نازل برج خنک کننده

تمامی مدل های کولینگ تاور برای پاشش هر چه بهتر آب بر روی سطح پکینگ مدیا (پکینگ برج خنک کننده) نیازمند نازل میباشد . نازل برج خنک کننده با طراحی بسیار گوناگون تولید میشود . دستگاه خنک کن در طراحی خود از نازل آبپاش میبایست بهترین خروجی بهره مند شود . در برج خنک کننده مکعبی افشانک ها نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند بطوری که سهم آبپاش از خنک کنندگی آب داغ سیستم بالای 50 درصد میباشد . 

کاربرد نازل در برج خنک کننده

نازل برج خنک کننده نقش اصلی و مهم تقسیم آب بر روی سطح پر کن ها را بر عهده دارد.

امروزه افشانک ها معمولا از جنس PP بوده و دارای مقاومت در برابر آب داغ و آلوده هستند. هر کولینگ تاور با توجه به کاربرد و سهم آلودگی آب در چرخش سیستم آبپاش خاص خود را داشته ، برای کولینگ تاورهای فلزی  معمولا از نازل مرحله ای استفاده میشود. بدلیل فلزی بودن تمامی طول مسیر آب ، وجود رسوب فراوان میبایست طوری طراحی شود که باعث گرفتگی خروجی ها نشود. معمولا بعد از پکینگ برج خنک کننده نازل ها مهم ترین بخش در راندمان خنک کن را به خود اختصاص داده اند و کمک بسزایی درهنگام تقسیم آب و به تبع خنک شدن سیال نموده است.

نحوه کارکرد نازل برج خنک کننده

نازل برج خنک کننده یکی از مهمترین اجزای برج خنک کننده است که برای افزایش کارایی و کاهش دمای آب استفاده می‌شود. نازل های برج خنک کننده از جنس PP یا پلاستیک سخت ساخته شده‌اند و در قسمت بالای برج و دقیقا زیر قطره گیر برج خنک کننده نصب می‌شوند. آبگرم از طریق لوله‌هایی به نازل ها می‌رسد و از آنها به صورت پراکنده به بیرون ریخته می‌شود. وقتی آب از نازل ها خارج می‌شود ، به شکل قطرات کوچکی از بالا به پایین سقوط می‌کند.

هوا گرم و خشک از طریق برج عبور می‌کند و با قطرات آب در ارتباط قرار می‌گیرد. در این فرآیند ، حرارت از آب به هوا منتقل می‌شود و آب خنک شده به پایین برج جاری می‌شود. هوا نیز پس از جذب حرارت از آب ، خنک شده و به بیرون از برج خارج می‌شود.
به این ترتیب ، طرز کار نازل های برج خنک کننده باعث خنک شدن آب و افزایش کارایی سیستم خنک کننده می‌شود.

انواع نازل برج خنک کننده

در مقاله برج خنک کننده خواندیم که عملکرد این سیستم تبخیری است و کار اصلی آن ایجاد سطح تماس بین جریان آب و هوا می باشد. این فرآیند عمل تبخیر و از دست دادن گرمای نهان را سرعت می بخشد . هنگامی که آب گرم از طریق لوله های توزیع وارد برج می شود بوسیله همین نازل یا افشانک ها بصورت قطرات ریز در آمده و بر روی پکینگ پاشش میکند. همانطور که گفته شد توزیع آب باید بصورت کامل بر روی پکینگ صورت گیرد به این دلیل که اگر جایی خالی بماند هوا با فشار کمی فرار می کند و موجب اختلال در عملکرد برج می شود. افشانک ها دارای سیستم پاشش آب ثابت و سیستم پاشش آب دوار می باشند و نازل ها انواع گوناگونی و متریال گوناگون دارند. زیرا هر کدام برای آبی خاص و پاششی مخصوص طراحی و تولید گردیده است. به همین دلیل نازل برج خنک کننده یکی از مهمترین قطعات برج خنک کننده است.

تصویر انواع نازل برج خنک کننده - تهویه آبسازه
تصویر انواع نازل برج خنک کننده – تهویه آبسازه
  • سیستم پاشش آب ثابت (نازل برج خنک کننده)

در سیستم پاشش ثابت کولینگ تاور ، آب ورودی وارد یک تعداد نازل های ثابت شده و همانند دوش آب را بر روی مدیا پاشش میکند از این نوع سیستم ثابت در برج خنک کننده مدار باز با جریان مخالف و یا جریان متقاطع و نیز برج خنک کننده مدار بسته استفاده می شود. وظیفه این اسپری ها درکولینگ تاور افزایش سرعت و کاهش سطح مقطع دبی آب است.

  • سیستم پاشش آب دوار (اسپرینکلر یا آب پخش کن برج خنک کننده )

در سیستم پاشش آب دوار ، آبگرم از قسمت تهتانی برج وارد لوله مرکزی می شود و با ورود به آبگردان از لوله های آرم بصورت ثقلی در زاویه 45 درجه خارج شده و سبب گردش دورانی و ریزش منظم و یکپارچه بر روی سطح پکینگ می شود.

نازل های پر استفاده در برج خنک کننده

نازل دایره پاش برج خنک کننده (2H)

نازل دایره ای جزء پر مصرف ترین آبپاش ها درسیستم خنک کننده میباشد. این نوع افشانک بدلیل متریال پلی پروپیلن دارای مقاومت در دمای بسیاربالا هستند و بیشتر در برج خنک کننده صنعتی مورد استفاده است. نازل دایره پاش از سمت ورودی دارای رزوه با سایز 1و1.2 اینچ و 2 اینچ است ،  نازل های (2H) بوسیله داشتن قطعه ای به نام روتر که در قسمت میانی قرار دارد عملکرد خود را بهبود می بخشد. آب یا سیال هنگام گذر از روترو آن را به چرخش در آورده  و این امر سبب ریز شدن قطرات به حداکثرین شکل ممکن و سطح پاششی بالغ بر 60 سانت مربع را ایجاد میکند ، البته ناگفته نماند هر قدر فشار آب خروجی بیشتر باشد پاشش بصورت بهترین حالت خود خواهد بود در غیر این صورت سطح مورد نظر را پوشش نخواهد داد و راندمان کم می شود.

تصویر نازل دایره پاش (2H) برج خنک کننده - تهویه آبسازه
تصویر نازل دایره پاش (2H)

نازل دک اسپری کولینگ تاور

 این نوع افشانک نیز در برج خنک کننده جریان مخالف مورد استفاده قرار میگیرد. معمولا از جنس  PP یا پلی پرو پیلن تولید می شود. درکشور ما با نام نازل مربع پاش از آن یاد می شود. این نوع توزیع آب مناسبی را برای عملکرد مطلوب فراهم میکند. هم از نظر کارکرد بمانند نازل 2H بوده با این تفاوت که سطح دبی خروجی نازل دک اسپری 5/1 برابر نازل دایره پاش است و همچنین در قسمت میانی اش قطعه ای بنام روتر دارد که شبیه پروانه است ولی بصورت ثابت بوده که باعث پودر شدن آب و پودر شدن قطرات میگردد. نازل دک اسپری دارای رزوه در قسمت ورودی با سایز 1و1.2 اینچ یا 2 اینچ است و از قسمت خروجی مربعی شکل است. از این مدل نازل معمولا در برج های خنک کننده با ظرفیت بالا  استفاده مینمایند مثل برج خنک کننده ی 250 تن تبرید و برج خنک کننده ی 400 تن تبرید به بالا است . دک اسپری ها وزن سبک مقاوم در برابر خوردگی ، مقرون بصرفه ، نصب آسان

تصویر نازل دک اسپری - تهویه آبسازه
تصویر نازل دک اسپری

نازل برج خنک کننده چپقی

برج های خنک کن کوچک به خاطر حجم بسیار پایین آب در گردش نیازمند نازل هایی است که دبی خروجی بسیار کم و همچنین خروجی مناسب و پاشش آب مناسب روی سطح پکینگ برج خنک کننده را داشته باشند.  در این نوع نازل چپقی بهترین انتخاب میباشد. نازلهای چپقی در نوع چپقی و چپقی سر استیل با متریال ABS ,PVC تولید می شوند. نازل چپقی ها در دسته افشانک های قطره ای قرار میگیرد که توان دمای کاری-30 درجه سانتیگراد تا +120 درجه سانتیگراد بوده و شعاع پاششی 25 تا 40 سانتیمتر را پوشش میدهد.

تصویر نازل چپقی برج خنک کننده - تهویه آبسازه
تصویر نازل چپقی برج خنک کننده

نازل حلزونی برج خنک کننده

افشانک های حلزونی یکی از قدیمی ترین انواع نازل برج خنک کننده است و اکثراً در برج خنک کننده گالوانیزه قدیمی مورد استفاده قرار میگرفت. این مدل نازل بر خلاف نازل چپقی است با اینکه کوچک است ولی آب بیشتری را از خود عبور میدهد. در برج های گالوانیزه چون فاصله ی سطح پاشش آب کوتاه بوده یا بهتر بگوییم ارتفاع برج از 2 متر تجاوز نمیکرده از این نازل به تعداد بالا استفاده می شد تا نازل ها دارای هم پوشانی باشند و سبب پاشش یکنواخت و خیس شدن تمام سطح پکینگ شوند. نازل حلزونی در دو سایز 1.2 ، 3.4 اینچ ساخته می شود و پاشش آن دایره ای شکل می باشد و قطر پاشش 50 سانتیمتر را پوشش میدهد.

نازل پروانه ای کولینگ تاور

نازل پروانه ای یک نوع افشانک است که برای پخش آب در تاورهای خنک‌کننده ، فواره‌ها ، و سیستم‌های آب‌پاش استفاده می‌شود. این افشانک ها شکلی مانند پروانه دارند که قطره های آب را به طور پراکنده و القایی روی سطح دیگری پخش می‌کنند. نازل‌ پروانه ای برج خنک کننده معمولاً از جنس پلاستیک با کیفیت بالا ، مانند پلی‌پروپیلن یا پلی‌اتیلن ساخته می‌شوند. این جنس‌ها مقاومت خوبی در برابر عوامل شیمیایی و حرارتی دارند و قادرند در برابر رطوبت و شرایط سخت محیطی نیز مقاومت کنند. افشانک‌های پروانه‌ای برج خنک کننده همچنین به دلیل طراحی خاص خود ، دارای ضریب پخش بالا هستند.
این مدل افشانک برای پاشش بیشتر و توزیع آب منظم و به صورت ثقلی بر روی سطح پاشش کند طراحی شده است و بیشترین کاربردشان هم در برج های مارلی آمریکا که فن به صورت ملخی و از بغل بوده و یا برج خنک کننده ابارا ژاپن هم قابل استفاده است. متریال مصرفی برای تولید نازل پروانه ای پلی پروپیلن است .

تصویر نازل پروانه ای و فانوسی - تهویه آبسازه
تصویر نازل پروانه ای و فانوسی

نازل بالتیمور برج خنک کننده

نازل بالتیمور کولینگ تاور از نوع مهپاش محسوب می شود دارای سیستم پاشش آب ثابت که توزیع آب و پودر شدن آب در این نوع نازل بسیار با کیفیت است ، با ورودی رزوه ای و بدون رزوه طراحی و تولید می گردد. که توسط بست کمربندی به لوله های توزیع آبگرم متصل می شود ، و از متریال PP,ABS ساخته می شود. بالتیمور دارای فشار کاری 0.8 بار می باشد. بالتیمورها شعاع 25 سانتیمتری را پوشش میدهند. نازل بالتیمور برج خنک کننده کمترین رسوب را به خود میگیرد و جزء نازلهای ضد رسوب بشمار می آید. بیشترین کاربرد را برج خنک کننده مرطوب و برج خنک کننده مدار بسته هیبریدی را دارد.

درباره برج خنک کننده مدار بسته بیشتر بخوانید.

درباره برج خنک کننده هیبریدی بیشتر بخوانید.

نازل پلکانی برج خنک کننده

این افشانک تولید شده از متریال PVC , ABS دارای تغییر مقطعی و پلکانی است و در گروه دایره پاش ها قرار میگیرد و  با بست کمربندی متناسب خود نصب می شود. نازل پلکانی یا اوریفیس مناسب برج خنک کننده مکعبی می باشد و بصورت رزوه دار بوسیله بست کمربندی نصب می شود .

تصویر نازل پلکانی برج خنک کننده - تهویه آبسازه
تصویر نازل پلکانی برج خنک کننده

نازل مرحله ای یا نازل فانوسی برج خنک کننده

نازل مرحله ای یا به اصطلاح توربو نازل ها شباهت زیادی به فانوس دارند به این دلیل آنها را نازل فانوسی می نامند. سایز ورودی آب این مدل افشانک 1و 1.2 اینچ است و پاشش آب در خروجی محله ای صورت میگیرد و آب در سه مرحله به اصطلاح کله قندی از بزرگ به کوچک عبور میکند. این جریان به سطح مخروطی شکل سبب پودر شدن با شعاع بین 60 تا 80 سانتیمتر می شود. فشار کاری نازل فانوسی بین 1.2 تا 1.5 بار است.

نازل خورشیدی و مارلی کولینگ تاور

از جدید ترین نوع نازل های برج خنک کننده امروزی هستند که در کولینگ تاور آب را بصورت یک پارچه بر روی پکینگ پاشش میدهد. این دو نازل بیشترین کاربرد را در کولینگ تاور صنعتی و صنایع پتروشیمی که آب هایی با آلودگی بالا دارند و همچنین حجم خروجی نازل نیز بسیار گسترده و با دبی خروجی بیشتر از حد نرمال و بالا استفاده میگردد البته در ظاهر به هیچ عنوان شباهتی به یکدیگر ندارند ولی کاربرد یکسان در صنعت پتروپالایش و نفت و گاز را دارند. این افشانک بدلیل لبه های بیرونی آب را در مسیر معینی توزیع می کند و چنانچه رسوب ایجاد شود می توان به راحتی قطعه را شستشو داد و یا اینکه تعویض نمود.

نازل اسپرینکلر یا آبگردان برج خنک کننده

در برج خنک کننده مخروطی هم نوعی نازل وجود دارد که بر خلاف برج خنک کننده مکعبی بصورت ثابت نبوده ، پس اسپرینکلر ( sprinkler head ) یا آبگردان برج خنک کننده را هم می توان نوعی نازل نامید در کولینگ تاورهای مدور sprinkler head ها قطعه بسیار مهم برای انتقال حرارت و خنک کردن آب بشمار می روند. وظیفه اصلی این نازل ها این است که آب را به صورت پراکنده بر روی سطح پکینگ ها پاشانده و از طریق تبخیر ، حرارت را از آب جذب کرده و از سیستم خنک ‌کننده دفع کنند .

پاشش این سیستم آب دوار است که از نیروی خروج آب به عنوان انرژی مکانیکی حرکتی استفاده می کند.

اسپرینکلر برج خنک کننده با متریال آلومینیوم ، استیل ، برنجی در دسترس میباشد. اسپرینکلر آلومینیوم بیشترین کارایی را به خود اختصاص داده است .

در گذشته تنها نازل در بازار همین اسپرینکلر ها بوده که در سایزهای گوناگون از 2 اینچ تا 12 اینچ وظیفه پاشش را عهده دار بوده اند ولی با پیشرفت تکنولوژی و علم مهندسی طراحی و به کمک دستگاه تزریق پلاستیک (مقاله برج خنک کننده تزریق پلاستیک) نازل هایی با کار آمدی بالا و بسیار مقرون به صرفه نسبت به اسپرینکلر ها که کاری بسیار سخت نیازمند ذوب فلز آلومینیوم ، قالبگیری و تراش فرایند زمان بری برای تولید کننده بشمار می آمد .

تصویر نازل اسپرینکلر برج خنک کننده - تهویه آبسازه
تصویر نازل اسپرینکلر برج خنک کننده

نحوه عملکرد اسپرینکلر (آبگردان) برج خنک کننده

وقتی آب از sprinkler head ها پاشیده می‌شود ، با خروج ثقلی آب در زاویه ای 55 درجه شروع بگردش کرده و سطح پکینگ لانه زنبوری موجود در برج را بصورت یکنواخت به سیال آغشته می نماید و سطح بزرگی از آب به تماس با هوا در آمده و از طریق تبخیر ، حرارت را جذب می‌کند. این فرآیند باعث خنک شدن آب و حفظ عملکرد بهینه تورمن می‌شود. همچنین ، sprinkler head ها قابل تنظیم هستند تا میزان پاشش آب و حجم آب مورد استفاده را تنظیم کنند و عملکرد خنک کننده را بهینه کنند.

به این ترتیب، sprinkler head ها در کولینگ تاور نقش بسیار مهمی در انتقال حرارت و خنک کردن آب ایفا می‌کنند.

متریال اسپرینکلر برج خنک کننده

در کولینگ تاور، sprinkler head ها معمولاً از مواد مقاوم در برابر خوردگی و حرارت بالا ساخته می‌شوند. برخی از متریال های معمول برای ساخت sprinkler head ها در کولینگ تاور عبارتند از:

1. Stainless Steel (فولاد ضد زنگ): این متریال بسیار مقاوم در برابر خوردگی و حرارت بالا است و برای sprinkler head های کولینگ تاور مناسب است.
2. Brass (برنج): برنج نیز یک متریال محبوب برای sprinkler head ها است که مقاوم در برابر خوردگی و حرارت بالا می‌باشد.

3. PVC (پلی وینیل کلرید): PVC یک متریال سبک و مقاوم در برابر خوردگی است که برای sprinkler head های کولینگ تاور استفاده می‌شود.

هر کدام از این متریال ها ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند و بسته به شرایط خاص و نیازهای کولینگ تاور ، انتخاب متریال مناسب برای sprinkler head صورت می‌گیرد.

قیمت نازل برج خنک کننده

در ارتباط با قیمت باید عنوان کنیم که قیمت نازل برج خنک کننده بستگی به تعداد خرید و همچنین نمونه آن دارد. نازل های پلاستیکی از مواد تزریقی تولید می شوند وزن کمتری دارند و نازل های فلزی از مواد ریخته گری و تراشکاری شده تولید می شوند ، وزن بیشتری دارند .

 ولی بطور کلی ارزان ترین نازل های پلاستیکی در حدود 45 هزار تومان و بیشترین قیمت در نمونه هایی خاص در حدود 180 هزار تومان است. نکته بعدی در خصوص قیمت این است که مواد اولیه بکار رفته مانند گرانول و پلیمر درجه یک باشد تاثیر گذاری مهمی در قیمت نهایی خواهند داشت.

در اصل تعمیر و تعویض آبگردان در برج خنک کن مخروطی یکی از مهمترین قسمتها در هنگام تعمیرات برج خنک کننده است. این قطعه بدلیل چرخش دائم و گردش با آبگرم باید در برنامه بررسی تعمیر قرار گیرد. رسوب بوجود آمده و عدم روغن کاری باعث خوردگی اسپرینکلر ها می شود و باید تعویض گردد. قیمت گذاری اسپرینکلر بسته به سایز و نوع متریال آن بستگی دارد.

پیشنهاد ما گرفتن قیمت نازل بصورت تلفنی و قطعی است چرا که قیمت ها متاسفانه ثابت نبوده و نوسانی بودن بازار باعث عدم اعلام نهایی مبلغ میگردد.

تولید کننده نازل برج خنک کننده

نازل ها به واسطه داشتن مدلها و سایزهای مختلف که دارند از تنوع بالایی برخوردار هستند پس باید در نظر داشته باشید که در خصوص نازل برج خنک کننده هیچ شرکتی نمیتواند تمام مدل ها را تولید کند. در قالب موارد بخشی از تولید شرکت و نیز بخشی بصورت تامین کننده به مشتری عرضه می گردد.

شرکت تهویه آبسازه دارای یکی از متنوع ترین بخش ها در زمینه ی تولید نازل برج خنک کننده است . قالب نمونه ها نیز بصورت قطعی و رنگ بندی و متریال در خواستی مشتری قابل ارائه نموده است . این اطمینان را به شما می دهیم که با این حجم از تنوع عرضه ی نازل بطور قطع از تولید کننده برج خنک کننده واقعی و بصورت دست اول خریداری می نمایید .

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتساپ
تلگرام
ایمیل

3 دیدگاه دربارهٔ «نازل برج خنک کننده»

  1. مهندس سیاوش ایرانی

    سلام برای برج خنک کننده دو سلول چند تا نازل داره پاش بزارم ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا