودن الیاف و صاف بودن بدنه و ضخامت بدنه و مقاومت در برابر صدمات احتمال و بالا رفتن تناژ و ظرفیت برج و توان الکتروموتور و.. بکار رفته اعلام قیمت را متفاوت می کند ، همچنین نوسانات بازار و واردات و صادرات یکی دیگر از تاثیرات در قیمت گذاری است .

انواع برج خنک کننده فایبرگلاس

تصویر انواع برج خنک کننده فایبرگلاس - تهویه آبسازه
تصویر انواع برج خنک کننده فایبرگلاس

همانطور که در مقاله برج خنک کننده گفته شد انواع برج خنک کننده را میتوان از نظر مواردی مانند : جریان هوا و آب ، کاربردهای متفاوت (کاربردهای صنعتی یا چیلر) ، شکل ظاهری ، مدار باز یا بسته ، جنس بدنه به انواع گوناگون طبقه بندی کرد. برج خنک کننده فایبرگلاس به عنوان خنک کننده چیلر و خنک کننده ماشین آلات صنعتی در دو مدل مدار باز و مدار بسته قرار میگیرند. عموما سیستم مدار باز یا برج خنک کننده مرطوب با ظاهر مکعبی و مخروطی هستند ، همچنین سیستم برودتی مدار بسته به دو نوع برج خنک کننده هیبریدی و برج خنک کننده خشک و برج خنک کننده آدیا باتیک تقسیم شده است. با این تفاوت که برج خنک کننده مدار بسته بدلیل وجود کویل مسی آب را بدون هدر رفت و ایجاد رسوب خنک می کند.  مبنای اصلی برج خنک کننده فایبرگلاس مانند انواع کولینگ تاور ها ایجاد سطح تماس هرچه بیشتر بین جریان آب و هوای در گردش درون خنک کن است که منجر به تبادل حرارت بین این دو می شود. آب پس از عبور از لوله ها و انتقال به داخل کولینگ در برخورد با هوا قرار میگیرد و دما از دست میدهد و خنک سازی صورت میگیرد. این عملکرد بسته به نوع کولینگ تاور دارد.  

  1. برج خنک کن فایبرگلاس مدارباز از لحاظ برخورد جریان هوا با آب به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • برج خنک کننده فایبرگلاس جریان متقابل یا مخالف (Counter Flow)

در برج خنک کننده جریان متقابل ، جریان آب و جریان هوا به صورت مخالف و در جهت عمودی یکدیگر قرار می‌گیرند. آب سرد از بالا به پایین در لوله‌ها جریان داده می‌شود و در عین حال، هوای گرم از پایین به بالا در طول برج عبور می‌کند . این جریان مخالف باعث تبادل حرارت موثرتر بین هوا و آب می‌شود و عملکرد خنک کننده را بهبود می‌بخشد .  و نیز برج های جریان مخالف به دو شکل مکعبی و گرد تولید می گردند .

  • برج خنک کننده فایبرگلاس جریان متقاطع یا طرح ابارا Cross Flow

    در برج خنک کننده جریان متقاطع یا همان برج خنک کننده  ابارا که به شکل مستطیل می باشند ، جریان آب و جریان هوا به صورت متوازی یکدیگر قرار می‌گیرند. آب سرد از بالا به پایین در لوله‌ها جریان داده می‌شود و هوای سرد از یک طرف برج به طرفی دیگر عبور می کند . این جریان متقاطع نیز تبادل حرارتی بین هوا و آب را انجام می‌دهد ، اما در مقایسه با جریان متقابل کارایی کمتری دارد .

    هر دو نوع جریان دارای ویژگی‌ها و مزایا و معایب خود هستند و به نیاز و شرایط صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند . انتخاب نوع جریان به عواملی مانند عملکرد مورد انتظار ، فضا ، هزینه و شرایط محیطی بستگی دارد .

  1. برج خنک کن فایبرگلاس از نظر جریان گردش آب نیز به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • جریان مدار باز : در این نوع جریان ، آب سرد از بالا به پایین جریان داده می‌شود در حالی که هوای گرم از پایین به بالا عبور می‌کند. یعنی جریان آب و جریان هوا به صورت متقابل صورت می‌گیرد. این نوع جریان زمانی که برای خنک کردن آب با دمای بالا استفاده می‌شود موثرتر است ، زیرا در این حالت تبادل حرارت بین آب و هوا به بیشترین میزان انجام می‌شود.
  • جریان مدار بسته : در این نوع جریان ، هوا و آب به همان جهت یکسان جریان دارند ، به این معنی که هر دو از بالا به پایین یا از پایین به بالا عبور می‌کنند. این نوع جریان کارایی کمتری در تبادل حرارت دارد ، زیرا هوای متقابل به آب تبرید وارد نمی‌شود و به راحتی از برج خارج می‌شود. اما از آنجایی که هوا و آب در همان جهت حرکت می‌کنند ، می‌توان در آن از برج های کوچکتر و ارزانتر استفاده کرد.
    استفاده از هر نوع جریان به دلایل مختلف بستگی به شرایط و نیاز‌های خنک کننده و فرایند صنعتی مربوطه دارد.
  1. برج خنک کننده فایبرگلاس از نظر شکل هندسی و ظاهری

برج های خنک کننده از نظر شکل هندسی و ظاهری متنوع هستند و ممکن است به صورت مخروطی (انتظار می رفت این شکل با فایبرگلاس ترکیب نشود) ، مستطیلی ، مربعی یا استوانه‌ای طراحی شوند. ظاهر برج خنک کننده هم می‌تواند متنوع باشد و معمولاً دارای یک بدنه اصلی است که در آن ورودی و خروجی آب و پک های پکینگ وجود دارد. پکینگ ها می توانند به صورت عمودی در برج ها قرار بگیرند و همچنین می‌توانند در یک زاویه مشخص با بدنه قرار گیرند. این نوع برج ها برج خنک کننده ابارا نامیده می شوند. همچنین ، برج خنک کننده ممکن است دارای قوس‌ها ، لوور برج خنک کن (پنجره‌ها ) یا نمایی خاص با طرح‌های هندسی مختلف باشد که به آن زیبایی و استحکام اضافه می‌کند .

مشخصات فنی برج خنک کننده فایبرگلاس

تصویر مشخصات فنی برج خنک کننده فایبرگلاس - تهویه آبسازه
تصویر مشخصات فنی برج خنک کننده فایبرگلاس
  • بدنه این برج خنک کن از فایبرگلاس با استفاده از ترکیب مرغوب ترین الیاف سوزنی وحصیری با رزین یا همان کامپوزیت ساخته می شود که در برابر تابش خورشید باد و خاک مقاوم هستند و در تغییرات جوی تابستان و زمستان پوسته کاملا پایدار خواهد بود. بدنه و تشتک از ضخامت بالایی برخوردار است تا مقاوم ترین استراکچر را محیا کند.
  • پکینگ برج خنک کن که انتقال حرارت برعهده دارد از متریال پی وی سی (پکینگ لانه زنبوری ) یا پلی پروپیلن (پکینگ نت اسپلش ) و قطره گیر برج خنک کننده و نازل برج خنک کن و دیگر قطعات برج خنک کننده تماما از متریال مرغوب و با کیفیت ساخته می شوند.
  • پروانه های مصرفی در برج فایبرگلاس به درخواست مشتری و توان موتور و نیز تناژ دستگاه از نمونه های بی صدا و کم هزینه تر پروانه پلی آمید و پروانه فایبرگلاس ساخته می شود ، در ظرفیتهای بزرگتر پروانه آلومینیوم که دارای راندمان و عملکرد بسیار بالایی است.
  • تمامی پیچ و مهرهای استفاده شده در استراکچر یا همان بدنه از جنس گالوانیزه بوده و در شرایط خاص به درخواست مشتری از جنس استیل 304 نیز استفاده می شود .
  • حداکثریت آب جبرانی هر دستگاه 1 تا 1.5 درصد آب در گردش درون دستگاه می باشد .
  • لوله و اتصالات مصرفی فشارقوی و از جنس پی وی سی و فلنچ ها وردوی و خروجی از آلیاژ فولاد است همچنین آب پخش کن یا اسپرینکلر ها از جنس آلومینیوم و گاها بدرخواست مشتری استیل یا برنج تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای برج خنک کننده فایبرگلاس

برج خنک کن فایبرگلاس مزایای زیاد نسبت به مدلهای گالوانیزه ، بتنی و چوبی دارد که در اینجا به آنها خواهیم پرداخت :

  • صرف کمترین زمان ساخت با ظرفیت های گوناگون
  • راندمان بالایی بدلیل استفاده از پکینگ برج خنک کننده در خنک کن فایبرگلاس ایجاد میشود و کاهش دمای آب در گردش به سهولت و با کمترین انرژی مصرفی امکان پذیر است.
  • از مزایای بسیار عمده این نوع کولینگ تاور ایجاد صدای کم و وزن سبک نسبت به مدل گالوانیزه و بتنی می باشد.
  • بدلیل اینکه برج فایبرگلاس با استفاده از قالب های تکه تکه تولید می شوند امکان این را دارند که بصورت دمونتاژ تولید شوند تا محل و جابه جایی آسانتری داشته باشید و در محل پروژه مونتاژ شوند.
  • مقاومت بالای برج فایبرگلاس در برابر نورخورشید و رسوبات یکی دیگر از مزایای این نوع مدل نسبت به همتایانش است.
  • رسوب گیری راحت توسط اسید ها.
  • انعطاف پذیری در برابر لرزش ها.
  • بکار گیری فن های جدید آکسیال با کمترین مصرف انرژی برق.
  • توزیع آسان قطعات بدلیل در دسترس بودن تمام قطعات و ترمیم بدنه به راحتی با الیاف و رزین.
  • کمترین هزینه نگهداری و تعمیرات را به خود اختصاص داده است.

بزرگترین مزیت این مدل عدم زنگال است ، بدلیل عدم وجود خوردگی در بدنه فایبرگلاس باعث عمربالای دستگاه می شود در صورتی که برج خنک کننده گالوانیزه رسوبات باعث زنگ زدگی و خوردگی آن می شود.

تفاوت برج های خنک کننده فایبرگلاس

تفاوت برج خنک کننده مکعبی با برج خنک کننده مخروطی تولید شده از فایبرگلاس باید چند نکات را در نظر داشت.

  • شکل ظاهری آنها از نظر هندسی و ساختاری : برج مکعبی همانطور که از نامش پیداست شکلی هندسی مکعب مربع و در توان بالاتر بشکل مکعب مستطیل ساخته می شود اما برج مدور دارای شکل استوانه ای یا گرد است.
  • کولینگ تاور مکعبی دارای نازل ثابت است اما داخل کولینگ تاور مدور از اسپرینکلر چرخان (نازل برج خنک کننده) استفاده می شود .
  • دربرج خنک کن مکعبی بدلیل وجود نازل های ثابت و بواسطه آن پودر کردن آب صورت میگیرد و موجب پاشش پودری بر روی پکینگ می شود این فرآیند سطح برخورد و تبادل انرژی را به حداکثر می رساند و در نتیجه از راندمان بالا تری نسبت به برج خنک کن مدور برخوردار است. ولی در برج مدور آب بواسطه اسپرینکلر برج بطور ثقلی پاشش دارد و روی پکینگ لانه زنبوری پی وی سی پخش می شود سطح دسترسی دشوارتر بوده و در نتیجه آب و هوا باهم تماس کمتری داشته و سبب پایین آمدن راندمان می شود.

برج خنک کننده 150 تن فایبرگلاس

تصویر برج خنک کننده فایبرگلاس 150 تن - تهویه آبسازه
تصویر برج خنک کننده فایبرگلاس 150 تن
  • نوع برج : برج خنک کننده 150 تن تبرید مدار باز (مطالعه بیشتر درمورد برج خنک کننده مدار باز)
  • جنس سازه : فایبرگلاس
  • شکل ظاهری برج : مربع مکعبی
  • برند الکتروموتور : موتوژن
  • پرکن : پکینگ نت اسپلش با سطح تبادل حرارتی بالا
  • ضخامت بدنه : طبق استاندارد و با استحکام بالا و طول عمرمفید

حداکثر طول عمر برج خنک کن فایبرگلاس

طول عمر برج خنک کننده فایبرگلاس شما عوامل گوناگون بستگی دارد که در این مقاله با شما به اشتراک می گذاریم.

  • تعمیرات و نگهداری : اگر در نگهداری و تعمیرات برج خنک کننده دقت داشته باشیم انتظار میرود بین 20 تا 30 سال بتوانیم از آن بدرستی استفاده کنیم. تنها کافیست در ماه چند ساعت به بازرسی و بررسی و تمیز کردن برج اختصاص دهید.
  • طول عمر کولینگ بسته به نوع مواد بکار رفته در تولید و عوامل اقلیمی و موقعیت قرار گیری و نصب برج است متفاوت می باشد .
  • معمولا برج خنک کننده از جنس فایبرگلاس ، بتن ، چوب و فلز ساخته می شوند که هر کدام به نوبه خود رسوب جذب میکنند رسوب زدایی درون سیستم یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش طول عمر خنک کن است.

نحوه خنک سازی مایعات در برج خنک کننده فایبرگلاس

آب گرم تولید شده از فرآیند صنعتی در دستگاه های صنعتی به دو روش جابه جایی انتقال حرارت و انتقال حرارت محسوس کاهش دما پیدا می کند.

در روش اول آب گرم پس از وارد شدن به کولینگ تاور بدلیل اختلاف دمای آب و هوا پس از مجاورت خنک می شود این عملکرد نوعی جابه جایی حرارت صورت عمل انتقال می پذیرد.

در روش دوم بخشی از آب تبخیر شده و گرما محسوس آزاد می شود و آب خنک می شود. بعد از تبخیر بخارات وارد هوای خشک می شود و اشباع آن باعث هوای مرطوب می شود این رطوبت سبب خنک سازی آب گرم می شود.

اهمیت کاربرد برج خنک کننده در صنعت

تمامی کارخانه جات صنعتی که تجهیزات آنها برای خنک سازی آب مورد نیاز دارند در سطح کشور فارق از اینکه چه محصولی را تولید می کنند برای راندمان نیازمند یک برج خنک کننده فایبرگلاس هستند .

جایگاه برج خنک کننده فایبرگلاس در انواع کولینگ تاور ها

صنعت گران برج سازی در کشورمان با تمام سختی ها به پیشرفت ادامه می دهند و گستردگی در این بخش سبب بوجود آمدن کارخانه جات گوناگون شده است. از این رو باعث شکوفایی تولید کنندگان در زمینه صنعت تهویه گردیده است. برج خنک کننده فایبرگلاس مکعبی یا مدور در این بخش عضوی جدایی ناپذیر را رقم زده است .

چرا باید برج خنک کننده فایبرگلاس را انتخاب کنیم ؟

امروزه با تغییرات اقلیمی تابستان های گرم تر و طولانی تری را تجربه میکنیم برج خنک کننده فایبرگلاس بخاطر داشتن الیاف و پودر اروزیل مانند آینه عمل کرده و جذب اشعه UV را خنثی می کند و نور خورشید را برگشت میدهد. این فرآیند سبب سرد بودن بدنه و هوای خنک داخل دستگاه می شود. و در مقایسه با دیگر مدلها مانند گالونیزه و … کارایی زیادتری دارد و نکته حائز اهمیت دیگر اینکه با آب واکنش نداشته و از پوسیدگی و زنگ زدگی و وجود رسوب در امان بوده این ویژگی منحصر بفرد سبب شده برج خنک کننده فایبرگلاس بهترین انتخاب باشد.

شرکت تهویه آبسازه آماده ی مشاوره و راهنمایی شما در خرید یا تعمیرات قطعات کولینگ تاور شما میباشد و ما مفتخر هستیم که به عنوان یکی از بهترین تولید کنندگان برج خنک کننده در خدمت شما عزیزان باشیم.

برای تماس با ما کافیست از طریق صفحه ی تماس با ما اقدام به ارتباط تلفنی با کارشناسان ما کنید.

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتساپ
تلگرام
ایمیل

4 دیدگاه دربارهٔ «برج خنک کننده فایبرگلاس»

  1. مهندس سیاوش ایرانی

    سلام خواستم از شرکت تهویه ابسازه برای برج خنک کننده فایبر گلاس بسیار با کیفیتی که به ما دادن تشکر کنم

  2. سلام
    برج خنک کننده بابت کوره ذوب از شون خرید داشتم چون آب مورد نیاز خیلی گرم بود از چند نفر پرسیدم این شرکت را معرفی کردند
    مجتمع طلای عطاریان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا