مطالب ترند :

برج خنک کننده خانگی

برج خنک کننده خانگی این نام را در واقع برای برج های تولید شده در واحدهای مسکونی ،اداری و تجاری بکار میبرند ولی در حقیقت همان برج خنک کننده هایی هستند که با متریال فایبرگلاس ، فلزی ساخته می شوند. برج خنک کن خانگی جهت خنک کردن  و دفع گرمای چیلر بکار گرفته می شود.

کولینگ تاور در اصل تکمیل کننده تجهیزات برودتی است که در ساختمان های مسکونی و اداری بکار گرفته می شود و برای کاهش دمای آب  و تامین آب سرد در سیستم‌های مانند چیلر تراکمی و چیلر جذبی که دارای کندانسور آبی هستند استفاده می‌شود. در واقع کولینگ تاور خانگی تفاوتی با دیگر برج خنک کننده ندارد. این دستگاه‌ها معمولاً از یک محفظه استوانه‌ای یا مکعبی تشکیل شده‌اند که در داخل آن یک پمپ آب ، یک مبدل حرارتی و یک فن وجود دارد. آب گرم از سیستم خنک کننده به کولینگ تاور منتقل می‌شود و در داخل مبدل حرارتی با هوا تبادل حرارت می‌کند. سپس آب خنک شده مجدداً به سیستم خنک کننده باز می‌گردد.

انواع برج خنک کننده خانگی

تصویر انواع برج خنک کننده خانگی - تهویه آبسازه
تصویر انواع برج خنک کننده خانگی

برج های خنک کننده خانگی در انواع مختلفی موجود هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. برخی از انواع رایج برج های خنک کننده خانگی عبارتند از:

  1. برج ‌خنک کننده مدار باز : این سیستم دارای جریان مخالف هستند و به نام برج خنک کننده متقابل شناخته می شود. رایج ترین مدل این نوع کولینگ تاور ها که در گذشته مورد استفاده قرار میگرفت برج خنک کننده مخروطی یا مدور است سیستم توزیع  این مدل برج بصورت چرخشی و مدور انجام می شود  که سبب چرخش آب پخش کن شده و مشکل اصلی در این مدلها خرابی این بخش در حین عملکرد است.

امروزه برج خنک کننده مکعبی مناسب ترین انتخاب در کاربری های خانگی است چرا که در این نوع برج سیستم توزیع بصورت ثابت است و از جنس پلی پروپیلین طراحی شده است.

  • برج خنک کننده مخروطی : این نوع برج نیز مبدل حرارتی تماس مستقیم است و با شکل ظاهری دایره ای روی پشت بام ها قابل رویت است. برج خنک کن مدور به دلیل شکل دایره ای در بربار بادهای شدید مقاوم است و بازده انتقال حرارت بالاتری نسبت به مکعبی دارد.
  • برج خنک کننده مکعبی : این سیستم مبدل حرارتی تماس مستقیم است به این معنا که آب و هوا درون برج بصورت مستقیم با هوا در تماس است و از دسته برج خنک کننده مرطوب (Wet) محسوب می شود. این مدل خنک کننده ها به دلیل شکل مکعبی که دارند فضای کمتری نسبت به برج خنک کننده مدور به خود اختصاص میدهند و سازگارتر با ساختمانها هستند. از نظر تعمیر و نگهداری برج خنک کننده آسان تر و طول عمری طلانی تر دارند.
  1. برج خنک کننده ذوزنقه ای : این نوع برج ها با جریان متقاطع یا اصطلاحا کراس فلو هستند که به شکل هسندسی ذوزنقه ای طراحی می شوند با نام برج خنک کننده ابارا شناخته می شوند. در این مدل مکش هوا از دو سمت بدنه کولینگ تاور صورت میگیرد و از پکینگ های شانه تخم مرغی در بدنه است می شود.
  • برج خنک کننده ابارا : نوعی سیستم مدار باز است جهت خنک کردن آب در مناطق شرجی مورد استفاده قرار میگیرد. شکل ظاهری برج ابارا مستطیل است و هوا از قسمت پایین در جهت عمود بر جریان آب از طریق لوور برج خنک کننده یا دریچه های ورودی به داخل کولینگ تاور توسط فن یا پروانه کشیده می شود. این فرآیند بصورت دمش یا مکش انجام می شود.

مزایا و معایب برج‌ خنک کننده خانگی

برج های خنک کننده خانگی مزایای زیادی دارند ، از جمله :

کاهش دمای آب: برج های خنک کننده خانگی می‌توانند به طور موثر دمای آب را کاهش دهند ، که به بهبود عملکرد سیستم‌های خنک کننده کمک می‌کند.

افزایش عمر مفید سیستم‌های خنک کننده: کاهش دمای آب می‌تواند به افزایش عمر مفید سیستم‌های خنک کننده کمک کند.

کاهش مصرف انرژی: برج های خنک کننده خانگی می‌توانند به کاهش مصرف انرژی سیستم‌های خنک کننده کمک کنند.

با این حال ، برج‌های خنک کننده خانگی معایبی نیز دارند ، از جمله:

هزینه اولیه: برج های خنک کننده خانگی می‌توانند گران باشند.

نیاز به نگهداری: برج های خنک کننده خانگی به نگهداری منظم نیاز دارند.

مصرف آب: برج های خنک کننده تبخیری آب زیادی مصرف می‌کنند.

نحوه انتخاب برج خنک کننده خانگی

برای انتخاب برج خنک کننده خانگی مناسب ، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید، از جمله:

اندازه سیستم خنک کننده: اندازه برج خنک کننده باید متناسب با اندازه سیستم خنک کننده باشد.

نوع سیستم خنک کننده: نوع برج خنک کننده باید متناسب با نوع سیستم خنک کننده باشد.

شرایط آب و هوایی: برج خنک کننده باید متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه باشد.

بودجه: هزینه برج خنک کننده باید در بودجه شما باشد.

نصب و نگهداری برج خنک کننده خانگی

تصویر برج خنک کننده خانگی - تهویه آبسازه
تصویر برج خنک کننده خانگی

نصب و نگهداری برج خنک کننده خانگی باید توسط یک متخصص انجام شود. نگهداری منظم برج خنک کننده خانگی می‌تواند به افزایش عمر مفید و عملکرد آن کمک کند.

نکات ایمنی برج های خنک کننده خانگی

برج‌های خنک کننده خانگی می‌توانند خطرناک باشند. برای کاهش خطرات، باید اقدامات ایمنی زیر را رعایت کنید:

از تماس با آب و برق در هنگام کار با برج خنک کننده خودداری کنید.

هرگز در نزدیکی برج خنک کننده که در حال کار است ننشینید یا نخوابید.

قبل از انجام هرگونه تعمیر یا نگهداری، برق برج خنک کننده را قطع کنید.

نحوه عملکرد برج خنک کننده خانگی

در کل برج خنک کننده به دو نوع هستند ، برج خنک کننده خشک (Dry) و برج خنک کننده مرطوب (Wet) ساختمانهای مسکونی ، اداری ، تجاری ، از برج خنک کننده مرطوب استفاده میکنند. عملکرد به اینصورت است که در یک برج خنک کننده خانگی ، آب گرم از چیلر تراکمی یا کندانسور به کولینگ تاور منتقل می‌شود و در داخل برج با هوای مرطوب تبادل حرارت می‌کند. هوای مرطوب از طریق لوور برج خنک کننده بسته به نوع جریان برج ، جریان مخالف یا جریان متقاطع به کمک پروانه برج به داخل برج کشیده می‌شود و با آب گرم در خنک کننده تماس پیدا می‌کند. در این فرآیند ، بخشی از آب گرم تبخیر می‌شود و گرمای خود را به هوا منتقل می‌کند. سپس آب خنک شده مجدداً به سیستم خنک کننده باز می‌گردد.

محاسبه برج خنک کننده خانگی مناسب

محاسبه برج خنک کننده خانگی به پارامترهای باید توجه کرد که عبارتند از ظرفیت چیلر ، منطقه جغرافیایی ، مقدار زیر بنا یک ساختمان بستگی دارد.

  • ظرفیت برج خنک کننده : ظرفیت برج خنک کننده خانگی باید متناسب با ظرفیت چیلر تراکمی یا چیلر جذبی باشد. مثال : اگر چیلر تراکمی با تناژ 80 تن دارید برج خنک کننده 25 درصد آور به چیلر باشد در نتیجه برج خنک کننده 100 الی 120 تن تبرید برای چیلر تراکمی تان نیاز دارید. اما اگر چیلر جذبی باشد کولینگ تاور باید 80 درصد آور به چیلر باشد بطور مثال اگر چیلر جذبی با تناژ 80 تن جذبی باید برج خنک کننده 150 تن تبرید الی 180 تن تبرید نیاز دارید.
  • زیر بنا : بطور مثال یک برج برای ساختمان مسکونی به ازای هر 40 متر مربع یک تن چیلر نیاز است ، برای یک زیر بنای 1000 متر مربع نیاز به 25 تن تبرید چیلر است که برای این ظرفیت چیلر ، برج خنک کن با ظرفیت 40 تن تبرید پیشنهاد می کنیم.
  • منطقه جغرافیایی : منطقه جغرافیایی برای محاسبه برج خنک کننده مناسب تاثیرات متعددی دارد ، از جمله:
    دما و رطوبت: دما و رطوبت هوا در منطقه می‌تواند تاثیر زیادی بر انتخاب برج خنک کننده داشته باشد. در مناطق گرم و خشک ، برج های خنک کننده با ظرفیت بالا و کارایی بالا مورد نیاز است ، در حالی که در مناطق با دما و رطوبت معتدل ، برج های خنک کننده با ظرفیت کمتر و کارایی متوسط ممکن است کافی باشد.
    نوع آب موجود: نوع آب موجود در منطقه نیز می‌تواند تاثیر داشته باشد. برخی از برج‌های خنک کننده ممکن است برای آب‌های سخت و یا آب‌های دارای کلر مناسب نباشند ، در حالی که برخی از آن‌ها می‌توانند برای این نوع آب‌ها مناسب باشند.
    شرایط زمینی: شرایط زمینی منطقه نیز می‌تواند تاثیر داشته باشد ، به عنوان مثال مساحت موجود برای نصب برج خنک کننده ، ارتفاع منطقه و فضای موجود برای انتقال هوا و آب.

    با توجه به این عوامل، انتخاب برج خنک کننده مناسب برای هر منطقه ممکن است نیاز به محاسبات دقیق و بررسی‌های فنی داشته باشد.

جنس برج خنک کننده خانگی

برج خنک کننده خانگی معمولاً دارای جنس بدنه‌ای فلزی یا گالوانیز و فایبرگلاس هستند. این بدنه‌ها از مواد مقاوم در برابر حرارت و ضربه ساخته می‌شوند تا از دوام و عمر طولانی برخوردار باشند. همچنین ، برای قسمت های داخلی که با آب در تماس هستند ، از مواد ضد زنگ و مقاوم در برابر خوردگی استفاده می‌شود تا از آب‌گیری و زنگ زدگی جلوگیری شود. برج خنک کننده فایبرگلاس به دلیل ویژگی های خود مانند سبک بودن ، مقاومت در برابر خوردگی ، عایق بودن و دوام بالا ، به عنوان مواد اولیه در تولید برج خنک کننده خانگی استفاده می شود. همچنین فایبرگلاس به دلیل اینکه ضد زنگ و مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی مختلف است ، به عنوان یک ماده مناسب برای استفاده در برج خنک کننده خانگی انتخاب می شود.

تفاوت برج خنک کننده خانگی با سایر برج های خنک کننده

تفاوت اصلی بین برج خنک کننده خانگی با سایر انواع برج خنک کننده صنعتی در نوع چیلر مورد استفاده است. برج خنک کننده خانگی معمولاً اندازه کوچکتری دارد و برای استفاده در منازل و فضاهای کوچک طراحی شده است . آنها همچنین به طور کلی کمترین صدا و مصرف انرژی را دارند تا بتوانند در محیط خانگی استفاده شوند. همچنین ، برج خنک کننده خانگی معمولاً دارای قابلیت‌هایی مانند جریان هوای قابل تنظیم ، تایمر و کنترل از راه دور است که برای استفاده در خانه مناسب است. به علاوه ، طراحی زیبا و جذاب نیز یکی از ویژگی‌های برج خنک کننده خانگی است که آن را از برج‌های صنعتی متمایز می‌کند. برج‌های خنک کن خانگی می‌توانند آب را به دمای بسیار پایین خنک کنند. این امر آنها را برای کاربردهایی که نیاز به خنک کردن آب با دمای بسیار پایین دارند ، مانند ساختمان ها مسکونی ادرای و تجاری مناسب می سازد.

انتخاب برج خنک کننده خانگی مناسب

انتخاب نوع برج خنک کننده مناسب برای آب و هوای خاصی می‌تواند متغیر باشد. اما به طور کلی ، برج های خنک کننده برای آب و هوای گرم و خشک مخصوصاً مناسب هستند. آنها به عنوان یک راهکار موثر برای خنک کردن هوا و افزایش راحتی در مناطقی با تابستان‌های گرم و خشک شناخته می‌شوند. اما باید توجه داشت که عواملی مانند نوع برج خنک کننده ، ابعاد و ظرفیت آن ، همچنین نیاز به رطوبت هوا در منطقه هم می‌توانند تأثیرگذار باشند. در ادامه ، مواردی را مشخص کرده ایم که برای  انتخاب برج خنک کننده خانگی مناسب ، باید به آن نکته توجه کنید :

  1. آب و هوای گرم و خشک: برج‌های خنک کننده برای مناطق با تابستان‌های گرم و خشک بسیار مناسب هستند. آنها با تبدیل آب به ترکیب مخصوصی از آب و هوا، هوا را خنک می‌کنند و افزایش راحتی فراهم می‌کنند.
  2. مناطق کم رطوبت: برج های خنک کننده در مناطقی با رطوبت هوا کمتر معمولاً عملکرد بهتری دارند. در مناطق با رطوبت بالا ممکن است عملکرد آنها کاهش یابد.
  3. اندازه مکان و فضای مورد استفاده : انتخاب برج خنک کننده باید با توجه به اندازه مکان انجام شود. برج های خنک کننده خانگی معمولاً مناسب برای پشت بام های محدود هستند. اگر فضای بزرگی دارید، باید یک برج با قدرت بالا و توان خنک کنندگی مناسب را انتخاب کنید.
  4. نیاز به تهویه: برج های خنک کننده به تهویه مکان‌ها کمک می‌کنند. بنابراین ، در مکان‌هایی که نیاز به تهویه هوا بالاست ، برج های خنک کننده می‌توانند مفید باشند.
  5. ترکیب آب: کیفیت و ترکیب آب موجود در منطقه نیز مهم است. برخی از برج های خنک کننده نیاز به آب پاک و بدون املاح زیاد دارند.
  6. بودجه و مصرف انرژی: باید به مصرف برق برای عملکرد برج خنک کننده و همچنین هزینه نگهداری آن توجه داشت.
  7. مصرف انرژی: حتماً به مصرف انرژی برج خنک کننده توجه کنید. برجی که مصرف انرژی کمتری داشته باشد ، می‌تواند برای محیط خانگی مناسب‌تر باشد.
  8. قابلیت‌های اضافی: برخی از برج های خنک کننده دارای ویژگی‌هایی مانند تایمر ، کنترل از راه دور ، قابلیت تنظیم سرعت و حالت‌های مختلف باد هستند. این ویژگی‌ها می‌توانند در انتخاب برج مناسب برای خانه‌تان موثر باشند.
  9. صدا: برخی از برج های خانگی بواسطه داشتن پروانه پلی آمید و کاهش دورهای طرح ابارا نسبت به دیگر مدلها صدای کمتری دارند. اگر برای خانه‌تان کولینگ تاور انتخاب می‌کنید ، به صدای آن هم توجه کنید.
  10. قیمت: قیمت همواره یکی از موارد مهم در انتخاب هر وسیله‌ی خانگی است. حتماً با توجه به بودجه‌ی خود ، برج خنک‌ کننده‌ ای را انتخاب کنید که هم با نیاز‌هایتان سازگار باشد و هم قیمت مناسبی داشته باشد.

از طریق بررسی این نکات ، می‌توانید برج خنک‌ کننده‌ ای را انتخاب کنید که به بهترین شکل با نیازهای خانه‌تان همخوانی داشته باشد.

در کل ، برج های خنک ‌کننده خانگی می‌توانند در مکان‌ها و مناطق مختلف مورد استفاده قرار بگیرند ، اما بهتر است به نوع آب و هوای محلی و نیازهای مکانی خود توجه کنید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

جهت اطلاعات کاربردی در این راستا میتوانید به صفحه مقاله ی قطعات برج خنک کننده مراجعه نمایید.

نحوه خنک سازی چیلر توسط برج خنک کننده مخروطی

برج خنک کننده مخروطی یکی از انواع سیستم‌های خنک‌ کننده است که برای خنک کردن مایعات یا سیال حرارتی استفاده می‌شود . این نوع برج‌ها برای خنک‌ کردن چیلرها و یا سیستم‌های خنک‌کننده دیگر استفاده می‌شوند. عملکرد برج خنک کننده مخروطی به این صورت است که آب گرم یا سیال حرارتی از چیلر یا دستگاه خنک کننده وارد برج می‌شود. در داخل برج، بواسطه اسپرینکلر برج خنک کننده توزیع می شود و آب یا سیال حرارتی از طریق یک فرآیند تبادل حرارتی بین آب و هوا خنک می شود .

برج خنک کننده مخروطی دارای سیستم‌های پمپاژ و فن‌ محوری برج خنک کننده است که هوا را از طریق لوور برج خنک کننده عبور می‌دهند. آب گرم یا سیال حرارتی از بازوهای خروجی اسپرینکلر بر روی پکینگ فیلمی ریخته می‌شود و در این مسیر، هوا از طریق فن‌ها به برج وارد می‌شود و از طریق تماس با آب گرم یا سیال حرارتی، حرارت آن را جذب می‌کند. این باعث خنک شدن آب یا سیال حرارتی می‌شود که در ادامه به چیلر یا دستگاه خنک‌کننده برگشت داده می شود .

به این ترتیب، برج خنک کننده مخروطی با ایجاد تماس بین هوا و آب گرم باعث خنک شدن آن می‌شود و از این طریق میزان حرارت تولید شده توسط چیلر یا دستگاه خنک‌کننده را کاهش می دهد .

کاربرد برج خنک کننده خانگی در سیستم تهویه

برج خنک‌ کننده یک قسمت اساسی از سیستم تهویه مطبوع است که برای خنک‌ کردن آب استفاده می‌شود. آب گرم از سیستم تهویه به برج خنک‌ کننده منتقل می‌شود و سپس از طریق پمپ به داخل برج می‌رود. در اینجا ، آب از طریق نازل برج خنک کننده بر روی پکینگ ها پاشش می کند . آب با پکینگ برج خنک کننده تماس می‌گیرد و طی فرآیند تبادل حرارتی ، حرارت آن از آب به هوا منتقل می‌شود. سپس آب خنک شده به سیستم تهویه بازمی‌گردد این چرخه دائم در حال تکرار است .

برج خنک ‌کننده در سیستم تهویه به منظور کاهش حرارت و افزایش کارایی سیستم استفاده می‌شود. این برج ها معمولاً در سیستم های تهویه مطبوع خانگی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند تا حرارت آب را کاهش داده و آب را برای استفاده مجدد خنک کنند.

تهویه مطبوع در ساختمان

تهویه مطبوع یک سیستم است که برای تنظیم دما ، رطوبت و کیفیت هوا در داخل ساختمان استفاده می‌شود. این سیستم از چندین عنصر اصلی تشکیل شده است که شامل گرمایش ، تهویه ، تهویه مطبوع و کنترل رطوبت هوا در ساختمان می‌شود. این سیستم‌ها از دستگاه‌های خنک‌کننده ، گرم‌کننده ، تهویه‌کننده هوا ، فیلترها ، ترموستات و سیستم‌های کنترل هوشمند برای تنظیم دما و رطوبت هوا استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها به طور گسترده در ساختمان‌های مسکونی ، تجاری و صنعتی استفاده می‌شوند تا محیط زندگی و کار را بهینه سازی کنند.

برج خنک کننده مکعبی بهتر است یا برج خنک کننده مخروطی ؟

برج خنک کننده مکعبی و مخروطی هر دو مزایا و معایب خود را دارند. برج خنک کننده مکعبی به دلیل سطح بیشتری که دارد ، می‌تواند بیشترین مقدار هوا را به کاربر ارائه دهد. از سوی دیگر ، برج خنک کننده مخروطی به دلیل شکل خاص خود می‌تواند بهترین جریان هوا را فراهم کند. برای انتخاب بین این دو نوع برج خنک کننده ، باید نیازهای خود و محیط استفاده را در نظر بگیرید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 زمان مطلوب تعویض پکینگ برج خنک کننده خانگی

مناسب ترین زمان برای تعویض پکینگ برج خنک کن خانگی بستگی به وضعیت و عملکرد برج خنک کننده فعلی و جریان هوا دارد. با این حال ، یک روش عمومی برای تعویض پکینگ برج خانگی این است که آن را هر چند سال یا در صورت ایجاد مشکلات عملکردی ، کاهش عملکرد خنک کنندگی و جریان هوا ، تعویض کنید . مقاله های ما را در وبسایت تهویه آبسازه و دستورالعمل های مقاله تعمیرات برج خنک کننده را نیز بررسی کنید تا زمان تعویض پکینگ برج خنک کن خانگی خود را تعیین کنید.

 

شرکت تهویه آبسازه بعنوان تولید کننده برج خنک کننده ، همه روزه آماده ی پاسخگویی به شما عزیزان و انجام مشاوره تلفنی و حتی بازدید حضوری جهت مشاوره خرید و تعمیرات کولینگ تاور شما میباشد.

8 دیدگاه دربارهٔ «برج خنک کننده خانگی»

  1. خیلی خفنین من که از خریدم خیلی خیلی راضیم 😍
    ممنون بخاطر پرسنل محترمتون بابت راهنمایی کامل ما🌹

    1. خرسندیم که رضایت خودتون رو از خرید برج خنک کننده خانگی با ما به اشتراک گذاشتید.شرکت تهویه آبسازه تمام تلاش خودش رو برای جلب رضایت شما مشتریان عزیز انجام میده.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا