قطعات برج خنک کننده

همانطور که در مقاله برج خنک کننده خواندیم ، برج خنک کننده دستگاه خنک کننده تجهیزات صنعتی است که به واسطه تبخیر عمل خنک سازی را انجام میدهد ، کولینگ تاور متشکل شده از کنار هم قرار گرفتن اجزای گوناگون یا اصطلاحاً  cooling tower parts که شامل قطعات اصلی : سازه فایبرگلاس ، قطعات مکانیکی ، اجزای داخلی و اجزای جانبی  می باشد طراحی و ساخته می شود و نیز هر کدام از این اجزا وظیفه تعریف شده ای دارند.

در این مقاله به تمامی قطعات کولینگ تاور مدار باز ، برج خنک کننده مداربسته  ، برج خنک کننده مخروطی می پردازیم .

شناخت هرچه بیشتر تجهیزات و اتصالات برج خنک کن سبب می شود شما بتوانید با کیفیت ترین قطعه را برای دستگاه خود خریداری کنید تا دستگاه شما دچار افت راندمان نشود . و همچنین در تشخیص مشکلات احتمالی آگاهی کافی داشته باشید .

اجزای برج خنک کننده 

اجزای برج خنک کننده در انواع برج خنک کننده مدار باز و مدار بسته مشترک هستند . باید این را در نظر داشت هدف اصلی بکار گیری یک برج خنک کن حذف گرما  بطور مستقیم یا غیر مستقیم می باشد و این وظیفه بر عهده پرکن ها است پس باید بیان کرد پکینگ برج خنک کننده یکی از اجزای اصلی و ضروری در ساخت برج خنک کن است.

اجزای بدنه برج خنک کننده فایبرگلاس در این مطلب بیان شده که عبارتند از :

  • حوضچه آب سرد یا بیسین :

حوضچه آب خنک یا اصطلاحاً تشتک (basin) یکی از مهمترین اجزای اصلی در هر مدل کولینگ تاور بوده برج های خنک کننده به طور معمول ساختار بتنی یا فایبرگلاس کامپوزیتی دارند. این بخش برج خنک کن دو وظیفه اصلی و مهم دارد. اول اینکه بتوانیم آب خنک تولید شده از فرآیند تبخیر جمع آوری کرد  و دومین کارکرد تشتک در جهت تکمیل ساختمان نگهدارنده قطعات به یکدیگر می‌باشد.

حوضچه از مواد سخت و سبک FRP ساخته شده است که کاملاً ضد نشت است . این حوضچه از احتمال ریزش یا درز آب جلوگیری می کند . مخزن مکش کمکی برای اطمینان از حداکثر سطح آب در هر زمان ارائه شده است.

تشتک برج خنک کننده یا حوضچه در قسمت زیرین دستگاه قرار دارد که محل جمع آوری آب سرد پس از فرآیند خنک سازی است و هدایت آن با خط لوله و پمپ مکشی به تجهیزات انجام میگردد . بکار گیری این بخش برای صنایعی با نیاز به حجم بالای آب از اهمیت فراوانی برخوردار است .

  • پنل یا دیواره

دیواره یا پنل برج خنک کن قسمت اصلی سازه برج خنک کننده است که نقش محافظتی در برابر باد و ورود گردو غبار را دارد. تولید کننده کولینگ تاور برای ساخت پنلها عموماً از متریال گالوانیزه در برج خنک کننده گالوانیزه و  متریال فایبرگلاس در برج خنک کننده فایبرگلاس استفاده می کنند . پنل فایبر از الیاف حصیری و سوزنی تولید می شود. این الیاف ها در ساختار فایبرگلاس با بکارگیری رزینهای چسبنده ایزوفتالیک قوام پیدا نموده و مستحکم تر می‌شوند. در کولینگ تاور مکعبی ، چهار دیواره بکار گرفته می شود اما در برج خنک کننده گرد چهار تا شش پنل کنار هم قرار میگیرند و با افزایش تناژ بسته به نوع کولینگ تاور این پنل ها افزایش پیدا می کنند . 

·فن استک برج خنک کن

تصویر فن استک سیستم تهویه در تهویه آبسازه

فن استک ها در برج خنک کننده نقش مهمی را برعهده دارند آن هم متمرکز کردن هوای خروجی دستگاه و کمک به فن برای ایجاد سیرکوره ی مناسب هوای کولینگ تاور است. فن استک ها در چند مدل فایبرگلاس و فلزی (گالوانیزه) تولید می گردد ، وظیفه دیگر گلویی ها نگهداری از شاسی موتور و پروانه در خنک کن است ، بطوری که با شکل هندسی خواصی که دارند به کمک پروانه هوای گرم را از قسمت انتهایی برج مکیده و با سرعت دادن به آن هم به خنک شدن سیال کمک میکند و هم انتقال هوای گرم را برعهده دارد. فن استک برج خنک کننده مکعبی با در نظر گرفتن ابعاد و تناژ از دو یا چند تکه به صورت چپ و راست در کنار هم قرار میگیرند و یک گلویی را تشکیل میدهند ، با این تفاوت که در برج خنک کننده مخروطی پنل و فن استک در هم آمیخته شده اند و با کنار هم قرار دارد چهار یا چند پنل کنار هم گلویی برج خنک کن مدور تشکیل می شود .

  • ستونی

به عنوان جزئی از سازه کولینگ ساخته می شود ستونی هم در برج خنک کننده فایبرگلاس از الیاف شیشه ای و رزین پلی استر تولید میگردند و در ساخت برج خنک کن مکعبی ، کوچک از چهار ستونی و برج ها با مقیاس بزرگتر چهار ستونی و یا میان ستونی دارند ، برای برج خنک کننده دو سلول یا چند سلولی ها نیز از ستونی و میان ستونی استفاده می شود . دارای مقاومت در برابر فشار و شرایط جوی است قابلیت ترمیم به هنگام نگهداری و تعمیرات برج خنک کننده دارند .

خرید و قیمت قطعات برج خنک کننده

تصویر قطعات جانبی برج خنک کننده تهویه آبسازه

اگر بخواهیم یک سیستم خنک کن خریداری کنیم که  عملکرد و کارایی تجهیزات ما بهبود یابد بهتر است از قطعات برج خنک کن شناخت کافی داشته باشیم که موجب بهبود عملکرد و کارایی هر چه بهتر تجهیزات دستگاه خود شویم .

هر زمان بخواهید یک یا چند قطعه کولینگ تاور خود را تعویض کنید ، ما می توانیم به شما در انتخاب آن کمک کنیم تا قطعات ارزان قیمت برج خنک کننده را تهیه کنید مانند: پکینگ ، اسپرینکلر ، قطره گیر ، فن محوری ، لوور ، نازل و…

مجموعه قطعات برج خنک کننده

همانطور که گفته شد برج خنک کننده مدار باز و برج خنک کننده مدار بسته و همچنین برج خنک کن مخروطی دارای اجزای داخلی متعددی و تقریبا یکسانی هستند که در این مقاله با آنها می پردازیم.

الکتروموتور

هدف از بکارگیری الکترموتور برج خنک کننده به حرکت در آوردن فن بر روی دستگاه برج  است. الکتروموتور باید کارآمد ، دارای مقاومت باشد تا در برابر رطوبت موجود آسیب نبیند. الکتروموتور برروی کولینگ تاور هایی مانند برج خنک کن مکانیکی ، خنک کن جریان مخالف ، خنک کن جریان متقاطع نصب و اجرا می شود .

تصویر انواع الکتروموتور برج خنک کن تهویه آبسازه

فن

قطعه ای است که با به گردش درآمدن موجب به جریان انداختن هوا داخل کولینگ تاور می شود. این قطعه مهم ترین و اصلی ترین قطعات برج خنک کن است که کارکرد خنک کن به وجود فن وابسته می باشد. فن محوری برج خنک کننده در برج های خنک کن جریان مخالف ، برج خنک کن جریان متقاطع و خنک کن جریان مکانیکی بکار گرفته می شود وظیفه ی اصلی این نوع فن ها وارد کردن جریان هوا با دبی و فشار استاتیکی مشخص به داخل کولینگ تاور است. پروانه را می توان به شکل محوری یا سانتریفیوژ استفاده کنید ، هرچه فن برج خنک کن سبکتر  و همچنین مقاومت کافی در برابر تنش های فیزیکی داشته باشد به نیروی محرک کمتری برای گردش دورآن آن لازم است. بدین خاطر از متداول ترین متریال آلومینیوم ، استیل ، فایبرگلاس ، پلی آمید و یا پلاستیک ساخته می شوند.

پروانه برج در انواع مختلف از متریال گوناگون با ابعاد و تعداد پره های مشخصی تولید می شود که عبارتند از :

پروانه پلی آمید که معمولا تا قطر 120 سانتیمتر  و هاب با جنس آلومینیوم ، چن یا پلی پروپیلن  و جنس پره ها نیز از پلی آمید می باشد ، تولید و عرضه می شود .

فن های جریان مستقیم ، مستقیما برای استفاده در برج خنک کننده طراحی شده اند. آنها از تیغه ها و توپی ماشینی ریخته گری ویژه ساخته شده اند. ونیز حجم زیادی از هوای ساکن را در فشار کم می کنند ، در حالی که صدای پایین نظر را حفظ می کنند . تیغه ها برای تغییر زاویه برای دستیابی به مقدار هوای مورد نظر قابل تنظیم هستند.

پروانه فایبرگلاس

پوشش  این نوع فن برج خنک کننده از مواد پلی استر تقویت شده با فایبرگلاس (FRP) غیر زنگ زده ساخته شده است ، این نوع فن را پروانه فایبرگلاس می نامند ، که به ویژه بادوام و غیر خورنده است . ماهیت فرار FRP  و استحکام ساختاری مناسب ، حاشیه ایمنی بیشتر را در هنگام سرعت باد و ارتعاشات بالا ایجاد می کند . در برابر ضربه های موضعی مقاوم است و حتی در صورت آسیب دیدگی ، تعمیر موضعی به راحتی قابل انجام است .

پروانه فایبرگلاس برج خنک کننده - تهویه آبسازه VTI

پروانه آلومینیوم

ساخت شده از متریال آلومینیوم است و وزن سنگین تر نسبت به مدل فایبرگلاس دارد و مقاوم در برابر خوردگی و طول عمر طولانی هستند و با تولید قوی جریان هوا و عملکرد بهتر در تبادل حرارت و خنک کردن آب بیشتر در برج خنک کننده بتنی و نیروگاهی  و همچنین کولینگ تاورهای مداربسته استفاده می شود .

برای وارد کردن فشار زیاد و داشتن استحکام بیشتر در سایزهای بزرگتر از پروانه آلومینیوم یا پروانه فایبرگلاس استفاده میکنند همچنین به دلیل سرعت و قدرت بالای الکتروموتور و عدم انتقال مستقیم موتور به پروانه باید دور الکتروموتور را به وسیله کاهش دور کم کرد و به پروانه منتقل کرد .

پروانه آلومینیوم برج خنک کننده - تهویه آبسازه VTI

شاسی نگهدارنده

در سیستم های خنک کن دو مدل شاسی کشی داریم 1- شاسی نگهدارنده موتور و فن دستگاه ، 2 – شاسی کشی حوض کولینگ که هر دو بهتر است از قبل با آبکاری گرم پوشش شده باشد تا از زنگ زدگی و خوردگی جلوگیری به عمل آید.

شاسی نگهدارنده موتور و پروانه - تهویه آبسازه VTI

کاهنده سرعت مخصوص یا کاهش دور برج خنک کننده

کاهنده تسمه مخصوص برج خنک کننده عمدتا برای برج خنک کننده استفاده می شود که از کند شدن موتور پشتیبانی می کند ، به ویژه برای مواردی که الزامات سخت گیرانه در مورد سر و صدا ، مانند مراکز خرید ، هتل ها ، مدارس و شرکت ها و موسسات عمومی و غیره استفاده می شود ، تسمه دارای کشش خوبی است ، در کار می تواند ضربه و لرزش را کاهش دهد.

تصویر انواع کاهش دور کولینگ تاور

نقش کاهش دور در برج خنک کن افزایش قدرت موتور و انتقال آن به فن دستگاه در کولینگ تاورهای با ظرفیت 80 تن تبرید به بالا را بر عهده دارد از نوع فولاد در چهار مدل دو تسمه الی شش تسمه ساخته می شود.

این قطعه متصل به الکتروموتور بوده ، کاهش دهندگی سرعت موتور را برعهده دارد. طراحی شده برای استفاده تمام برج های خنک کننده القایی می باشد ، با آلیاژ آلومینیوم مقاوم در برابر خوردگی بسبب عملکردی بهتر در برابر رطوبت در محیط کولینگ تاور و با خوردگی کمتر در شیارها و افزایش طول عمر تسمه طراحی و ساخته می شود.

شرح سیستم قرقره کاهش سرعت

درایو قرقره دارای مزایای زیر است :

درایو قرقره می تواند بار ضربه را کاهش دهد ؛

عملکرد صاف درایو قرقره ، سر و صدای کم ، لرزش کم ؛

ساختار درایو قرقره ساده است ، تنظیم آسان است ؛

درایو قرقره برای ساخت و دقت نصب قرقره برخلاف انتقال مشبک ؛

درایو قرقره عملکرد محافظت از اضافه بار را دارد ؛

محدوده تنظیم فاصله مرکز شفت محرک دو قرقره بزرگتر است .

قطره گیر

قطره گیر برج خنک کننده بخش ضروری در برج خنک کننده است . در این قسمت قطره گیر قطرات آب موجود در بخارات ، بر اثر تبخیر تشکیل شده را از جریان هوای کولینگ تاور میگیرد بداخل خنک کننده بر می گرداند.  این قطرات در بردارنده مقادیری مواد شیمیایی و معدنی هستند که بر محیط زیست تاثیرگذار است.

انواع قطره گیر کولینگ تاور - تهویه آبسازه

لوله آرم توزیع آب گرم

وظیفه اصلی لوله های تعیبه شده در کولینگ ها توزیع آب داغ به داخل خنک کن را برعهده دارد. مسیر و سایز لوله کشی به نوع برج و طراحی مسیر طی شده بین خنک کن و منبع گرما بستگی دارد.

لوله آرم توزیع آب گرم

نازل برج خنک کننده

نازل برج خنک کننده (افشانک) در سیستم خنک کن بسیار پر اهمیت و پاشش آب بصورت یکنواخت بر روی پکینگ ها است نازل ها در خنک کن کولینگ تاور به گونه ای طراحی شده که آب را به قطرات ریز تبدیل کرده و تماس را با هوای سرد سرعت می بخشد.

کاربر باید بداند هر قدر فشار پشت افشانک مناسبتر باشد آبی که از خروجی آن بدست می آید بشکل پودر در آمده و کمک شایانی به خنک شدن سیال می نماید.

تصویر انواع نازل برج خنک کننده - تهویه آبسازه

اسپرینکلر

آبگردان یا اسپرینکلر در برج خنک کننده گرد شکل بیشترین کاربرد را دارند و نقش اصلی را در تقسیم آب به صورت یک نواخت بر روی پکینگ ها و یا پوشال خنک کن عهده دار هستند. اسپرینکلر ها با سایزهای مختلفی که عبارتند از : کوچکترین آن 2 اینچ با 4 عدد خروجی 30 میلیمتری و بزرگترین آن 12 اینچ می باشد که 8 خروجی 110 میلیمتری دارد .

متریال آبگردان ها بطور کلی از جنس آلومینیوم و یا برنج و استیل که ، اسپرینکلر آلومینیومی بیشترین مصرف را به خود اختصاص می دهد. نحوه کار کله گاوی ها در دستگاه خنک کن بسیار هوشمندانه است و بدون هیچ گونه نیروی مکانیکی و یا الکترونیکی و صرفا با نیروی خروجی آب از لوله های بازویی شکل به گردش در آمده و با سرعت خواص به پاشش آب بصورت مکرر ادامه می دهد.

اسپرینکلر برج خنک کننده - تهویه آبسازه VTI

پکینگ مدیا

پکینگ برج خنک کننده یکی دیگر از قطعات مهم برج خنک کن به شمار می آید ، رسانا مواد و تسریع دهنده عملکرد برج است تا امکان تماس آب با جریان هوا را در طولانی ترین زمان ممکن فراهم کند . همچنین پکینگ باعث می شود آب جاری شده به لایه های نازک در آید این عمر سبب شده سطح زیادی از آن با هوا در تماس باشد .

شرکت تهویه آبسازه دو نوع پوشال را ارائه می کند که عبارتند از :

  • پکینگ اسپلش

  • پکینگ فیلمی

کویل

کویل برودتی در برج خنک کننده صنعتی نقش رادیات را ایفا می کند بشکل هوشمندانه ای از ایجاد رسوب و تبخیر سیال جلوگیری می نماید به کولینگ که درون خود کویل دارد برج خنک کننده مداربسته گویند بیشترین کارآیی را در صنایع ذوب و کوره القایی ، کارخانه جاتی که رسوب آب حساس و یا دسترسی آب در محل کارخانه محدود می باشد کاربرد دارد. کویلها در چند مدل طراحی می شوند که کویل مسی بالاترین مصرف را دارد ولی نوع گالوانیزه و آلومینیوم و همچنین استیل نیز ساخته می شود.

تصویر کوئل مسی کولینگ تاور تهویه آبسازه

فلوتر برج خنک کننده یا شیر توپی شناور پلاستیکی

شیر توپی شناور پلاستیکی برج خنک کننده برای صنایع شیمیایی، نفت ، گاز طبیعی، متالورژی و سایر صنایع و همچنین خط لوله گاز طبیعی در مسافت های طولانی با محیط سولفید هیدروژن ، بسیاری از ناخالصی ها و خوردگی جدی مناسب است.

معرفی شیر توپی شناور پلاستیکی برج خنک کننده

شیر توپی شناور پلاستیکی برج خنک کننده از درایو شناوری اهرمی استفاده می کند، به طوری که درایو شناوری توپ چند برابر می شود ، فشار آب بندی تا بیش از 8 کیلوگرم ، بالاتر از استاندارد فشار آب بندی 6 کیلوگرم است. و با انتقال پایدار هسته شیر عمودی ، برای حل شیر توپی شناور به دلیل نیروی نامتعادل پدیده شکست هسته شیر ، برای اطمینان از قابلیت اطمینان کار شیر توپی شناور.

برای بهبود محصول راه موفقیت هر محصول است ، به منظور دستیابی به کیفیت محصول ، استفاده از پد درزگیر سیلیکاژل مقاوم در برابر درجه حرارت بالا و فشار بالا ، به طوری که شیر در فشار آب بالا ، بارها و بارها آب بندی را خاموش می کند. مکانیزم ایمن و قابل اعتماد است.

برای محافظت سطح مناسب آب به داخل برج ، شناور برج خنک کننده مورد نیاز است. وظیفه آنها  تنظیم کننده و کنترل کننده سطح آب می باشد این عمر سبب طول عمر برج می شود .

شناور یا فلوتر

برای محافظت سطح مناسب آب به داخل برج ، شناور برج خنک کننده مورد نیاز است.  وظیفه آنها  تنظیم کننده و کنترل کننده سطح آب می باشد این عمر سبب طول عمر برج می شود.

فلنچ وردی

آب ورودی گرم از طریق این فلنچ در دستگاه خنک کن تامین می گردد و بوسیله ی افشانک عمر پاشش را برعهده دارد . فلنچ های ورودی از چند متریال تهیه می شوند که شامل : چدن ، آلومینیوم ، فولاد و نیز تفلون می باشد.

فلنچ خروجی

وظیفه ی اصلی فلنچ خروجی انتقال آب خنک از حوض کولینگ به سمت تجهیزات صنعتی را امکان پذیر می کند . عمدتا نوع این فلنچ ها از آلومینیوم یا چدن است.

فلنچ تخلیه

نقش فلنچ یا فیتینگ تخلیه در خنک کن مواقعی مهم است که می بایست طی کار کرد چند ماه سیستم آب آلوده را از این طریق دفع نمود .

فلنچ سرریز

فیتینگ سرریز در برج آب خنک هر زمان که بنا بدلیلی فلوتر عملکرد درستی نداشته باشد اجازه نمیدهد آب از تشت خنک کننده سرازیر شده و سیال اضافه از این محل تخلیه می گردد .

در این قسمت به اجزا جانبی برج خنک کننده می پردازیم که شامل :

قطعات جانبی برج خنک کننده

تابلو برق

یکی از مهمترین قطعات جانبی برج خنک کننده داشتن تابلو برق برای کنترل برق ورودی به موتور دستگاه و هم پمپ آن است وظیفه استارت و مهمتر از آن جلوگیری از سوختن وسایل الکترونیکی را کنترل میکند . اجازه نمیدهد موقع فشار به موتور و کشیدن آمپر بسوزد و بلافاصله جریان برق را متوقف نموده و سیستم را از مدار خارج میکند. تابلو برق ها بیشتر برای برج خنک کننده نیروگاه و برج خنک کننده صنعتی از اهمیت بالایی برخوردارند .

تابلو برق

سختی گیر

سختی گیرها در خنک کننده ها مواد زائد از آب و همچنین رسوبات از نوع سیلیسی و آهکی را حذف می کنند. سختی گیر در برج های مدار باز که از تبخیر آب سیال را سرد می نماید کاربرد دارد. اجازه نمیدهد رسوب ناشی از تبخیر و گرد و خاک معلق در هوا به دستگاه جانبی که از آب سرد بهره می برد آسیب ببیند.

سختی گیر ها در چند نوع تولید می شود که پر کاربردترین و کارآمدترین آنها مدل مغناطیسی می باشد در این نوع آب با گذر از میدان مغناطیسی تمامی ذرات درون خود مانند سیلیس ها فلزات عالی و رسوبات بار بر شده و دیگر به هیچ عنوان امکان نمیدهد که در طول مسیر به لوله و اجزاء دستگاه بچسبد و براحتی دفع میگردد .

پمپ

پمپ آب در سیستم خنک کن انتقال آب خنک از حوض دستگاه به سمت مصرف کننده و بلعکس را ایفا می کند.

پمپ آب باید با محاسبات دقیق انتخاب شود زیرا بسیار مهم است آب گرم برگشتی از دستگاه به کولینگ با فشار مناسب وارد شود به گونه ای که زمان خروج از نازل اگر فشار کمتر از میزان دقیق باشد باعث عدم پاشش کافی شده ، از راندمان می کاهد و نیز باید در نظر داشت میزان خروجی آب خنک با میزان ورودی آب گرم یکسان بوده و از این حیث اطمینان حاصل گردد.

پمپ برج خنک کننده

سخن پایانی

قطعات برج خنک کننده تهویه آبسازه بسیار کار آمد ، با کیفیت و استاندارد هستند. از مواد بادوام تولید می شوند و نیز این قطعات توسط تیمی از متخصصان با تجربه در صنعت برج خنک کننده توسعه یافته است. ما یک تولید کننده برج خنک کننده و تامین کننده قطعات جایگزین برای تقریبا هر مدل برج خنک کن و کندانسور تبخیری هستیم. در اینجا می توانید هر نوع قطعه جایگزین را برای کولینگ تاور پیدا کنید ما پس از انتخاب به سراسر کشور ارسال میکنیم.

فیسبوک
توییتر
لینکدین
واتساپ
تلگرام
ایمیل

6 دیدگاه دربارهٔ «قطعات برج خنک کننده»

  1. شرکت ارکا گستر

    شما تولید کننده قطعات برج خنک کننده هستین میخواستم بدونم میشه با هم همکاری داشته باشیم

  2. برج مسکونی اسمان

    سلام مهندس فریاد عزیز شما برای تعویض قطعات برج خنک کننده امکان بازدید از محل پروژه رو هم دارید

  3. مهندس احمد وحیدی

    سلام من یه پروانه با قطره ۲۲۰ و کاهش دوره ۴ تسمه میخاستم ممنون میشم قیمت بدید

    1. سلام و عرض ادب.
      با احترام برای دریافت قیمت های بروز قطعات برج خنک کننده از طریق شماره تلفن های درج شده در سایت تهویه آبسازه میتونید استعلام دقیق لحظه ای قیمت ها رو داشته باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا