قطره گیر برج خنک کننده

قطره گیر برج خنک کننده برای حذف قطرات تلف شده و جلوگیری از خروج آنها از برج خنک کننده طراحی شده است . قطره گیر های کولینگ تاور در انواع مختلف طراحی و اجرا می شوند که با در نظر گرفتن نوع برج خنک کن و شرایط  محیطی مورد استفاده قرار گرفتن در کولینگ تاور با متریال پی وی سی (PVC) یا پلی پروپیلن (PP) تولید میگردند .

قیمت قطره گیر برج خنک کننده

قیمت قطره گیر برج خنک کننده به روشهای مختلفی محاسبه میگردد هم بلوکی یا تیغه ای (مترطول ) و هم متر مربع قابل محاسبه است ولی ضخامت سال ساخت و مواد اولیه بکار رفته نیز عصر گذاری بالایی بر روی تعیین قیمت تمام شده دارد .

پیشنهاد ما قیمت گیری به موجب نوسانی بودن بازار در زمان خرید قطعی می باشد .

انواع قطره گیر برج خنک کننده

در کل قطره گیر انواع بسیار گوناگونی دارد و نیز هر روز در حال آپدیت شدن از نظر فنی و کارایی می باشند.

  1. قطره گیر لانه زنبوری
  2. قطره گیر تیغه ای تک کوهانه یا دو کوهانه
  3. قطره گیر یا المیناتور
تصویر انواع قطره گیر برج خنک کننده - تهویه آبسازه
تصویر انواع قطره گیر برج خنک کننده – تهویه آبسازه

قطره گیر لانه زنبوری

تصویر قطره گیر لانه زنبوری - تهویه آبسازه
تصویر قطره گیر لانه زنبوری – تهویه آبسازه

این نوع قطره گیر در برج های مکعبی کوچک و عظیم الجثه بکار گرفته می شود و با متریال پلی پروپیلن (PP)  با ضخامت 1200 میکرون برای مناطق با گرمای زیاد و جلوگیری از اتلاف آب و بهینه سازی کولینگ تاور مورد استفاده قرار می گیرد و  قطره گیر لانه زنبوری با متریال پی وی سی (PVC) بیشتر درخنک کن ها کوچک و برج خنک کننده های خانگی کاربرد دارد .

قطره گیر تیغه ای

این نوع قطره گیر به دو شکل تک کوهانه و دو کوهانه تولید می گردد و با متریال آلومینیوم ، پی وی سی ، پلی پروپیلن و گالوانیزه ونیز استنسل استیل قابل اجرا بوده و بیشترین مصرف این قطره گیر ها در برج خنک کننده و تولید ایرواشر ، اسکرابر و یا هوا ساز مورد کاربرد داشته و با هدف جلوگیری از پرتاب قطرات آب به سمت فن و بازدارنده خروج این ذرات ریز می شوند.

قطره گیر تیغه ای تک کوهانه که به شکل V انگلیسی طراحی می شود. دارای یک برجستگی هستند که عمدتا با گام 32 به بالا ساخته می شوند. این مدل با متریال پلی پروپیلن PP  و پی وی سی تولید شده و کاربرد بیشتر در برج خنک کننده جریان مخالف با حداکثرا ارتفاع 15 سانتی متر مورد استفاده هستند.

قطره گیر های تیغه ای دو کوهانه نیز به شکل W  طراحی می شوند که دارای دو برآمدگی یا همان کوهان هستند ، در ایرواشر ها کندانسور های تبخیر و برج خنک کننده بتنی ، فلزی و فایبرگلاس کاربرد دارند و از متریال پلی پروپیلن PP  و یا آلومینیوم تولید می شوند و به صورت عمود یا ایستاده در سیستم سرمایش یا گرمایش قرار میگیرند. این مدل با گام 12 و 19 کاربرد دارند.

گام ها در حذف کننده های تیغه ای با  قطعه بنام اسپیسر تعیین می گردند و در یک پک منظم قرار میگیرند سپس در محل از پیش تعیین شده نصب میگردد.

تصویر قطره گیر تک کوهانه - تهویه آّبسازه
تصویر قطره گیر تک کوهانه – تهویه آبسازه
تصویر قطره گیر دو کوهانه - تهویه آبسازه
تصویر قطره گیر دو کوهانه – تهویه آبسازه

قطره گیر یا المیناتور

نوع دیگری از قطره گیر به شمار می آید که بیشتر با نام المیناتور از آن یاد می شود و در برج خنک کننده مخروطی که جریان ریزش آب به صورت ثقلی صورت می پذیرد مورد استفاده قرار می گیرد.

متریال قطره گیر

قطره گیر ها از نظر متریال بطور کل در چهار دسته تقسیم بندی می گردند .

  1. قطره گیر PP , PVC
  2. قطره گیر گالوانیزه
  3. قطره گیر تیغه ای استنسل استیل
  4. قطره گیر تیغه ای آلومینیوم
  1. قطره گیر PP , PVC با شکل لانه زنبوری یا تیغه ای است .
  • قطره گیر لانه زنبوری شباهت بسیاری با پکینگ پی وی سی (پکینگ برج خنک کننده) دارد ، ولی جزء بی کیفیت ترین هم بشمار می آید چرا که پی وی سی در برابر مقاومت نور خورشید عاجز بوده و بطور میانگین عمری کمتر از 3 تا 5 سال را دارا می باشد. همین مدل از متریال پلی پروپیلن نیز موجود است که طول عمر نسبتا بالاتری را دارد و بیشتر در برج خنک کننده مکعبی مورد استفاده است .
  • نوع تیغه ای همانطور که گفته شد با دو تیپ تک و دو کوهانه طراحی می شود ، تیغه های PVC با متریال پلی ونیل کلراید می باشد که در رنگهای سفید ، مشکی و یا طوسی در بازار رایج هستند.
  1. قطره گیر گالوانیزه

قطره گیر گالوانیزه ساخته شده ورق گالوانیزه با ضخامت 1.5 میلیمتر است که گونه ای دیگر از انواع المیناتورها بشمار می آید و گاها این نوع از جنس فولاد st37 قابل اجرا بوده که با رنگ الکترواستاتیک قابل دسترس است و بیشتر در برج خنک کننده گالوانیزه و برج های خنک کننده ساراول و برج های خارجی با بدنه فلزی بکار گرفته می شوند.

  1. قطره گیر استنسل استیل

قطره گیر استنسل استیل نیز تیغه ای با استیل 304 یا استیل 316 قابل اجرا است و بدلیل بهای بالا آن بیشتر سفارشی تولید می شوند.

  1. قطره گیر تیغه ای آلومینیوم

نوعی دیگر از المیناتورها تیغه ای است که به دو صورت 1 . تیپ تک کوهانه 2. تیپ دو کوهانه تولید شده و به دلیل استفاده از آلومینیوم در ساختار این چکه گیر از استحکام بالا ، عدم تغییر شکل ، عدم زنگ زدگی و خرابی در برابر رطوبت می باشد .

کاربرد قطره گیر برج خنک کننده

همانطور که اشاره شد قطره گیر ها انواع گوناگونی دارند که شامل قطره گیرلانه زنبوری ، قطره گیر تیغه ای، المیناتور می باشد و کاربرد هر کدام متفاوت است . قطره گیر کولینگ تاور یک وسیله‌ای است که در سیستم‌های خنک‌کننده صنعتی استفاده می‌شود. کولینگ تاورها برای خنک کردن آب یا سایر سیالات حاکم در فرآیندها و تجهیزات صنعتی استفاده می‌شوند.

به طور کلی، قطره گیرها در صنایعی مانند نیروگاه ها ، کارخانجات شیمیایی ، پتروشیمی ، صنایع معدنی و فرآوری آب استفاده می‌شوند.

حذف کننده دریفت یا drift eliminator در کولینگ تاور یک قطعه است که برای جلوگیری از خروج قطرات آب (دریفت) از کولینگ تاور استفاده می‌شود.

در سیستم‌های خنک‌کننده ، آب به طور معمول به صورت قطراتی به هوا منتقل می‌شود. این قطرات آب حاوی مواد محلول شده و ذرات معلق هستند و می‌توانند به علت وزن و اندازه کوچک خود در اثر جریان هوا خارج شوند. خروج این قطرات آب از کولینگ تاور می‌تواند مشکلاتی مانند آلودگی هوا ، کاهش بازدهی سیستم و نیاز به مصرف بیشتر آب را به همراه داشته باشد.

حذف کننده دریفت با طراحی خاص خود ، این قطرات آب را در داخل کولینگ تاور حبس و جلوگیری می‌کند تا به جای خروج از سیستم ، به عنوان آب مجدداً به هوا برگردند. این عملکرد باعث می‌شود بازده سیستم افزایش یابد ، مصرف آب کاهش یابد و آلودگی هوا کاهش یابد.

به طور کلی ، حذف کننده دریفت در کولینگ تاور ها برای بهبود عملکرد سیستم و کاهش مصرف آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای استفاده از انواع قطره گیر

قطره گیر ها هر کدام دارای ویژگی های خواص و منحصر به فردی می باشند و لزوما کارایی انحصاری نیز دارند رایجترین نوع و پرمصرف ترین آنها قطره گیر های لانه زنبوری با ضخامت 600 میکرون است که در قالب برج های خنک کننده کاربرد دارند. این مدل به واسطه ی اتصال ورقهایی از جنس PVC  و با نوعی خاص از انحنای معرب سبب جمع آوری قطرات و پودر آبی که از نازل ها در فضای داخلی برج معلق است و به واسطه موتور و فن دائما به سمت بالا مکیده شده را به خود جذب نموده و اجازه خروج نمیدهند این عمر هم سبب کم شدن پرت آب مکاب و نیز خارج نشدن آب و رفتن به سمت موتور می شود .

قطره گیر ها براستی که در عین عملکرد ساده ای که دارند هوشمندانه ترین نوع تغییر در برج های فایبرگلاس مکعبی(برج خنک کننده فایبرگلاس) نیز هستند .

نحوه کارکرد قطره گیر برج خنک کننده

 قطره گیر برای کنترل اتلاف آب در گردشی که با هوای خروجی از برج خارج می شود ، استفاده می گردد. حذف کننده ها این کار را با تغییر جهت قطرات و از دست دادن سرعت در برخورد با تیغه انجام می دهند. قطرات با دیوارها برخورد میکنند و دوباره به داخل خنک کننده سقوط میکند ، حذف کننده ها تلافت را به کمتر از 001/0درصد  میرسانند.

محل قرار گیری چکه گیر در برج خنک کننده

در مرحله اول بسته به نوع برج خنک کن و کاربرد آن مدل قطره گیر را انتخاب می کنیم . پس از محاسبه تعداد و مقدار مورد نیاز با استفاده از نگهدارنده هایی از جنس گالوانیزه یا همان ساپورت چدمان انجام می شود. با گذاشتن بلوک ها و یا تیغه های قطره گیر تمام فضای خالی بالای لوله های پاشش و همچنین نازل برج خنک کننده پر می کنیم و سپس با استفاده از مهار بند در جای خود ثابت می نماییم.

قطره گیر از نظر متریال

قطره گیر ها از نظر متریال بطور کل در چهار دسته دتقسیم بندی می گردند .

نوع اول و پر مصرفترین آنها قطره گیر PVC معروف به لانه زنبوری است. ولی جزء بی کیفیت ترین هم بشمار می آید چرا که پی وی سی در برابر مقاومت نور خورشید عاجز بوده و بطور میانگین عمری کمتر از 3 تا 5 سال را دارا می باشد. همین مدل از متریال پلی پروپیلن نیز موجود است که طول عمر نسبتا بالاتری را دارد.

قطره گیر برج های مخروطی

قطره گیر برج های مخروطی با نام المیناتور شناخته می شود به شکل تیغه ای هستند که معمولا از جنس فایبرگلاس تولید می شوند و بر روی لوله های آرم که به بازوهای اسپرینکلر متصل هستند نصب می گردند . موجب عدم پرتاب قطرات آب به سمت پروانه برج خنک کننده و الکتروموتور برج خنک کننده می شوند.

علت استفاده از قطره گیر برج خنک کننده

همانطور که میدانیم قطرات رانشی حاوی همان مواد شیمیایی و ذرات معلق آب در گردش هستند که از آن سرچشمه میگیرند ، می توانند اثرات مخرب متعددی بر تجهیزات اطراف و محیط زیست داشته باشند. صنعت برج خنک کننده از قطره گیر (حذف کننده ) برای عملکرد بهینه استفاده می کند.

قطره گیر لانه زنبوری چیست؟

قطره گیر لانه زنبوری متشکل از پیوست ورق های پی وی سی به طول 120 سانتیمتر و ارتفاع 12 سانتیمتر و با ضخامت 300 ،400 و 600 میکرون تولید می گردد و بعد از عبور از دستگاه فورم دهنده که به وسیله فشار و حرارت به ورق اعمال می گردد فورم منهی شکل را به خود میگردد سپس با قرار گیری تعداد 16 عدد ورق فورم گرفته در کنار یکدیگر (به وسیله چسب سیکلو هگزانول ) درون قالب های از پیش تعیین شده و بعد از خشک شدن چسب  از قالب جدا می شود و به شکل نهایی لانه زنبوری که همان بلوک های120*30*12 سانتیمتر هستند در می آیند و این ابعاد به صورت استاندارد می باشد و برای قرار گیری در کولینگ تاور ها ابعاد به صورت دستی قابل تغییر است و روی ساپورتهای از پیش تعیین شده در بالای سیستم توزیع آب به صورت افقی قرار گرفته میگیرند.

قطره گیر تیغه ای چیست ؟

نوع پر کاربرد در اسکرابر ها و هواساز  و برج خنک کننده صنعتی بشمار می آیند. قطره گیر های تیغه ای  با توجه به کاربرد و گام یا همان فاصله اندازها که اسپیسری نام دارند انتخاب می شوند ، کوچکترین گام آن 16 میلیمتر و بزرگترین گام آن 45 میلیمتر می باشد. که هر کدام به نحوه خود اجازه عبور مقدار مشخصی آب و رطوبت را به جهت مخالف می دهند قطره گیر های تیغه ای به دو صورت افقی و عمودی قابل کار گذاری می باشند.

اسپیسر یا فاصله انداز

اسپیسر حذف کننده دریفت در کولینگ تاور یک قطعه است که برای افزایش کارایی و عملکرد حذف کننده دریفت استفاده می‌شود. این اسپیسرها معمولاً به‌صورت قطعاتی از مواد پلاستیکی ساخته می‌شوند و در فاصله‌گذاری بین حذف کننده‌های تیغه‌ای نصب می‌شوند.

هدف از استفاده از اسپیسرهای حذف کننده دریفت ، بهبود جریان هوا در سطح حذف کننده‌های تیغه‌ای و جلوگیری از تداخل قطرات آب با جریان هوا است. با نصب اسپیسرها ، فاصله بین تیغه‌ها بیشتر شده و این امکان را بوجود می‌آورد که هوا به طور مؤثرتر از طریق حذف کننده‌ها عبور کند و قطرات آب کمتری با جریان هوا در تداخل قرار بگیرند.

استفاده از اسپیسر حذف کننده دریفت می‌تواند منجر به کاهش هدررفت آب در کولینگ تاور و افزایش کارایی انتقال حرارت گردد. این قطعات علاوه بر افزایش عملکرد حذف کننده دریفت، همچنین بهبود توزیع همگن قطرات آب در سراسر کولینگ تاور را نیز به ارمغان می‌آورند.

مزایای استفاده از چکه گیر در برج خنک کننده

بدون شک استفاده از قطره گیر مزایایی را دارا است که شامل :

  • میزان مصرف آب برج خنک کن را کاهش می دهد .

همانطور که گفتیم وظیفه قطره گیر برگرداندن قطرات مکشده به سمت فن برعهده قطره گیر است. چون قطره گیر سر راه هوای اشباع خروجی قرار دارد به طور مستقیم با هوای اشباع تماس پیدا میکند و مانع خروج بخار می شود این برخورد سبب میان بخار آبهای موجود در هوای اشباع شده نتیجه این فرآیند برگشت قطرات آب و جلوگیری از هدر رفت آب در خنک کننده است.

  • از رسوب زدگی در قسمت تجهیزات هوا دهی جلوگیری می کند .

چکه گیرها از نشت قطرات آب و پرتاب آنها به سمت بالا به قسمت پروانه و الکتروموتور برج سبب افزایش عمر و عدم وجود رسوب در سیستم انتقال قدرت می شوند.

  • جلوگیری از ایجاد مه در فصل گرم .

در فصل تابستان حجم زیاد گرما و تبخیر موجب تراکم بسیار بخارهای هوای خروجی در قسمت گلویی برج خنک کننده شده در این زمان استفاده از قطره گیر به کاهش این تراکم کمک می کند. این کاهش تراکم طول عمر قطعات برج خنک کننده مانند الکتروموتور و فن برج خنک کننده را نیز افزایش می دهد.

در صورت نیاز به مشاوره برای خرید و یا تعمیرات برج خنک کننده میتوانید با کارشناسان ما از طریق صفحه تماس با ما اقدام به ارتباط با کارشناسان ما کنید.

شرکت تهویه آبسازه به عنوان تولید کننده برج خنک کننده تمام تلاش خود را برای راحتی شما عزیزان و انتخاب مناسب شما انجام میدهد.

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتساپ
تلگرام
ایمیل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا